Gå til innhold

Arv etter farfar, familien synes jeg er kynisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer jo til å si opp jobben min i nordsjøen om dette blir realisert :) 

Kusinen min vil aldri ha råd til gården om den kommer ut for salg, det er derfor de er så oppsatt på at hun skal kjøpe til takst. Og de har knaptnok råd til den da, selv med min tantes økonomiske hjelp.

Anonymkode: cd668...a3d

Da forventer tanten din at hele familien skal avstå arv for at hennes barn har lyst til å være bonde? Det er ikke rettferdig. Din far og den andre tanten skal da ikke holde henne med hus.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg synes ikke du er kynisk. Jeg synes imidlertid de som bruker barn som pressmiddel i et arveoppgjør er kyniske. Det er ren utpressing.

Her er det det åpne markedet som gjelder, da har alle muligheter til å by. Dersom du vinner budrunden her blir du uglesett, dersom den blir solgt ut av familien blir den delen av familien som solgte den ut uglesett. Hvem er det som er kynisk, beregnede og driver med utpressing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gården drivverdig da? Hvor stor er den? Hva har du tenkt å drive med? Har du en jobb klar i området som ekstrainntekt? Hvor lang erfaring har du med  gårdsdrift? 

Anonymkode: f8e5b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gården drivverdig da? Hvor stor er den? Hva har du tenkt å drive med? Har du en jobb klar i området som ekstrainntekt? Hvor lang erfaring har du med  gårdsdrift? 

Anonymkode: f8e5b...e61

Hvorfor skal TS svare på dette?  Hva med kusinen, har hun alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gården drivverdig da? Hvor stor er den? Hva har du tenkt å drive med? Har du en jobb klar i området som ekstrainntekt? Hvor lang erfaring har du med  gårdsdrift? 

Anonymkode: f8e5b...e61

Hva har det med saken å gjøre? Tråden handler ikke om hvorvidt TS er egnet eller ikke til å drive gård, men om hun og de andre er urimelige som ikke vil "gi bort" gården til kusine og attpåtil (mest sannsynlig) tape penger på det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, May 24, 2016 at 14.00, AnonymBruker skrev:

Min farfar gikk bort i mars og min far og hans to søstre skal nå selge gården etter å ha brukt god tid på å rydde ut ect. 

Både jeg og søskenbarnet mitt har lyst til å overta/kjøpe gården og det er her problemene kommer.. Kusinen min er gift og har barn men de har lite penger pga kun en av de jobber og de har et høyt forbruk. Jeg er enslig men sitter godt i det pga godt betalt jobb (renhold i nordsjøen/plattform) og økonomiske valg. Vi ser begge for oss å drive gården, jeg vil bygge ut og modernisere og drive større, hun og mannen vil drive det som et småbruk og har ikke råd til å pusse opp eller noe slikt.

Vi har just hatt et familie-møte om hva vi skal gjøre med gården. Tanten min mener at datteren hennes og mannen skal få kjøpe den til takst fordi de trenger det mest og det er synd på dem som har barn osv osv.. Min far og jeg synes det mest rettferdige vil være å få takst, legge ut huset for salg og ha en budrunde. Når høyeste bud er nådd får de i familen som ønsker det forkjøpsrett til den prisen evt byr over. Den siste tanten min er noe spesiell og bryr seg ikke så mye så lenge hun får sin del (noe hun får mer av dersom vi gjør det på "min" måte). 

Kusinen, tanten min og hele deres familie synes jeg er utrolig kynisk og bruker penger som pressmiddel mot min egen familie. Jeg unner ikke kusinen min noe vondt men synes ikke vi kan drive veldedighet når det er snakk om slike summer.

Noen andre her som har vært borti noe lignende? Dette med arv er jo så vanskelig og vi vil jo helst slippe å dra det så langt at det blir snakk om advokat og slikt. Og som sakt så er jo ikke intensjonen min å være slem mot kusinen min akkurat!

Anonymkode: cd668...a3d

Realitetsorienter deg før du lager tråder om problemer. En landbrukseiendom kan ikke selges til vanlig takst, den selges etter landbrukstakst, lang lavere enn vanlig eiendomstakst. 

Anonymkode: 98af7...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24.5.2016 at 14.12, FrøkenMånestråle skrev:

Da synes jeg din måte er den beste. :) Og du er ikke kynisk du er realistisk.

Vil bare legge til at du faktisk ville vært rimelig dum dersom du lar din kusine kjøpe stedet "billig" bare fordi "det er synd på henne". Hva ser hun for seg at hun evt skal betale for gården dersom hun ikke engang er villig til å få satt en formell takst? Høres veeeeeeeeeeeeldig merkelig ut. Må legge til at jeg selv har vært i en liknende situasjon der jeg var eneste av fem barnebarn som hadde STERK tilknytning til stedet. Alle vil vel ønske å få overtatt ting "billig", men det er ikke slik verden fungerer i praksis. Vi hadde heller ikke odelsrett (altså ingen bo- og driveplikt, i likhet med deg/dere), og det tok tid før vi endelig fikk tatt en takst. Tre brødre ville nemlig sjekke ut mulighetene for å bygge flere eiendommer på eiendommer (ganske mange mål tomt, men altså ikke > 20 mål dyrkbar jord). Først etter endelig avslag fra kommunen i.f.t. dette sa de seg villig til å få taksert eiendommen. Jeg var rimelig sjokkert, men etter noen runder med meg selv innså jeg at det selvfølgelig var deres rett å kunne sjekke ut eiendommens potensielle verdi da det var dette som var avgjørende for deres videre vurderinger. Da vi endelig fikk takst endte det med at min far kjøpte ut sin bror for ca 10 ganger takst. Siden min far i utgangspunktet eide halvparten av stedet betalte han altså 20 ganger det han egentlig skulle for å få overta stedet. DET reagerte jeg på, men er likevel glad for at vi fikk løst saken til slutt. Min onkel nektet å selge for takst uansett og da stod saken på stedet hvil ganske lenge. Mitt råd; få tatt den taksten og krev evt sameiet opphevet dersom dere er nødt til det. Da blir det tvangssalg og dere kan tre inn i høyeste bud. For min far var det viktig å opprettholde en god familietone og han ville derfor ikke kreve sameiet opphevet og videre tvangssalg av eiendommen. Det tapte han mye på.

Anonymkode: 6176a...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere barnebarna med på diskusjonen? Hvis barna (altså din far og dine tanter) ønsker at gården skal beholdes i familien må de bli enige om sum, og hvem som skal få ha den. Så må dere barnabarna kjøpe den igjen av foreldrene deres. Hvis barna ikke blir enige om hvem som skal ha den, så må den ut på det åpne markedet (selvsagt), og da står jo dere fritt til å by like mye som alle andre. 

Nå vet jeg ikke hvorfor det virker som man kan sette forkjøpsrett selv her, må det ikke inn bestemmelser om det? For isåfall risikerer dere også at noen andre byr mer enn noen av dere har råd til. 

Anonymkode: 8fa09...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, May 25, 2016 at 17.59, AnonymBruker skrev:

Realitetsorienter deg før du lager tråder om problemer. En landbrukseiendom kan ikke selges til vanlig takst, den selges etter landbrukstakst, lang lavere enn vanlig eiendomstakst. 

Anonymkode: 98af7...258

Men det er jo også en takst!! Og vi må forholde oss like mye til den som en vanlig takst. Problemstillingen er den samme.

Realitetsorienter deg før du sender et svar! ;) 

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...