Gå til innhold

Finnes det matvarer man ikke kan være allergisk mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiste agurk, og føler meg litt uvel. Som jeg pleier når jeg blir allergisk (nummen i kroppen, svimmel, tett pust, ør i hodet, trøtt). Men det er jo rart. Ingen er vel allergiske mot agurk? Kan man være allergisk mot all type mat? Finnes det mat alle tåler?

Jeg er forresten allergisk mot vannmelon, som er i samme familie som agurk.

Anonymkode: 31a5a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest flere steder at det ikke er mulig å være allergisk mot løk i seg selv. Men man kan være allergisk mot løken dersom den kommer i kontakt med andre matvarer.

 

Skal se om jeg finner det igjen.

Anonymkode: 4385d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiste agurk, og føler meg litt uvel. Som jeg pleier når jeg blir allergisk (nummen i kroppen, svimmel, tett pust, ør i hodet, trøtt). Men det er jo rart. Ingen er vel allergiske mot agurk? Kan man være allergisk mot all type mat? Finnes det mat alle tåler?

Jeg er forresten allergisk mot vannmelon, som er i samme familie som agurk.

Anonymkode: 31a5a...bdc

Ved eleminasjonsdiett er oksekjøtt og loff uten melk sikre produkter i tillegg til,elkefritt smør i de blå soft boksene.. Er du allergisk mot vannmelon og vi nå er midt i pollensesongen så kan både vannmelon og agurk kryssreagere. (Har ikke undersøkt kryssreaksjoner og frisket opp før jeg skriver, så det får du gjøre selv.)

 

Anonymkode: b04c3...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiste agurk, og føler meg litt uvel. Som jeg pleier når jeg blir allergisk (nummen i kroppen, svimmel, tett pust, ør i hodet, trøtt). Men det er jo rart. Ingen er vel allergiske mot agurk? Kan man være allergisk mot all type mat? Finnes det mat alle tåler?

Jeg er forresten allergisk mot vannmelon, som er i samme familie som agurk.

Anonymkode: 31a5a...bdc

Ved kryssallergi så kan du nok reagere på agurk ja. Men er ikke særlig vanlig.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/allergikere/hvilke_matvarer_kan_gi_overfolsomhetsreaksjoner

 

Er du allergisk mot pollen? er jo ekstremt mye pollen i år, så mange får sterkere reaksjoner i år enn ellers - på andre allergier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest flere steder at det ikke er mulig å være allergisk mot løk i seg selv. Men man kan være allergisk mot løken dersom den kommer i kontakt med andre matvarer.

 

Skal se om jeg finner det igjen.

Anonymkode: 4385d...66d

Kjenner to stk som er allergisk mot løk, så det kan da ikke stemme. 

Ellers er det som andre nevner, mulig det er kryssallergi hvis du ikke pleier å reagere på agurk. 

Anonymkode: 0adb9...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

 

Er du allergisk mot pollen? er jo ekstremt mye pollen i år, så mange får sterkere reaksjoner i år enn ellers - på andre allergier også.

 

Reagerte som TS reagerte på agurk, bare med oppkuttet mango i kjøledisk, i nærheten av inngangen til butikken. Nummen, skjelven, ør etc og prikket i munnen. Aldri reagert på mango før og kan spise mye av det, men når det skjedde ble jeg faktisk litt bekymret. Jeg antar at det var fordi det var en noe umoden mango og mye pollen i lufta. 

Så poenget, kan være pollen rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved eleminasjonsdiett er oksekjøtt og loff uten melk sikre produkter i tillegg til,elkefritt smør i de blå soft boksene.. Er du allergisk mot vannmelon og vi nå er midt i pollensesongen så kan både vannmelon og agurk kryssreagere. (Har ikke undersøkt kryssreaksjoner og frisket opp før jeg skriver, så det får du gjøre selv.)

 

Anonymkode: b04c3...c27

Det er nok det som har hendt. Jeg er veldig allergisk mot pollen. I natt luftet jeg, vinduet på vidt gap, og ble så dårlig at jeg måtte forlate soverommet. Jeg ble helt elendig pga pollenet :( Lurt å holde seg unna all mat som kryssreagerer med pollen?

Anonymkode: 31a5a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Ved kryssallergi så kan du nok reagere på agurk ja. Men er ikke særlig vanlig.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/allergikere/hvilke_matvarer_kan_gi_overfolsomhetsreaksjoner

 

Er du allergisk mot pollen? er jo ekstremt mye pollen i år, så mange får sterkere reaksjoner i år enn ellers - på andre allergier også.

Ja, har pollenallergi.

Anonymkode: 31a5a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne er allergisk mot agurk. Så jo. De 3 prosentene som ikke er vann i agurken kan en være alergisk mot utrolig nok 

Anonymkode: 1e653...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være allergisk mot alt ja. Møtte ett "make a wish" barn en gang som var allergisk mot så og si alt,og måtte bli matet med  spesial laget mat, via sonde :-(  kunne ikke dusje,være i kontakt med vann,for da fikk han blemmer over hele kroppen og sola var det bare å glemme... :-(  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raspberrypai skrev:

Hadde det stemt så hadde man dødd av dehydrering, man kan ikke være allergisk mot vann. Nå går nok fantasien litt for langt.

Jeg kjenner en dame som ikke tåler vann på huden, hun får store sår og blemmer. Hun kan ikke vaske seg som normalt, bruker hansker ved toalettbesøk slik at hun ikke må vaske hender, bruker oljer og  noe annet medisinsk på kroppen. Håret vasker hun, men veldig sjelden. 

Anonymkode: 73a2d...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en dame som ikke tåler vann på huden, hun får store sår og blemmer. Hun kan ikke vaske seg som normalt, bruker hansker ved toalettbesøk slik at hun ikke må vaske hender, bruker oljer og  noe annet medisinsk på kroppen. Håret vasker hun, men veldig sjelden. 

Anonymkode: 73a2d...485

Men dette er jo noe annet enn allergi. 

Det er proteinene i en gitt matvare vi er overfølsomme mot når vi er allergiske. De fleste matvarer inneholder noe protein av varierende mengde. Vann gjør ikke det. Å reagere på et molekyl som kroppen vår er 99% sammensatt av (molekylmessig) går ikke an. Dette må være en spesiell medisinsk tilstand. 

Anonymkode: 60229...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...