Gå til innhold

Arv etter farfar, familien synes jeg er kynisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min farfar gikk bort i mars og min far og hans to søstre skal nå selge gården etter å ha brukt god tid på å rydde ut ect. 

Både jeg og søskenbarnet mitt har lyst til å overta/kjøpe gården og det er her problemene kommer.. Kusinen min er gift og har barn men de har lite penger pga kun en av de jobber og de har et høyt forbruk. Jeg er enslig men sitter godt i det pga godt betalt jobb (renhold i nordsjøen/plattform) og økonomiske valg. Vi ser begge for oss å drive gården, jeg vil bygge ut og modernisere og drive større, hun og mannen vil drive det som et småbruk og har ikke råd til å pusse opp eller noe slikt.

Vi har just hatt et familie-møte om hva vi skal gjøre med gården. Tanten min mener at datteren hennes og mannen skal få kjøpe den til takst fordi de trenger det mest og det er synd på dem som har barn osv osv.. Min far og jeg synes det mest rettferdige vil være å få takst, legge ut huset for salg og ha en budrunde. Når høyeste bud er nådd får de i familen som ønsker det forkjøpsrett til den prisen evt byr over. Den siste tanten min er noe spesiell og bryr seg ikke så mye så lenge hun får sin del (noe hun får mer av dersom vi gjør det på "min" måte). 

Kusinen, tanten min og hele deres familie synes jeg er utrolig kynisk og bruker penger som pressmiddel mot min egen familie. Jeg unner ikke kusinen min noe vondt men synes ikke vi kan drive veldedighet når det er snakk om slike summer.

Noen andre her som har vært borti noe lignende? Dette med arv er jo så vanskelig og vi vil jo helst slippe å dra det så langt at det blir snakk om advokat og slikt. Og som sakt så er jo ikke intensjonen min å være slem mot kusinen min akkurat!

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at det er en gård, er det vel odelsrett? Da koker det ned til at det er din farfars eldste barn som har førsteretten, derettes hans/hennes eldste barn, osv osv. Så hvem er eldst av din far og din tante? Er ikke din far eldst, er det ikke han som har odelsretten, og din kusine står foran deg i rekken. 

Anonymkode: 00e0c...61b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

salgssummen over takst kan tanta di dekke, er tross alt hennes eget barn. trekke fra summen som hun arver fra gården og fordele mellom dere andre for å dekke eventuell tapt økning i taksten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver her ser det ut som om det er du som har de beste forutsetningene for å drive gården. Nå vet jeg ikke hvor gamle barna til kusina di er, men vil en av dem ta over gården når den tid kommer? Slik som det ser ut i dag er vel ikke gårdsdrift det ungdommen ønsker seg, så gården vil mest sannsynligvis selges når kusina di blir så gammel at hun ikke kan sitte på gården lenger. 

Har du også tenkt gjennom det økonomiske ved å ta over gård, modernisere den og drive den når man tenker på hvordan norsk landbrukspolitikk føres? Er gården stor nok til at det vil lønne seg på sikt? Slike spørsmål vil være viktige å tenke over. 

Jeg støtter deg i denne situasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dere velger kan den som har odel ta det.

Det vil si at omdin kusine har odel har hun førsterett, selv om din intensjon er mer fornuftig.. Men det krever at hun har råd til å betale ut de andre.

 

Er det bo og driveplikt på gården?

Endret av Macro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke odel på gården nei, og det er det som gjør det vanskelig.. 

Ts

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er odel er jeg helt enig med din far og deg. Det er det som er soleklart mest rettferdig. At det er "synd" på noen er da ikke noen grunn til at de skal få gården. 

Anonymkode: 00e0c...61b

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er odle er det lett. Om dere ikke blir enige så blir den lagt ut for salg.

Anonymkode: a579d...318

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg din måte er den beste. :) Og du er ikke kynisk du er realistisk.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe :)
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Så lenge det ikke er odel på gården, er jeg enig i forslaget fra deg og din far om å legge ut for salg og så den av deg og kusinen din som byr over høyeste bud får kjøpe. Et annet alternativ er å få flere takster, finne mellomtaksten og se hvem av dere to som er villig til å betale mest. 

Ser absolutt ingen grunn til at kusinen din skal få kjøpe dette fremfor deg. For meg har du best forutsetning for å drive gården. Oppfatter deg ikke som kynisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker da ikke penger for å lage kynisk utnyttelse, du ønsker beholde gård og drive den. 

De ønsker bo der. 

Ingen er kyniske her, men det blir jo dessverre den med best økonomi som trekker det lengste strået her. 

Hadde du ønsket selge den til høystbydende "bare fordi" til noen som ønsket rasere historien der hadde saken vært en annen. 

De kommer nok aldri til å forstå deg uansett. 

Blir dere ikke enige er jo alternativet å selge til noen andre. 

Anonymkode: cef11...1c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NumberSix skrev:

Ut fra det du skriver her ser det ut som om det er du som har de beste forutsetningene for å drive gården. Nå vet jeg ikke hvor gamle barna til kusina di er, men vil en av dem ta over gården når den tid kommer? Slik som det ser ut i dag er vel ikke gårdsdrift det ungdommen ønsker seg, så gården vil mest sannsynligvis selges når kusina di blir så gammel at hun ikke kan sitte på gården lenger. 

Har du også tenkt gjennom det økonomiske ved å ta over gård, modernisere den og drive den når man tenker på hvordan norsk landbrukspolitikk føres? Er gården stor nok til at det vil lønne seg på sikt? Slike spørsmål vil være viktige å tenke over. 

Jeg støtter deg i denne situasjonen. 

Ja har ganske god greie på det. Har bodd på gård i syv år sammen med min eks som var bonde :)  Jobbet i fjøset når jeg var på friperiode fra jobben.

Gården er pr i dag ikke tilrettelagt for stor gårdsdrift pga den er gammel. Så det krever midler og tilsskudd for å modernisere. Den ligger i en landbrukskommune som har gode vilkår for dette. I tillegg er det stor utmark noe som legger tilrette for mye utegang. For min del er det aktuelt å drive med sau siden det er dette jeg har erfaring med og siden gårdene i området også driver med sau og har avløserorninger ol. for hverandre :) 

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer realistisk at du som enslig nordsjøarbeider kan drive gården enn at de som etablert par klarer det? 

Jeg synes det er mest rettferdig at gården legges ut for salg og selges til høystbydende, men det gir ikke deg automatisk førsterett. Hva om din kusine er innstilt på å by like mye?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja har ganske god greie på det. Har bodd på gård i syv år sammen med min eks som var bonde :)  Jobbet i fjøset når jeg var på friperiode fra jobben.

Gården er pr i dag ikke tilrettelagt for stor gårdsdrift pga den er gammel. Så det krever midler og tilsskudd for å modernisere. Den ligger i en landbrukskommune som har gode vilkår for dette. I tillegg er det stor utmark noe som legger tilrette for mye utegang. For min del er det aktuelt å drive med sau siden det er dette jeg har erfaring med og siden gårdene i området også driver med sau og har avløserorninger ol. for hverandre :) 

Anonymkode: cd668...a3d

Da er det jo helt soleklart at det bør være du som tar over! Håper dette ordner seg uten styr og vondt blod mellom deg og kusina di. 

Jeg blir så glad når noen velger å satse på gårdsdrift, hurra for bøndene! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den ryddigste måten er å legge ut for salg, ha budrunde og så får den som er villig til å gi mest få den. Om noen ønsker å hjelpe noen andre finansielt med å overta gården får dette gå mellom disse partene (tanten kan for eksempel gi sin andel til paret som ønsker å kjøpe slik at de får kjøpt det). Da får alle bestemme fritt hva de vil gjøre, og hvor mye det er verdt for dem. Hvem som kjøper den og hva de skal bruke den til angår kun den som kjøper, det er tross alt deres penger den er kjøpt med.

Det blir helt feil å selge til takst, da får jo alle mindre bortsett fra de som ender opp med gården (og som da kan selge den med stor profitt etter kort tid, hva vil folk synes da?).

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, onyx skrev:

Er det mer realistisk at du som enslig nordsjøarbeider kan drive gården enn at de som etablert par klarer det? 

Jeg synes det er mest rettferdig at gården legges ut for salg og selges til høystbydende, men det gir ikke deg automatisk førsterett. Hva om din kusine er innstilt på å by like mye?

Jeg kommer jo til å si opp jobben min i nordsjøen om dette blir realisert :) 

Kusinen min vil aldri ha råd til gården om den kommer ut for salg, det er derfor de er så oppsatt på at hun skal kjøpe til takst. Og de har knaptnok råd til den da, selv med min tantes økonomiske hjelp.

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer jo til å si opp jobben min i nordsjøen om dette blir realisert :) 

Kusinen min vil aldri ha råd til gården om den kommer ut for salg, det er derfor de er så oppsatt på at hun skal kjøpe til takst. Og de har knaptnok råd til den da, selv med min tantes økonomiske hjelp.

Anonymkode: cd668...a3d

Husk at dette med hus er ekstremt følsomt. Du må drepe denne fantasien nå. Det finnes historier om folk som har vært på visning, blitt så forelsket i huset at de har trakassert de som flyttet inn i tiår etterpå. Gjør det krystallklart at dette skal selges på det åpne markedet og at deres løsning ikke kommer på tale.

Har dere fått takst allerede? Eller venter dere på den? Jeg ville prøvd meg med en annen takstmann og bedt om en høyere takst. Hele greia med å selge for takst skjuler jo bare at din og alle de andres arv overføres til kusinen din, og det blir jo helt feil (dersom du ikke ønsker å gi henne disse pengene).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere begge ønsker den er det mest realt å legge den ut for salg og la den som byr høyest få den. Det burde ikke være en sak engang, hvorfor skal du "gi den bort" til kusina di bare fordi du har bedre råd enn henne, når dere begge ønsker å beholde og drive den?

Nah, du har rett. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer jo til å si opp jobben min i nordsjøen om dette blir realisert :) 

Kusinen min vil aldri ha råd til gården om den kommer ut for salg, det er derfor de er så oppsatt på at hun skal kjøpe til takst. Og de har knaptnok råd til den da, selv med min tantes økonomiske hjelp.

Anonymkode: cd668...a3d

Hvorfor er det ikke odel på gården? Det virker litt rart hvis det er en gård av litt størrelse. Er den ikke konsesjonspliktig heller?

Anonymkode: f1652...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Dere burde ha en vanlig budrunde der dere selv er med. Det vil gi en god løsning for alle parter, selv om alle selvfølgelig helst ville ønsket å kjøpe selv til under markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...