Gå til innhold

katt som klager og synger


Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Katten min er 5 år og utekatt. I det siste har han begynt å "snakke" mye. Jeg slipper ham alltid inn om morgenen, og han har vendt seg til å vandre rundt matskålen og mjaue hver gang han kommer inn. Jeg tolker dette som et rop om oppmerksomhet, og en bønn om godbiter. Han har virket ganske matlei i det siste, og gjør alt han kan for å få våtfor. Har forsøkt å bløte tørrforet, men til liten nytte. Jeg pleier gi godbit kun to ganger i uken (helg), og i tillegg som belønning når han har vært på reisefot i buret. Forsøker å avlede med kos og greiing, men han er rastløs og går rundt og mjauer ca 1t etter han har kommet inn. Er dette normalt, eller er det noe pus forsøker å fortelle meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at han virker matlei. Er det kun en type mat han vil ha eller vil han ikke spise generelt? Det siste kan tyde på sykdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er syk eller har vondt i tennene?

Vår katt mjauet mye og begynte å tisse inn for noen måneder side. Tok med urinprøve til dyrlegene og fikk resept på medisin. Tror hun merket at pillene ville gjøre henne godt for det bruker å være umulig å få i henne makketabletter, mens disse slukte hun. Hun sluttet å tisse inne og å mjaue så mye etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, applestories skrev:

Kanskje han er syk eller har vondt i tennene?

Vår katt mjauet mye og begynte å tisse inn for noen måneder side. Tok med urinprøve til dyrlegene og fikk resept på medisin. Tror hun merket at pillene ville gjøre henne godt for det bruker å være umulig å få i henne makketabletter, mens disse slukte hun. Hun sluttet å tisse inne og å mjaue så mye etter det.

Det kan faktisk være så enkelt som at de var tilsatt smak :P

Sist gang pusen min fikk medisin så fikk vi først en type som vi måtte knuse og blande i mat fordi hun nektet å spise dem. Den andre typen slukte hun lett, og ville gjerne ha flere, fordi de var tilsatt smak. 

 

------

Ts, du sier at han er matlei. Får han samme typen tørrfor hele tiden? Eller bytter du mellom forskjellige smaker?  

Gir du han våtfor når han har mast for lenge? Isåfall kan det hende han har lært at hvis han maser lenge nok så får han nammis-mat. 

Ellers kan det jo hende han er syk eller har vondt noen plass, så det kan sikkert være lurt med en time hos dyrlegen :) l

Anonymkode: 548c5...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk være så enkelt som at de var tilsatt smak :P

Sist gang pusen min fikk medisin så fikk vi først en type som vi måtte knuse og blande i mat fordi hun nektet å spise dem. Den andre typen slukte hun lett, og ville gjerne ha flere, fordi de var tilsatt smak. 

 

Anonymkode: 548c5...5a4

Det er faktisk makketabletter som har tilsatt kjøttsmak, men de vil hun ikke ha. Denne medisinen gjemte jeg blant gifteringer, det har aldri gått med de andre, men disse gikk det fint med. Det var slik for noen år siden også da hun fikk flytende medisin. Hatet det første par dagene, deretter gikk det kjempefint.

Er det samme med flått - skal jeg gre pelsen eller tørke av henne søle kommer klørne med en gang. Halen får vi ikke røre.  Men har hun flått kommer hun og vil kose, viser rumpa om flåtten er der, og ligger tålmodig uansett hvor mye jeg må slite for å få den ut. Men det må sies at hun får noen flått i året og hun er en godt voksen dame, så hun merker nok ubehaget og har lært at det er best å få den fjernet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at han maser om mat fordi han har vendt seg til dette. Vi må kaste ham ut rutinemessig, hver gang vi har fisk eller reker på bordet. Han er ustoppelig når det gjelder slike ting. Vi har dessverre åpen kjøkkenløsning, som gjør at han har vendt seg til å ta "oppvasken", når vi ikke er hjemme. Det er forferdelig, for selv om jeg er ganske ryddig av meg, hender det han ser sitt snitt til å gå i grytene. Jeg har åpnet opp munnen og sjekket tennene, som ser bra ut. Han får Hills pet tørrfor, ulike smaker, og dette er fôr som skal være bra for tennene. Om han har vondt i tennene, skal jeg kunne se det da, eller er det slik at katter kan ha behov for kalcium tilskudd eller noe slikt, uten at dette synes i form av dårlige tenner? Kanskje jeg bør gi ham litt fløte eller rømme, slik at han får i seg kalcium??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han vil ha selskap, og klart de spør etter mer mat, kan anbefale skikkelig kattemat fra dyrebutikk.

Anonymkode: 35092...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ha selskap, og klart de spør etter mer mat, kan anbefale skikkelig kattemat fra dyrebutikk.

Anonymkode: 35092...ee0

dette får han nå, og har alltid fått

Endret av Olaug Olsen
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han plutselig har begynt å mjaue kan en tur til dyrlegen være lurt. Ikke gi han fløte eller rømme. De fleste katter er laktose intolerante. Kun kattemelk :) 

Anonymkode: 9ea76...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Mistenker at han maser om mat fordi han har vendt seg til dette. Vi må kaste ham ut rutinemessig, hver gang vi har fisk eller reker på bordet. Han er ustoppelig når det gjelder slike ting. Vi har dessverre åpen kjøkkenløsning, som gjør at han har vendt seg til å ta "oppvasken", når vi ikke er hjemme. Det er forferdelig, for selv om jeg er ganske ryddig av meg, hender det han ser sitt snitt til å gå i grytene. Jeg har åpnet opp munnen og sjekket tennene, som ser bra ut. Han får Hills pet tørrfor, ulike smaker, og dette er fôr som skal være bra for tennene. Om han har vondt i tennene, skal jeg kunne se det da, eller er det slik at katter kan ha behov for kalcium tilskudd eller noe slikt, uten at dette synes i form av dårlige tenner? Kanskje jeg bør gi ham litt fløte eller rømme, slik at han får i seg kalcium??

Jeg tror det er vanskelig å se om katten har vondt i tennene, bortsett fra spisevegring. Så det må du nok til dyrlegen for å sjekke. Hvis du skal gi katten melkeprodukter, og spesielt hvis katten ikke har fått det gjevnlig siden fødsel, så må du gi laktosefrie produkter. Når kattungene slutter å få melk så slutter kroppen å produsere enzymet som bryter ned laktose. Hvis katten gå rundt matskåla og mjauer så er nok katten sulten. Hvor ofte gir du mat og hvor mye? 

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg tror det er vanskelig å se om katten har vondt i tennene.  Så det må du nok til dyrlegen for å sjekke. Hvis du skal gi katten melkeprodukter, og spesielt hvis katten ikke har fått det gjevnlig siden fødsel, så må du gi laktosefrie produkter. Når kattungene slutter å få melk så slutter kroppen å produsere enzymet som bryter ned laktose. Hvis katten gå rundt matskåla og mjauer så er nok katten sulten. Hvor ofte gir du mat og hvor mye? 

katten min er ute halve døgnet, og har alltid tilgang på mat når han er inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han plutselig har begynt å mjaue kan en tur til dyrlegen være lurt. Ikke gi han fløte eller rømme. De fleste katter er laktose intolerante. Kun kattemelk :) 

Anonymkode: 9ea76...2ae

Rømme pleier faktisk gå riktig godt siden den er syrnet. Det samme gjelder for yoghurt. Katten min digger en liten ts med lettrømme, tyrkisk eller gresk yoghurt light og også Yoplait Double 0 med jordbær og bringebær :blink:  :fnise:

Ingen mageproblemer kommer etter digg med yoghurt eller rømme. Snodig katt :fnise:

 

 

 

Anonymkode: 2ef2e...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Olaug Olsen skrev:

katten min er ute halve døgnet, og har alltid tilgang på mat når han er inne

Vegrer katten seg for å spise? Høres ut som at katten vil ha oppmerksomhet, men det kan også være at katten ikke liker maten eller har vondt (hvis katten ikke spiser). Cluet er å luke ut alle mulighetene til det er få/ingen igjen og da har du svaret :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han forsøker å fortelle deg at tørrfor er noe dritt. Gå over til råforing. Har en venninne som forer med tørrfor og katten hennes er sånn også, utrolig masete. Mine fire katter er råforede og bare sover eller ligger på fanget når de er inne.
http://naturligdyrehold.com/?page_id=517
http://www.raaforing.no/
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/AnimalWellness/Juliette
De får ellers alt som de har lyst på, brød eller middagsrester, også melkeprodukter om jeg har det (sjeldent). De har aldri vært syke og er 6 og 7 år gamle.

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, betyr dette at jeg skal beg. å gå på jakt, for å skaffe muskelkjøtt, skinn og bein? Ta en runde på slakteriene kanskje, og hente inn avskjær? Dette blir fort vekk arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Hm, betyr dette at jeg skal beg. å gå på jakt, for å skaffe muskelkjøtt, skinn og bein? Ta en runde på slakteriene kanskje, og hente inn avskjær? Dette blir fort vekk arbeid...

Eller gi han det du har til middag når han har lyst på det, det er ikke "farlig" å gi katter noe annet enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får kjøpt råfôr fra vom & hundemat lagd for katt, det er heller ikke farlig å bruke hundematen derifra ( noe som er billigere ). Man skal være veldig obs på de ulike næringstoffer katten trenger, før man råfôrer på egen hånd. Taurin blant annet er viktig for katter, det fåes kjøpt.

Min katt rynker på nesa av råfôr, så her går det i tørrfôr + kokt/trekt fisk innimellom.

Jeg tenker uansett at du burde ta med katten din inn til en helsesjekk, bare for å utelukke sykdom/plager. Endring i atferd kan være tegn på at noe er galt.

Anonymkode: ea2f9...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi katten middagsmat. Det meste vil være altfor salt, inneholde enten melk, løk, hvitløk eller andre ting som gir mageknip eller i verste fall er direkte helsefarlig.

Anonymkode: 69e24...899

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsesjekk ja... jeg har iallefall begynt å bløte maten som utleveres ved morgenstellet. Denne blir spist i løpet av dagen. Så vil jeg  spe på med litt whiskas våtfor, for at pus skal få føle variasjon i kosten. Teskje med rømmeklatt har nå blitt en nesten daglig nytelse for pus, og jeg tenker han har vist at dette tørrforet nok er sunt, men at pus trenger nytelse, for at også sjelen skal trives. Fiskeskinn og slikt, som er rester etter menneskemat, har vi forsøkt før, og dette blir pus dårlig i magen av, så den Anonyme over her har et poeng i at kattemat og menneskemat er to helt forskjellige ting. Takk for svar folkens. Dere har fått meg og pus til å forstå hverandre litt bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...