Gå til innhold

Unormal innetissing fra valp


dyptvann

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en tollervalp på ca 4 mnd som jeg ikke blir klok på hva gjelder innetissing. 

Han klarer å holde seg hele natten igjennom og gjennom en hel arbeidsdag uten uhell, men på ettermiddag og kveldstid skjer det utallige uhell hver kveld. 

Fra dag én har jeg tatt han ut flere ganger i timen og etter hver gang ha har sovet, lekt og spist (slik den allmenne oppfatning av sturetrening er). Nå har han begynt å vise tegn til at han forstår tegningen og løper til døra hvis han må tisse. Jeg har da ca tre sekunder på meg før de skjer uhell, så jeg må bare kaste det jeg har i hendene. 

Men majoriteten av gangene, viser han ingen tegn til å måtte tisse i det hele tatt. Han kan brått gjøre det i sofaen, i sengen sin, på gulvet osv. Jeg kan ikke skjønne hvorfor han har denne adferden. Han klarer jo å holde seg i mange timer ellers. De siste gangene har jeg begynt å bruke "nei" eller "fy" hvis jeg tar ham i gjerningsøyeblikket og da klarer han å stoppe og løper til døra eller balkongen.  Dett blir delvis gjort av frustrasjon, da jeg er utrolig lei å måtte tørke urin hver eneste dag. Dette oppleves meget slitsomt da jeg må ha et øye på ham absolutt hele tiden. 

I går f.eks skulle jeg se på en film, så jeg plasserte valpen i gangen, stor gang der han har sengen sin, leker og vannskål. Jeg luftet ham en gang før filmen startet, men likevel hadde han tisset inne tre ganger på de to timene. 

Siden han klarer å holde seg alene, kan det være noe med meg? Stress, frykt eller noe annet?

Er takknemlig for tips! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke regne med at en valp på fire måneder ikke vil tisse inne. Det kan ta opptil et år før de kan få kontroll på dette. De er valper til de blir ett år. 

Du skal ikke kjefte på valpen hvis den tisser inne! Dette er allmennkunnskap. 

Du burde lese deg opp på litt om hundehold og melde deg på et valpekurs. 

 

Unormal tissing er det ikke. 

Anonymkode: 46b55...6f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke dette virker unormalt. Det er helt vanlig for en valp på 4 mnd at den ikke klarer å holde seg og ikke helt forstår dette enda.

Du bør aldri noensinne kjefte på valpen for at den tisser inne. Valpen har ikke mulighet for å forstå at din kjefting betyr "ikke tiss inne, du skal ut". I verste fall vil valpen forbinde kjeftingen med deg og begynne å gjemme seg bort når den må tisse.

Du må ha oppsyn med valpen hele tiden. Selvsagt vil den tisse flere ganger hvis du plasserer den i gangen alene en time og to. Ha heller valpen med deg i stua når du ser film, også stopper du filmen og tar den ut når den begynner å snuse i kriker og kroker. Å tørke tisseflekker er en del av det å ha valp, og vil gå over etterhvert som valpen blir eldre og får mer blærekontroll.

Spesielt hvis valpen allerede er alene hjemme hele dagen når du er på jobb, så synes jeg det blir litt rart om den da også må være alene når du skal se film. Bruk tid på valpen og la den være med deg mest mulig. Det er også sånn du kan se om den må på do raskere og ta den ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å straffe valpen,vil den jo ikke gi noen hint om at den må ut.Du har en baby i hus.Man straffer ikke babyer for å tisse på gulvet.

Valpen må bli trygg på deg.Ta den ut alltid etter mat,lek eller søvn.Ros når den tisser ute.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en valp, de tisser inne. 

Det du må gjøre er å alltid gå ut etter mat, lek, soving osv. Ja det blir mange turer, men det vil også bli bedre :) 

Anonymkode: 7422f...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal rose hunden for å tisse ute. Gjøre det til noe morsomt. Ja, det kan være mange årsaker til at han tisser inne. Frykt er en av dem. 

Du må aldri kjefte hvis han tisser inne, det at du har gjort det er antakeligvis årsaken til at du kun har 3 sekunder på deg til å få ham ut.

De gir andre signaler enn å gå til døra. Snusing er ett signal. Men han fremstår usikker på deg og du på ham. Sikkert fordi du har gitt ham beskjed om å ikke si ifra når han må tisse 

Anonymkode: 40f4d...413

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 md er ingenting når det gjelder å bli husren. I tillegg tisser hunder (og mennesker) oftere når vi er aktive. Dvs. ikke sover eller ligger å slapper av. Det er derfor helt naturlig at valpen tisser oftere på dagen/kvelden når den til stadighet er oppe gå går og beveger seg.

Jeg må innrømme jeg synes det var litt dårlig gjort av deg å sette valpen i gangen når du skulle se på film. Har du ikke fått hund for å ha en venn/selskap? Hunder - og spesielt valper synes det er både kjipt og trist å ikke få være sammen med menneksene sine. Hadde den fått være med deg på stua og sett film kan det hende den hadde slappet mer av og også dermed tisset færre ganger :-)

Anonymkode: c97de...1ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amininata

Min erfaring er at det gjerne går bra en stund når det først "sitter", så begynner gjerne uhellene og skje igjen når de blir litt eldre men fortsatt er valp
Tror bare tolmodighet er det som hjelper , ialfall hjulpet meg 
Problemstillingen har dukket opp hver gang det har vært valp i hus :P

At det går bra, så ikke, så bra, så ikke, så bra lenge, så; BAM; piss og drit overallt. Og vips så var det i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Amininata skrev:

Min erfaring er at det gjerne går bra en stund når det først "sitter", så begynner gjerne uhellene og skje igjen når de blir litt eldre men fortsatt er valp
Tror bare tolmodighet er det som hjelper , ialfall hjulpet meg 
Problemstillingen har dukket opp hver gang det har vært valp i hus :P

At det går bra, så ikke, så bra, så ikke, så bra lenge, så; BAM; piss og drit overallt. Og vips så var det i orden

Det var faktisk godt å lese. Valpen vår er seks måneder. En stund var hun så flink og gjorde alt ute. *masse ros og godbiter*. Men nå har vi en periode med tilbakefall. Hun tisser som regel ute, men kan fint sette seg ned og skite på gulvet. Vanskelig å gå henne ut i tide også, siden det kan komme når som helst - ikke bare i forbindelse med søvn, mat, lek. Tenkte at vi måtte Være de eneste i verden som ikke hadde klart å få en så stor valp ren.... Men det mangler ikke på forsøket, har stått ute i kulde og dårlig vær mang en gang mens vi har ventet på at noe skulle skje 😁 

Anonymkode: e4d6d...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en "tommelfingerregel" vedr. renslighet og valp; når hunde ikke har hatt uhell inne på 6 md - først da kan man si at den er ordentlig husren! :-)

Erfaringsmessig tar det alt mellom et par uker til godt over et år før hunden er helt husren, så et sted mellom der er nok normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amininata
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk godt å lese. Valpen vår er seks måneder. En stund var hun så flink og gjorde alt ute. *masse ros og godbiter*. Men nå har vi en periode med tilbakefall. Hun tisser som regel ute, men kan fint sette seg ned og skite på gulvet. Vanskelig å gå henne ut i tide også, siden det kan komme når som helst - ikke bare i forbindelse med søvn, mat, lek. Tenkte at vi måtte Være de eneste i verden som ikke hadde klart å få en så stor valp ren.... Men det mangler ikke på forsøket, har stått ute i kulde og dårlig vær mang en gang mens vi har ventet på at noe skulle skje 😁 

Anonymkode: e4d6d...e7c

Og så synes jeg det er enda vanskeligere med en liten hunderase, for de skvetter jo gjerne så fort og lite at man nesten ikke merker det en gang!

Men det er bare å smøre seg med tolmodighet, det går bra til slutt så lenge man ikke lar de tisse inne hele tiden. Sikker på at du får det til.
Tok oppimot 1,5 år med hunden jeg har nå, han har mildt sagt vært treig i utviklinga på alle mentale plan, så er vell med hunder som med oss; Noen er treigere :P

Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...