Gå til innhold

Riktig og galt når det gjelder jobbantrekk


Fanteria

Anbefalte innlegg

Jeg starter i ny jobb og etter flere år i jobbuniformen og en graviditet så trenger garderoben min en sårt tiltrengt oppgradering. 

Hva er det du kler deg i på jobb? Hva er ok og ikke?
Skriv gjerne hva du jobber som og sånn ca alder :)

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt over 30 år gammel og jobber som underviser (universitet) og har så å si alltid på meg kjole eller skjørt med topp/bluse og pene hverdagssko med litt høyde på hælene. Jeg bruker faktisk ofte ordentlig korte skjørt og kjoler, men med vidde i og med tykke strømpebukser under, og da synes jeg det er akkurat like tekkelig som en figurnær bukse.

Anonymkode: 2b910...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg arbeider i eit forlag, og nett i dag har eg på meg grøne chinos, raud topp med trekvartlange ermer og matchande raude turnsko. Eg brukar anten å ha på meg noko som det, altså ei brok som til vanleg ikkje er jeans (eg brukar mørke jeans også, men det er ikkje så vanleg), topp og golfjakke, eller så har eg på meg skjørt, topp og golfjakke eller ein kjole. Sjeldan blazer, men det hender om eg treng å skremme vatnet av nokon. Det er ikkje så ofte, lukkelegvis. Eg kler meg pent, men nøytralt - eg er ikkje så vakker at eg overstråler flashy klede, for å seie det slik! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste jobber er "rent og helt" den eneste dresskoden. Om du har kundekontakt i finansbransjen kan du kanskje møte på regler om at jeans er fyfy og slikt, men det er en ganske utdatert kleskode der også. 

Jeg jobber som systemutvikler. Her går alle i helt normale hverdagsklær (som ikke engang alltid er rene og hele). Selgerne og wine/dine-folkene går også i jeans, som regel også ute i kundemøter med folk i finansbransjen. Når jeg er ute hos kunder (kunden våre er banker), er jeans og vanlig hverdagstøy også helt vanlig blant dem som jobber der. 

I skrivende stund har jeg på meg joggesko-lignende ting på beina, jeans, en helt basic grønn trøye fra cubus, og ingen smykker eller dilldall. 

Anonymkode: 6cd8d...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Jeg jobber i barne-og ungdomspsykiatri.

Har på hele, pene klær jeg kan bevege meg godt i, som jeg ikke er redd for. Som regel jeans, og T-skjorte, genser og slikt. Sko som sitter godt på foten (joggesko, converse etc..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎05‎.‎2016 at 11.51, Fanteria skrev:

Jeg starter i ny jobb og etter flere år i jobbuniformen og en graviditet så trenger garderoben min en sårt tiltrengt oppgradering. 

Hva er det du kler deg i på jobb? Hva er ok og ikke?
Skriv gjerne hva du jobber som og sånn ca alder :)

Lettest om vinteren, da bruker jeg mye kjoler og skjørt for da er det tekkelig og passe pent for både møter og hverdags med tykke strømper. Om sommeren varierer jeg mellom vanlige hele og rene casual klær på inne-dager , og ola bukser eller chinos med bluse/skjorte inni og blazer/dressjakke utenpå hvis jeg har møter. har også et par drakter jeg hater å gå i, men drar på meg om jeg har møter med ledere eller finans folk fra Frankrike, Tyskland eller USA. Møter med skandinaver kan man fort føle seg over dresset da ingen har noen koder lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som mellomleder på kontor. Prøver å unngå jeans mest mulig, men går i skjørt eller chinos med enkle topper og cardigans til. Mesteparten av antrekket er i nøytrale farger, og så har jeg gjerne ett plagg som er litt pang! På føttene har jeg tøysko i dag, men det er de "fine" tøyskoene. :)

Generelt prøver jeg å være bevisst hva jeg har på meg på jobb. Det sies "dress for the job you want, not the one you have", så jeg bruker det som inspirasjon til å kle meg et hakk penere enn hvis jeg ikke tenkte over det overhodet.

Anonymkode: d7022...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forøvrig ventet med å gjøre masse innkjøp før jeg hadde sett hva som var vanlig for de andre på jobben å gå med. Det er dumt å brukt mange penger på ny garderobe, for å oppdage at den enten er for over-the-top eller for avslappet i forhold til jobben. Da jeg begynte i min jobb, som innebærer kontakt med ansatte i banker, var det mange som sa at jeans var fyfy. Begynte i jobben, og ser at 95% av alle både i mitt firma og ute hos banken går i jeans..

Anonymkode: 6cd8d...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Takk for alle svarene! 

Jeg tenkte jeg skulle begynne med litt basisklær, så får resten komme etterhvert. Chinos, bluse/skjorte og litt pene sko? Jeg skal begynne i et kreativt yrke, men skal selge litt mer eksklusive produkter. Sjefen har en tøff stil med farger, så jeg oppfatter det sånn at jeg står litt fritt. Det er viktig for meg at kundene opplever meg som en seriøs og profesjonell selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som psykolog. Kler mer mest mulig nøytralt, ikke for fancy. Hvordan du bør kle deg kommer mye an på hvordan du ønsker at de du interagerer med skal oppfatte deg. Jeg vil ikke at klærne mine skal virke distraherende eller si for mye om hvem jeg er. I et kreativt yrke er det kanskje viktig at personlighet og personlig stil kommer mer frem?

Anonymkode: a222e...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig kleskode på jobb, men det koker stort sett ned å kle seg nøytralt og litt konservativt i et ganske formelt miljø. For min del går det stort sett i grått, blått, sort og hvitt. Knelange skjørt, skjorter eller bluser, chinos, pumps, strikkejakker - også har jeg et par dresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå til uka er det meldt varmt vær. Jeg tenker at kjoler og skjørt er et naturlig valg, men hvor på låret/leggen burde de stoppe? Bare skuldre føler jeg også blir feil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fanteria skrev:

Nå til uka er det meldt varmt vær. Jeg tenker at kjoler og skjørt er et naturlig valg, men hvor på låret/leggen burde de stoppe? Bare skuldre føler jeg også blir feil? 

 

Bare skuldre går du verken på jobb eller i kirken med, for å si det slik. Kle deg slik at din oldemor ikke blir flau over  å møte deg på jobb pleier vi å si. 

Anonymkode: a960e...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare skuldre går du verken på jobb eller i kirken med, for å si det slik. Kle deg slik at din oldemor ikke blir flau over  å møte deg på jobb pleier vi å si. 

Anonymkode: a960e...a3b

smilte godt av svaret ditt 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...