Gå til innhold

Hva går innunder begrepet psykoterapi?


Smores

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på å skrive oppgave, og ble plutselig veldig usikker her. Er det sånn at kognitiv terapi, familie - og gruppeterapi er former for psykoterapi? Eller har jeg misforstått helt?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tom/Loki

For å si det enkelt: Det er en behandlingsform som basere seg på regelmessige samtaler mellom pasient og terapeut.

Behandlingen er systematisk og ofte langvarig,gjennom samtalene kan pasient og terapeut sammen utforske uskjente sider av pasientens liv, sider som ofte kommer til utrykk i forbindelse av angst,depresjon, tvangshandlinger osv.

Samarbeidet dreier seg om å oppdage,forstå og bearbeide følelser, fantasier og opplevelser fra nåværende og tidligere relasjoner. og hvordan man beskytter eller unngår smertefulle og skremmende tanker.

Håper det var til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Smores skrev:

Hei! Holder på å skrive oppgave, og ble plutselig veldig usikker her. Er det sånn at kognitiv terapi, familie - og gruppeterapi er former for psykoterapi? Eller har jeg misforstått helt?

Takker for svar :)

Ja, psykoterapi er en samlebetegnelse på behandling av psyken. Familieterapi favner litt bredere, siden den behandler familien, tror jeg.

Anonymkode: 95b48...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...