Gå til innhold

Pedagog i barnehagen ønsker henvise til PPT - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 Dette ble langt og egentlig mer om oss enn jeg hadde tenkt, men poenget var at dere er ikke alene om å ha barna i en barnehage hvor man etterhvert setter spørsmålstegn til mengden henvisninger som skal sendes i alle retninger. Jeg har rett og slett følt at bhg ikke får de tilbakemeldingene de "ønsker" fra fagfolkene, dvs en diagnose som gjør at de kan søke mer ressurser. Vet dette er slemt sagt, men vi har vært med på alt, men nå begynner jeg å få nok. Barn er ikke like, ikke de uten diagnoser heller! Vi valgte å bytte barnehage. Den søknaden om spesped var dråpen, vi mistet det som var igjen av tillit til barnehagen da vi fikk den. Når PPT sier at alt er normalt og søknaden da egentlig er begrunnet i at bhg synes det er vanskelig å få ham til å kle på seg når de skal ut og at han kan være høylydt innendørs, har jeg veldig vanskelig for å se for meg at den søknaden vil gå gjennom! Da vil 70% av alle femåringer ha rett på spesped. 

Anonymkode: 000b9...eb5

Har du noen kilder på at barnehager får mer ressurser (økonomisk sett) dersom de har barn med diagnoser hos dem? Fungerer det eventuelt slik med logopeder for barn i skolealder også? Da tenker jeg spesielt på de logopedene som ikke jobber fast på den konkrete skolen 24/7. Hilsen en annen som svarte lengre oppe i tråden.

Anonymkode: bded9...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om penger, men oppriktig ønske om å få barn fram her i livet. Jeg hadde samme type holdning som deg, viste seg at mitt barn var h f autist ;)

De skal ikke henvise barn fordi de kler på seg sakte eller er høylytt inne, jeg er ganske sikker på at det ligger mer bak her. Du må huske på at vi ser barna i helt annen sosiale settinger enn det dere gjør. Vet godt hva som er adekvat og ikke. Forventninger har jeg også, til barnas beste. 

Anonymkode: cdade...91b

Hvis det ligger noe mer bak, så har de ikke klart å få det fram i søknaden sin, i alle fall. Og den svake søknaden, uten noen støtte fra hverken PPT eller hab, har jeg vanskelig for å se at skal gå gjennom, gitt. Moren min er spespedlærer og bare rister på hodet. Det er VANSKELIG å få slike vedtak (som en pedagog over her skrev), og jeg må ærlig innrømme at jeg synes hele søknaden var helt meningsløs. 

Jeg tviler ikke på at de ansatte i bhg vil det beste for barna. Det vil jeg også. Men det betyr ikke at det ikke enkelte steder kan være en kultur for å sende henvisninger for ting bhg egentlig skal kunne håndtere selv. Hvor liten er boksen som barna skal presses inn i? Jeg ble veldig betenkt da jeg fant ut at det er flere andre foreldre i samme bhg som har akkurat samme erfaring som det vi har. 

Men dette er ikke min tråd. 😉 Og som nevnt tidligere, jeg ville skrevet under på PPT-henvisningen hvis jeg var HI. Og jeg gjorde det samme da det var snakk om mitt eget barn. 

Anonymkode: 000b9...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen kilder på at barnehager får mer ressurser (økonomisk sett) dersom de har barn med diagnoser hos dem? Fungerer det eventuelt slik med logopeder for barn i skolealder også? Da tenker jeg spesielt på de logopedene som ikke jobber fast på den konkrete skolen 24/7. Hilsen en annen som svarte lengre oppe i tråden.

Anonymkode: bded9...289

Jeg tenkte på spesped-timer etc. Om de får noe mer i tilskudd sånn uten videre aner jeg ikke, men det tviler jeg på. 

Anonymkode: 000b9...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første kan ikke barnehagen henvise til PPT uten deres samtykke, så vet dere det. For det andre burde dere legge fra dere tanken på at det er noe feil med barnet. Det trenger jo ikke være noe feil - han er bare ikke helt etter "normen". Det vokser seg sikkert til, spesielt med litt oppfølging og hjelp :)

Men kan det være pedagogen vil ha PPT på banen for å utløse ressurser? Om PPT konkluderer med at barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp vil dette kunne utløse ressurser for barnet, altså barnet har rett på tilrettelegging. Bl.a kan dette være en ekstraressurs i barnehagen dvs barnehagen kan få en ekstra på jobb for å følge opp barnet ditt. 

Men samtidig tror jeg ikke de motoriske vanskene faller under PPT. Jeg har et barn som både har spesialpedagogisk hjelp og hjelp fra fysioterapaut. Fysioterapauten er helt utenfor PPT og noe vi selvstendig har søkt om utenom PPT. 

Uansett, så kan dere si til barnehagen at dere ikke føler PPT kan bidra med noe. Du kan også ta kontakt selv med PPT for å høre om dette er noe som faller innenfor deres felt. Eller dere kan sende en søknad via barnehagen og la PPT konkludere. 

Anonymkode: 94290...f72

Du trenger ikke å gå gjennom ppt for å få ekstraressurrs. Det søker barnehagen om gjennom kommunen. Det er selvfølgelig en stor ressurs å få ekstraressurs, også når det gjelder det motoriske. Søkes det ppt, går det mer i spesialpedagogiske tiltak 

Anonymkode: fede6...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ligger noe mer bak, så har de ikke klart å få det fram i søknaden sin, i alle fall. Og den svake søknaden, uten noen støtte fra hverken PPT eller hab, har jeg vanskelig for å se at skal gå gjennom, gitt. Moren min er spespedlærer og bare rister på hodet. Det er VANSKELIG å få slike vedtak (som en pedagog over her skrev), og jeg må ærlig innrømme at jeg synes hele søknaden var helt meningsløs. 

Jeg tviler ikke på at de ansatte i bhg vil det beste for barna. Det vil jeg også. Men det betyr ikke at det ikke enkelte steder kan være en kultur for å sende henvisninger for ting bhg egentlig skal kunne håndtere selv. Hvor liten er boksen som barna skal presses inn i? Jeg ble veldig betenkt da jeg fant ut at det er flere andre foreldre i samme bhg som har akkurat samme erfaring som det vi har. 

Men dette er ikke min tråd. 😉 Og som nevnt tidligere, jeg ville skrevet under på PPT-henvisningen hvis jeg var HI. Og jeg gjorde det samme da det var snakk om mitt eget barn. 

Anonymkode: 000b9...eb5

Forstår deg, samtidig så vil jeg presisere at det ikke er en boks vi skal presse barn inn i, men nå er det slik at utviklingsmessige trekk ved alder er noe vi forventer, og det på det sosiale, motoriske, kognitive og ellers mestring/ språk.

Det som bekymrer meg mest er faktisk barn som ikke leker.

En liten avsporing, men men -ønsker alle lykke til med sine fine små:)

Anonymkode: cdade...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 2 år da hjelp fra PPT begynte. Vi så ingenting galt. Hvordan kan man egentlig vite når barnet er så lite? Likevel så jeg ingen grunn til å la være. Barnet får masse oppfølging og oppmerksomhet. Barnet får lære "mer" tett og dere får hjelp med fokus og prioriteringer. Jeg har fått så mye kunnskap som jeg har fått både bruk for å ikke.

Her hadde BHG rett, at han trengte oppfølging, men da de henviste til BUP da han var 4 syntes jeg ikke behovet var der, men vi takket ja likevel. Han var så sen at de trodde han kunne ha en diagnose, men det har bare gjort oss sterkere i hans hverdag. Jeg har ikke hatt særlig med meninger ang. PPT og jeg har gjort slik jeg har fått beskjed om fordi jeg har følt det har vært tryggest. Er ikke alltid jeg har vært 100% enig, men likevel funnet løsninger som passer oss. Min mor og mange flere har vært mer overbeskyttet for barnet og ment at det er drøyt, unødvendig, for tidlig, Jeg har bare vært bekymret for at jeg ikke skal gjøre nok eller det riktige. Min var sen, helt til han ble for sen.... Og jeg er glad vi ikke måtte begynne mølla da. Vi hadde mistet så mye tid :-)

I tillegg får man også raskere hjelp hvis det skulle vært nødvendig når barnet begynner på skole, da man allerede er inne i systemet og det er mange som får hjelp for sent eller ingen som burde hatt det.

Jeg er RÅ fornøyd med PPT! Men selvfølgelig.. alle barn trenger ikke hjelp av PPT. Det har bare for meg vært en veldig stor og viktig ressurs. Jeg har og får veiledning jeg kan gi videre til venner og familie. PPT gir veiledning til skole og barnehage slik at alle kan hjelpe til for en bedre hverdag. Min har ikke en diagnose heller, han er bare ikke som alle andre. Tilretteleggingen vi gjør gjør hans dager bedre.

Ut i fra det jeg leser så virker det ikke helt ut som du har riktig bilde om hva PPT driver med. Mitt barn var også motorisk sen og det var kjempe fint å få veiledning i øvelser. En kan fremdeles se i dag at han henger etter på denne biten, men det er holdbart :-)

Min har hatt MANGE tegn som kan tyde på noe. Listen er lang, men han står ikke med så mye mer enn at han trenger oppfølging i hverdagen for å få best utbytte av den. Så si ja til PPT, bruk 1 år på å finne utav det og så heller avslå tilbud om ny vurdering :-)

Anonymkode: 4c2d1...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Tuesday, May 24, 2016 at 10.26, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 2,5 år som alltid har vært tregere enn snittet motorisk. Hun har derfor fått oppfølging fra tidlig på helsestasjon, og fysioterepeut har etter vårt ønske i samarbeid med barnehagen fulgt henne ekstra opp. Vi har vært veldig fornøyde med det.

Barnets kontaktperson, som også er pedagogen på avdelingen - har i samtaler med oss uttrykt sterk bekymring. Pedagogen nevner mye i detalj, og tolker mye ut av det jeg synes er "normal barneatferd". Hun er ikke utagerende mot andre, hun trives godt i barnehagen og hjemme, ansees å være godt over snittet på det sosiale(blir fort likt av alle, både barn og voksne), tilpasser seg lett og ligger foran de andre på "kompleksitet"(altså at hun virker forstå mer komplekse sammenhenger enn forventet, er veldig glad i tall/bokstaver osv - hun ligger litt foran de andre barna på dette). Alle andre kaller barnet for utadvent, smart og sosial - men ser jo selvsagt at han er noe forsinket motorisk. Pedagogen formidler oftest at det er grunn til bekymring, og har gjort det ofte ved henting/i samtaler osv. 

Det motoriske har fulgt en "normal kurve" selv om det har vært forsinket - ting har gått seg veldig bra til, og fysioterapeuten er fornøyd med fremgangen. Men, pedagogen var veldig bekymret og ønsket henvisning til spesialist.

Vi har da vært hos en av de fremste spesialistene i landet, hvor vi ble møtt av et helt team fagpersoner. De observerte, og vi fortalte om hva pedagogen i bhg var bekymret for. Dette avviste de som unormalt, og sa det egentlig ikke var "vits" at vi var der - det var absolutt ingen grunn til bekymring. Fysioterapeuten på helsetasjonen som har fulgt jenta siden hun var baby sier at hun gjerne stiller i barnehagen, men det er ikke nødvendig.

Mitt spørsmål er derfor: Nå har vi hatt flere runder hos fagpersoner, som konkluderer med at "ingenting er feil, fortsett som vanlig". Nå skal PPT inn i barnehagen, og dersom også disse konkluderer med det samme; hva gjør vi dersom pedagogen vil ha enda mer "undersøkelser og tiltak"?

Jeg er jo engstelig for at vi skal overse noe og "alle tar feil" dersom pedagogen har rett i at noe er galt(hun er jo veldig bekymret sier hun), samtidig som jeg er opptatt av at barnet nå begynner å bli eldre og legge merke til at han får ekstra oppfølging. 

Problemet er at alt dette fokuset etterhvert blir synlig for barnet, og det skaper utrolig mye bekymring for oss foreldre. Vi får liksom aldri "fred" fra tanken om at noe kanskje er galt - og det er jo bare på grunn at pedagogens oppfatning, ikke medisinsk fagpersonell som foreløpig konkluderer med at alt er OK. 

Er det noen som har erfaring med dette, og hva slags oppfølging PPT gir som kan eventuelt avdekke om noe faktisk er galt? Og hva vi burde gjøre om PPT konkluderer med at alt er grei, men pedagogen vil ha flere tiltak?

Anonymkode: 82f23...fc1

Dette henge rikke på greip, først er det hun så blir barnet han. 

Har dere vært hos spesialister med barnet og fått beskjed om at barnets utvikling ikke er bekymringsverdig, hvorfor forteller dere da ikke dette til barnehagen? All slik kontaktog vurdering skal journalføres. Noen skal være henvisende instans, og dermed også ha fått epikrise tilbake. 

Din og barnets andre forelder er ikke objektive i deres vurdering av barnet. Ta i mot henvisningen fra ped leder til PPT, og vær glad noen bryr seg om barnet. Gjør dere ingenting for å i øtekomme ped leders bekymring kan barnehagen gå videre til barnevernet, noe de etter min vurdering bør gjøre her. Vurdering basert på info i hi. 

Anonymkode: 3b87d...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Din og barnets andre forelder er ikke objektive i deres vurdering av barnet. Ta i mot henvisningen fra ped leder til PPT, og vær glad noen bryr seg om barnet. Gjør dere ingenting for å i øtekomme ped leders bekymring kan barnehagen gå videre til barnevernet, noe de etter min vurdering bør gjøre her. Vurdering basert på info i hi. 

Anonymkode: 3b87d...f81

Mener du virkelig at pedagogen skal melde til BV fordi foreldrene er tvilsomme til enda en utredning, når spesialister med lang utdannelse og fartstid har utredet og ikke funnet noe bekymringsverdig med barnet?

Du mener da at både foreldrene, som tross alt kjenner barnet best, samt en stor gruppe faglig kompetente mennesker, tar feil, samt har mindre kunnskap om barnets fungering, enn en pedagog i barnehagen?

Anonymkode: 5974b...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at pedagogen skal melde til BV fordi foreldrene er tvilsomme til enda en utredning, når spesialister med lang utdannelse og fartstid har utredet og ikke funnet noe bekymringsverdig med barnet?

Du mener da at både foreldrene, som tross alt kjenner barnet best, samt en stor gruppe faglig kompetente mennesker, tar feil, samt har mindre kunnskap om barnets fungering, enn en pedagog i barnehagen?

Anonymkode: 5974b...438

Det er nå en gang slik at en pedagog kan ha mer kunnskap.

Anonymkode: cdade...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå en gang slik at en pedagog kan ha mer kunnskap.

Anonymkode: cdade...91b

Enn foreldrene og en større gruppe fagmennesker som har utredet barnet over flere perioder? De fremste spesialistene i landet slik TS beskriver. Samt helsestasjonen og fysioterapauten som har fulgt barnet gjennom flere år.

Jeg er helt enig med at pedagoger har mye kunnskap, men i dette tilfellet er barnet etter min mening adekvat utredet med negativt resultat. Å sende inn PPT til enda en utredning vil føre til at et annet barn må vente enda lenger på sin utredning. Altså misbruk av ressurser. 

 

Anonymkode: 5974b...438

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at pedagogen skal melde til BV fordi foreldrene er tvilsomme til enda en utredning, når spesialister med lang utdannelse og fartstid har utredet og ikke funnet noe bekymringsverdig med barnet?

Du mener da at både foreldrene, som tross alt kjenner barnet best, samt en stor gruppe faglig kompetente mennesker, tar feil, samt har mindre kunnskap om barnets fungering, enn en pedagog i barnehagen?

Anonymkode: 5974b...438

Dette er helt sikkert en tråd for å provosere frem reaksjoner hos leserne, etter min mening og vurdering. Hadde du sitert meg på alt jeg skrev, så ville du sett sammenhengen, bedre. 

Foreldre er aldri objektive i slike saker. Har barnet blitt utredet av spesialister, og angivelig de fremste i landet på området! Noe som er nokså unikt å få til, så ligger der papirer og vurderinger, skriftlig, som ts kan legge på bordet, enten til ped leder eller til PPT. Når ts ikke gjør dette, og velger enkleste motstands vei, å nekte, så henger ikke saksfremstillingen på greip. 

Er en ped leder alvorlig bekymret for et barn, der foreldrene nekter å samarbeide, så er ped leder faktisk lovpålagt å sende bekymringsmeldingen videre til barnevernet. Gjør ikke en barnehageansatt dett, kan hun bli politianmeldt for ikke å gjøre jobben sin. Alle offentlig ansatte som jobber med barn er lovpålagt å melde videre om de har grunn til å tro at barnet ikke har det bra. 

Når ped leder har mast ennstund om bekymringer, så er det faktisk en ting til som ikke henger på greip her, nemlig at ikke saken alt har gått videre som bekymringsmelding. Nok et poeng som taler for en oppkonstruert sak. 

Anonymkode: 3b87d...f81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen kilder på at barnehager får mer ressurser (økonomisk sett) dersom de har barn med diagnoser hos dem? Fungerer det eventuelt slik med logopeder for barn i skolealder også? Da tenker jeg spesielt på de logopedene som ikke jobber fast på den konkrete skolen 24/7. Hilsen en annen som svarte lengre oppe i tråden.

Anonymkode: bded9...289

TS her. Tusen takk for mange utfyllende svar :)

Pedagogen har nevnt dette med ressurser og behov for "diagnoser" for å få ekstra bistand. 

Vårt barn sliter utelukkende motorisk, har aldri fått kommentarer fra noen på atferd eller det sosiale. Det er derfor jeg ikke forstår ppt. Fysioterapeut følger allerede godt og tett opp. 

Burde jeg ringe helsestasjonen for råd? Hvem kan jeg snakke med utover barnehagen selv?

Ingen i verden hadde sendt en bekymringsmelding på vegne av inntrykket vi som foreldre gir. Vi er ressurssterke, engasjerte i lokalmiljø og i barnehagen(stiller på alt, er i FAU), har "ressurssterke jobber" som fremstiller oss som samfunnsengasjerte og har fått gode skussmål fra helsestasjonen osv. Selvsagt kan noen gjøre det likevel, men det hadde vært klin umulig å få en uttalelse som sådde tvil om hjemmesituasjon og foreldre"kompetanse". Så det er jeg ikke redd for om vi velger takke nei. 

Pedagogen sier hun ønsker bistand fra ppt for å gjennomføre øvelser for hele gruppa, barnet skal aldri bli tatt ut alene. Øvelser har de allerede gjennom fysioterapeuten, de har en "gymgruppe" som egentlig er for vårt barn- men de andre foreldrene tror det er tilfeldig(selvsagt, av hensyn til personvern). 

Jeg er veldig i stuss.

Jeg ser barnet mitt alltid har vært forsinket motorisk, men skulle ønske jeg hadde bedre kompetanse til å vurdere forslagene. Jeg har også alltid tolket ppt som "psykologisk", og det var derfor jeg ikke forstod noe. 

 

Anonymkode: 82f23...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt sikkert en tråd for å provosere frem reaksjoner hos leserne, etter min mening og vurdering. Hadde du sitert meg på alt jeg skrev, så ville du sett sammenhengen, bedre. 

Foreldre er aldri objektive i slike saker. Har barnet blitt utredet av spesialister, og angivelig de fremste i landet på området! Noe som er nokså unikt å få til, så ligger der papirer og vurderinger, skriftlig, som ts kan legge på bordet, enten til ped leder eller til PPT. Når ts ikke gjør dette, og velger enkleste motstands vei, å nekte, så henger ikke saksfremstillingen på greip. 

Er en ped leder alvorlig bekymret for et barn, der foreldrene nekter å samarbeide, så er ped leder faktisk lovpålagt å sende bekymringsmeldingen videre til barnevernet. Gjør ikke en barnehageansatt dett, kan hun bli politianmeldt for ikke å gjøre jobben sin. Alle offentlig ansatte som jobber med barn er lovpålagt å melde videre om de har grunn til å tro at barnet ikke har det bra. 

Når ped leder har mast ennstund om bekymringer, så er det faktisk en ting til som ikke henger på greip her, nemlig at ikke saken alt har gått videre som bekymringsmelding. Nok et poeng som taler for en oppkonstruert sak. 

Anonymkode: 3b87d...f81

Hæ?

Blander du AB' er her?

Jeg er TS, sjekk kodene du. 

Anonymkode: 82f23...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enn foreldrene og en større gruppe fagmennesker som har utredet barnet over flere perioder? De fremste spesialistene i landet slik TS beskriver. Samt helsestasjonen og fysioterapauten som har fulgt barnet gjennom flere år.

Jeg er helt enig med at pedagoger har mye kunnskap, men i dette tilfellet er barnet etter min mening adekvat utredet med negativt resultat. Å sende inn PPT til enda en utredning vil føre til at et annet barn må vente enda lenger på sin utredning. Altså misbruk av ressurser. 

 

Anonymkode: 5974b...438

Du blander igjen. 

Mitt barn er ikke mange år, og grunnen til at det er spesialister er at fastlegen vår henviste- og vi "sokner" til en klinikk hvor man har masse spesialkompetanse fordi dette sykehuset er ett av landets største. 

Folk som føder her får og landets beste kompetanse for eksempel. 

Har ikke noe med barna å gjøre. Har med geografi å gjøre. 

Anonymkode: 82f23...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene dine TS men jeg ville gått for utredning, spesielt om du er uenig med vurderingen. Grunnen er at da får du inn friske øyne som skal se på situasjonen, miljøet og da også de barnet omgås av voksne osv. Jeg tror til og med jeg ville kommet bhg "litt i forkjøpet" og tatt kontakt med ppt selv og bedt om en vurdering. Samtidig / eller før kanskje (?) ville jeg snakket med fastlegen og helsesøster for å sikre barnet mitt best mulig oppfølging. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 20.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har forresten også vært på møter på hab hvor de rett ut sier at barnet aldri skulle vært henvist, og at de ikke skjønner hvorfor henvisningen ble sendt. Grunnløse henvisninger gjør at ting tar lengre tid for de barna som virkelig trenger hjelp. 

Anonymkode: 000b9...eb5

Spesialistene har ikke alltid rett de heller. Har nettopp opplevd spesialisten skråsikkert hevde at aktuelle barn ikke trengte å henvises, men etter påtrykk fra pedagogen startet de utredningen. Barnet fikk 100% oppdekning. Pedagogene ser som tidligere nevnt barnet svært mange timer og i svært mange forskjellige situasjoner, ikke bare noen enkelt timer her og der.

Anonymkode: 5aa91...174

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min var 2 år da hjelp fra PPT begynte. Vi så ingenting galt. Hvordan kan man egentlig vite når barnet er så lite? Likevel så jeg ingen grunn til å la være. Barnet får masse oppfølging og oppmerksomhet. Barnet får lære "mer" tett og dere får hjelp med fokus og prioriteringer. Jeg har fått så mye kunnskap som jeg har fått både bruk for å ikke.

Her hadde BHG rett, at han trengte oppfølging, men da de henviste til BUP da han var 4 syntes jeg ikke behovet var der, men vi takket ja likevel. Han var så sen at de trodde han kunne ha en diagnose, men det har bare gjort oss sterkere i hans hverdag. Jeg har ikke hatt særlig med meninger ang. PPT og jeg har gjort slik jeg har fått beskjed om fordi jeg har følt det har vært tryggest. Er ikke alltid jeg har vært 100% enig, men likevel funnet løsninger som passer oss. Min mor og mange flere har vært mer overbeskyttet for barnet og ment at det er drøyt, unødvendig, for tidlig, Jeg har bare vært bekymret for at jeg ikke skal gjøre nok eller det riktige. Min var sen, helt til han ble for sen.... Og jeg er glad vi ikke måtte begynne mølla da. Vi hadde mistet så mye tid :-)

I tillegg får man også raskere hjelp hvis det skulle vært nødvendig når barnet begynner på skole, da man allerede er inne i systemet og det er mange som får hjelp for sent eller ingen som burde hatt det.

Jeg er RÅ fornøyd med PPT! Men selvfølgelig.. alle barn trenger ikke hjelp av PPT. Det har bare for meg vært en veldig stor og viktig ressurs. Jeg har og får veiledning jeg kan gi videre til venner og familie. PPT gir veiledning til skole og barnehage slik at alle kan hjelpe til for en bedre hverdag. Min har ikke en diagnose heller, han er bare ikke som alle andre. Tilretteleggingen vi gjør gjør hans dager bedre.

Ut i fra det jeg leser så virker det ikke helt ut som du har riktig bilde om hva PPT driver med. Mitt barn var også motorisk sen og det var kjempe fint å få veiledning i øvelser. En kan fremdeles se i dag at han henger etter på denne biten, men det er holdbart :-)

Min har hatt MANGE tegn som kan tyde på noe. Listen er lang, men han står ikke med så mye mer enn at han trenger oppfølging i hverdagen for å få best utbytte av den. Så si ja til PPT, bruk 1 år på å finne utav det og så heller avslå tilbud om ny vurdering :-)

Anonymkode: 4c2d1...03d

Tusen takk for utfyllende svar forøvrig :)

Jeg er jo enig i at det selvsagt bare er positivt med alt som kan hjelpe barnet å overkomme "hindre". 

Hos oss er det som sagt utelukkende motorisk, og om det ligger en årsak der så kan det jo være noe medisinsk selvsagt.

Jeg bare vet veldig lite om hva slags bistand ppt gir, om de gir mer enn fysioterapeut fra helsestasjonen på det motoriske. 

Og jeg er litt nysgjerrig på hvordan fysioterapeut stiller seg til dette, så jeg er litt fristet til å ringe for å få hennes råd om veien videre ang forsinket motorisk utvikling og hva hun mener om pedagogens bekymringer. 

----------------------

Konspiratorisk babbel fra en annen TS her gidder jeg ikke svare på, dere får krangle en annen plass. 

Anonymkode: 82f23...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg har ikke lest alle svarene dine TS men jeg ville gått for utredning, spesielt om du er uenig med vurderingen. Grunnen er at da får du inn friske øyne som skal se på situasjonen, miljøet og da også de barnet omgås av voksne osv. Jeg tror til og med jeg ville kommet bhg "litt i forkjøpet" og tatt kontakt med ppt selv og bedt om en vurdering. Samtidig / eller før kanskje (?) ville jeg snakket med fastlegen og helsesøster for å sikre barnet mitt best mulig oppfølging. 

 

Takk :)

Jeg tenkte på det samme.

Jeg er ikke uenig i at hun er forsinket eller kan ha godt av ekstra bistand, jeg er bare så i stuss over enkelte overdrivelser og det veldig negative fokuset på nokså banale ting. 

Og jeg er opptatt av ryddighet. At det er fagpersoner med helsefaglig bakgrunn som skal vurdere hans helse, ikke en pedagog. Og det kan jo sånn sett ppt om de også driver med motorikk. 

Anonymkode: 82f23...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før den konspiratoriske AB' en klikker over blanding av hun/han- det er autocorrecten på mobilen min som jeg ikke gidder rette opp i. 

Anonymkode: 82f23...fc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar forøvrig :)

Jeg er jo enig i at det selvsagt bare er positivt med alt som kan hjelpe barnet å overkomme "hindre". 

Hos oss er det som sagt utelukkende motorisk, og om det ligger en årsak der så kan det jo være noe medisinsk selvsagt.

Jeg bare vet veldig lite om hva slags bistand ppt gir, om de gir mer enn fysioterapeut fra helsestasjonen på det motoriske. 

Og jeg er litt nysgjerrig på hvordan fysioterapeut stiller seg til dette, så jeg er litt fristet til å ringe for å få hennes råd om veien videre ang forsinket motorisk utvikling og hva hun mener om pedagogens bekymringer. 

----------------------

Konspiratorisk babbel fra en annen TS her gidder jeg ikke svare på, dere får krangle en annen plass. 

Anonymkode: 82f23...fc1

Har ikke inntrykk av at PPT gjør så mye når det kommer til det motoriske. Hvis det er kun det som er saken. Vi har fått råd og tips fra PPT om øvelser, men føler ikke at det er deres felt sånn sett. Vi har vært hos 5 fysioterapauter, 2 spesialister, 2 ganger på røntgen, 1 gang på MR + vanlige lege timer/helsestasjon. Vi er nå henvist til den 6 fysioen for å prøve såler. Han går på tå så mangler balanse. Det er noe med foten, men ingen finner ut hva sånn sett. De sier alle forskjellige ting eller at de ikke vet :-p Han var over 2,5 før han kunne løpe over gresset uten å falle. I tillegg var han sen med klatring og andre aktiviteter som trengte kontroll på kroppen. Var veldig sen med å knekke koden med hvordan han måtte dra seg opp, eller hvor han skulle tråkke osv.. Det kan jeg enda se i dag, og nå går han på skolen, at han er ikke har en like fin teknikk som de andre. Han er klumsete i forhold til de andre. Bare det å trø når han skal sykle sliter han med, så han har enda ikke lært seg. Balansesykkel og sparkesykkel med 2 hjul er også håpløst :-p  Så tror mye ligger i hodet også hvorfor det ikke er bare bare

 

Men dere må ha lykke til :-)

Anonymkode: 4c2d1...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...