Gå til innhold

Svigers kjørte med mitt barn uten barnesete i sin bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du overreagerer ikke men ha i bakhodet at reglene var veldig annerledes da hun hadde små barn og at hun muligens ikke har satt seg så godt inn i de som gjelder nå. 

Anonymkode: 63ae0...c2c

Det hjelper ingenting å ha det i bakhodet! Dagens regler må følges - det er ulovlig, det som ble gjort her. Og livsfarlig. 

Nei, TS, du overreagerer overhodet ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke, en 2 åring skal ikke sitte på pute. Å sette en 2 åring på pute er det samme som å sette barnet rett inn i bilsetet. De hadde fått en klekkelig bot om de hadde blitt sett av politiet også. Men boten er jo ikke det verste, for om det skulle skjedd en ulykke, så kan det gå riktig så galt. Hos mine foreldre og svigers hadde barna bakovervendte seter som også fettere og kusiner brukte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syns du overreagerer. Tror ikke de er ute etter å skade barnet, tror at som besteforeldre verner de mok veldig om jenta. Til neste gang får du sette igjen bilsete der sånn at de har.

Anonymkode: cca17...0c6

Enig.

Anonymkode: 438da...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Monky6 skrev:

Kjøp ett ekstra sete som besteforeldrene (på begge sider) kan disponere; problem solved!!  Ingen vits i å lage ett stort nummer ut av noe dere selv kan være behjelpelig med å tilrettelegge.

 

Enig,

Anonymkode: 438da...614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så rasende forbannet akkurat nå! Svigers skulle passe minstejenta vår på 2 år noen få timer i dag. Så presenterer de å finne ut at de har et ærend akkurat da, og setter henne i bilen sin! De har ikke barnesete, bare ei pute, og de kjørte ca 1 mil, delvis på en veldig trafikkert vei med 80-sone. Jeg klikket helt da jeg hørte det og ga mannen beskjed om å ta det opp med dem omgående. Heldigvis gjorde han det, men svigermor bare lo litt og sa at det gikk så fint da de kjørte. Overreagerer jeg?? Det er uaktuelt at de får passe mine barn når de gjør sånt uten å i det hele tatt tenke på det! Hadde de tenkt at de skulle ut og kjøre, kunne vi flyttet over vårt sete/byttet bil eller funnet en løsning. Dette skjer ganske raskt etter at de hadde en potensielt svært alvorlig ulykke med et annet barnebarn de skulle passe. Jeg blir så sint! Svigermor er grei, men av den typen som mener at kostholdsrådene til gravide er noe tull fordi de gikk bra før i tiden også etc. Men som sagt: overreagerer jeg???

Anonymkode: 101b9...1fe

Ja du overragerer. Du må hai tankene ar regelverket var annerledes når deres far var på samme alder. 

Du burde oppmuntre se til å anskaffe egnet utstyr til dagens regelverk I stedet. Evt.låne deres ved behov. 

Jeg et av den oppfatning at de skal bruke egnet utstyr bare for å presisere. 

En kan nå sette det hele I perspektiv og håpe at du ikke reagerer slik mot andre situasjoner som gjelder deres barn. 

Hva om svigers hadde tatt med barnet I mc med sidevogn eller 2 seter arv. Satt på en hjelm. Da har alt vært I orden. Mens har det blitt oppdaget her av kontroll- myndigheter har det blitt anmeldelse.

I andre land langt borte er et annet regelverk. 

Det er først og fremst ved en ulykke det kan ha  blitt tragisk. 

I bybusser som har topphastighet 70 km/til er det ikke sikring. Det samme gjelder tog og baner. Jeg regner med du bruker noe av dette med barnet iblant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Peter007 skrev:

Ja du overragerer. Du må hai tankene ar regelverket var annerledes når deres far var på samme alder. 

Du burde oppmuntre se til å anskaffe egnet utstyr til dagens regelverk I stedet. Evt.låne deres ved behov. 

Jeg et av den oppfatning at de skal bruke egnet utstyr bare for å presisere. 

En kan nå sette det hele I perspektiv og håpe at du ikke reagerer slik mot andre situasjoner som gjelder deres barn. 

Hva om svigers hadde tatt med barnet I mc med sidevogn eller 2 seter arv. Satt på en hjelm. Da har alt vært I orden. Mens har det blitt oppdaget her av kontroll- myndigheter har det blitt anmeldelse.

I andre land langt borte er et annet regelverk. 

Det er først og fremst ved en ulykke det kan ha  blitt tragisk. 

I bybusser som har topphastighet 70 km/til er det ikke sikring. Det samme gjelder tog og baner. Jeg regner med du bruker noe av dette med barnet iblant. 

Regelverket når de hadde småbarn har null niks og si! De lo når hun sa at de er nødt å bruke bilsete. Det sier ikke akkurat at de tok henne på alvor. TS har jo bil så hvorfor skulle de bruke kollektiv trafikk? I buss anbefales uansett bilsete og annen sikring til barn. 

"Det er først og fremst ved en ulykke det kan ha blitt tragisk." Det er jo akkurat DERFOR bilsete må brukes alltid?!

Endret av karlakarl
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Ja du overragerer. Du må hai tankene ar regelverket var annerledes når deres far var på samme alder. 

Du burde oppmuntre se til å anskaffe egnet utstyr til dagens regelverk I stedet. Evt.låne deres ved behov. 

Jeg et av den oppfatning at de skal bruke egnet utstyr bare for å presisere. 

En kan nå sette det hele I perspektiv og håpe at du ikke reagerer slik mot andre situasjoner som gjelder deres barn. 

Hva om svigers hadde tatt med barnet I mc med sidevogn eller 2 seter arv. Satt på en hjelm. Da har alt vært I orden. Mens har det blitt oppdaget her av kontroll- myndigheter har det blitt anmeldelse.

I andre land langt borte er et annet regelverk. 

Det er først og fremst ved en ulykke det kan ha  blitt tragisk. 

I bybusser som har topphastighet 70 km/til er det ikke sikring. Det samme gjelder tog og baner. Jeg regner med du bruker noe av dette med barnet iblant. 

enig, skulle svigers reagert på en annen måte ja, men jeg vil tippe at de "lo" fordi de ble overrasket over hvor big deal barnefaren gjorte det til, jeg tror nok de kommer til å respektere og bruke barnesete som da TS må kjøpe og ha stående hos dem :)

 

Anonymkode: 438da...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer ikke! Det er totalt uansvarlig å sette et så lite barn i bilen på den måten, uten skikkelig sikring. Jeg hadde også blitt rasende. 

Har opplevd endel lignende med mine svigerforeldre, blant annet lot de eldstebarnet vårt sitte i bilen med bare vanlig bilbelte, de skulle jo bare kjøre et par kilometer så! Da var barnet 4 år. De er også av typen som mener alle nye regler og råd som gjelder både sikring i bil, kosthold osv er bare tull. Ungene deres overlevde jo uten alt det tullet! Vi har kjøpt bilsete som de har i bilen sin for å sikre at barna sitter trygt. Det kan jo dere også vurdere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mollie skrev:

Du overreagerer ikke! Det er totalt uansvarlig å sette et så lite barn i bilen på den måten, uten skikkelig sikring. Jeg hadde også blitt rasende. 

Har opplevd endel lignende med mine svigerforeldre, blant annet lot de eldstebarnet vårt sitte i bilen med bare vanlig bilbelte, de skulle jo bare kjøre et par kilometer så! Da var barnet 4 år. De er også av typen som mener alle nye regler og råd som gjelder både sikring i bil, kosthold osv er bare tull. Ungene deres overlevde jo uten alt det tullet! Vi har kjøpt bilsete som de har i bilen sin for å sikre at barna sitter trygt. Det kan jo dere også vurdere. 

Jeg blir helt forbauset over at folk mener hun overreagerer. Hadde de havnet i en ulykke hadde jeg aldri kunnet tilgi de!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, karlakarl skrev:

Jeg blir helt forbauset over at folk mener hun overreagerer. Hadde de havnet i en ulykke hadde jeg aldri kunnet tilgi de!

Nettopp! Svigerforeldrene må gjerne få mene at det ikke er nødvendig å sikre i bil, men de må da kunne evne å respektere at foreldrene ikke vil ha barnet sitt usikret/feilsikret i bil!! :nei:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

En to åring på en pute som er ment for barn opp i skole alder??😳 Jeg hadde også klikket! Dette er ikke greit! Utsetter jo barnets liv i fare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syns du overreagerer. Tror ikke de er ute etter å skade barnet, tror at som besteforeldre verner de mok veldig om jenta. Til neste gang får du sette igjen bilsete der sånn at de har.

Anonymkode: cca17...0c6

Kokko... Kokko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine svigers gjorde nesten det samme da vår ene datter var nesten 3 år. Skulle bare kjøre et par km, så kjørte uten annen sikring enn voksenbeltet. Jeg klikket, de mente jeg har store problemer hvis jeg reagerer så mye på det, og vi snakker knapt nå over to år senere. Mao er jeg helt enig med TS! Bilsikkerhet kødder man ikke med!! 

Anonymkode: 215f0...000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. For å sette det på spissen, kan jo din mann spørre sin mor om hun vil være den som forteller sin svigerdatter at hun skadet barnet hennes i en totalt unødig hendelse? Da blir hun nok ALDRI tilgitt. 

Mest sannsynlig bør det være nok at dere sier det er deres barn, og dere bestemmer at barnet aldri noensinne skal kjøres uten passe bilstol. Enkel regel å huske ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en grunn til at ingen (!) barn dødde i trafikken i Norge i hele 2015 og det er nettopp fordi vi er veldig strikte på bilsikkerhet og har god kunnskap rundt det. "Det gikk bra før i tiden" holder ikke heller. Det dødde langt flere barn i trafikken "før i tiden". Jeg føler meg nok en smule provosert av dette innlegget.. Forstår ikke hvordan det er mulig å komplett drite i noe så viktig som sikkerheten. Jeg hadde totalt mistet tilliten til svigerforeldrene som barnevakter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 64cfb...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vattenflaska skrev:

Regelverket når de hadde småbarn har null niks og si! De lo når hun sa at de er nødt å bruke bilsete. Det sier ikke akkurat at de tok henne på alvor. TS har jo bil så hvorfor skulle de bruke kollektiv trafikk? I buss anbefales uansett bilsete og annen sikring til barn. 

"Det er først og fremst ved en ulykke det kan ha blitt tragisk." Det er jo akkurat DERFOR bilsete må brukes alltid?!

Jeg har vel skrevet spesielt at barnesete skal brukes når det er krav. Det er fornuftig ellers også. 

I bybusser et blant annet of på tog er det ikke krav. Det et heller ikke mulig I praksis å feste eget da der ikke er feste-anordning for dette. Om TS  ikke bor veldig på landet vil se fleste reise kollektivt med barn. 

Jeg vil nok tro en kan le av en hoppende gal TS. bokstavelig. Sikkert komisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Monky6 skrev:

Kjøp ett ekstra sete som besteforeldrene (på begge sider) kan disponere; problem solved!!  Ingen vits i å lage ett stort nummer ut av noe dere selv kan være behjelpelig med å tilrettelegge.

Å kjøre med barn i bilen uten tilstrekkelig sikring, er faktisk ulovlig, men man blir ikke bøtelagt hvis man mumser spekemat i graviditeten. 

Nei, men så er det lov å ta avort også da så argumentet ditt er litt...vel...

Anonymkode: 39440...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...