Gå til innhold

Lavere hvilepuls - indikasjon på bedre form?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

De siste årene har vært en hard kamp mot kiloene, men har nå klartatt å gå ned fra 166 kg til 118 kg på litt over ett år. Jeg har fremdeles en vei å gå, spesielt fordi medisiner som holder på vann i kroppen ikke akkurat gjør det enklere. Uansett, jeg har ikke tenkt å gi meg ennå.

I januar løsnet det plutselig. Ikke bare begynte vekta å rase nedover igjen etter en lengre periode der vekta hadde stått stille, men hvilepulsen har siden sunket drastisk. Jeg trener 6 dager i uken om det har noe å si. Jeh har gått fra en hvilepuls på 88 til 62 på 4 mnd. Er dette vanlig?

Jeg er forøvrig sjekket for sykdommer, og til tross for vekta har jeg verken diabetes eller andre livsstilssykdommer. 

Og merkelig med det, jeg har aldri følt meg bedre. :)

Anonymkode: 27446...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall bra at den har gått ned til 64 :) det betyr nok at hjertet ditt ikke trenger å arbeide så hardt og at pumpekraften er bedre sånn at det ikke trenger så mange salg for å få rundt lik mengde blod. 

Anonymkode: 556d8...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er at et gradvis fall i hvilepuls er positivt, og tyder på bedre form.
Et brått fall i hvilepuls er negativt, og tyder på kraftig systemisk overbelastning.
(For eksempel falt min hvilepuls nesten 15 bpm i løpet av en uke. Jeg følte meg helt elendig!)

Hvis din hvilepuls har blitt redusert med rundt 25 slag i løpet av 4 mnd, og du føler deg bra, vil jeg tro at det kommer av at du har blitt i bedre form.

Anonymkode: cb831...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tommelfingerregelen er at et gradvis fall i hvilepuls er positivt, og tyder på bedre form.
Et brått fall i hvilepuls er negativt, og tyder på kraftig systemisk overbelastning.
(For eksempel falt min hvilepuls nesten 15 bpm i løpet av en uke. Jeg følte meg helt elendig!)

Hvis din hvilepuls har blitt redusert med rundt 25 slag i løpet av 4 mnd, og du føler deg bra, vil jeg tro at det kommer av at du har blitt i bedre form.

Anonymkode: cb831...74c

Ts her.

Takk for svar. Nei, den har gått relativt gradvis ned vil jeg si, altså det har ikke vært noen plutselige svingninger.

Jeg har personlig ikke følt meg så bra på mange år. Jeg har gått jevnlig til lege og har ingen plager. Jeg har mindre migrene enn før, generelt bedre søvn, føler meg friskere, mindre syk osv. :)

Anonymkode: 27446...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for svar. Nei, den har gått relativt gradvis ned vil jeg si, altså det har ikke vært noen plutselige svingninger.

Jeg har personlig ikke følt meg så bra på mange år. Jeg har gått jevnlig til lege og har ingen plager. Jeg har mindre migrene enn før, generelt bedre søvn, føler meg friskere, mindre syk osv. :)

Anonymkode: 27446...b5b

Det høres veldig bra ut! :)
Som jeg skrev, tyder det på at du har blitt i mye bedre form på kort tid.

Du har jo også hatt en markant vektreduksjon (gratulerer med det forresten), noe som også reduserer belastningen på hjertet betraktelig, så jeg ville sett på dette som utelukkende positivt. 

Anonymkode: cb831...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...