Gå til innhold

Finnes det noen måte å forhindre at katter får mark på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bortsett fra å holde dem inne. Det er jo "forbudt" å gi de markkur hele tiden, man skal liksom bare gi når man ser mark. Men alle vet jo at utekatter har mark kronisk. Og det stopper meg fra å ha katt, jeg orker ikke det styret med ormer. Har hatt utekatter og de hadde orm hele tiden. Dret mark, spydde mark, det til tross for markkurer etter anbefalingene. 

Jeg har helt fobi mot å klappe katter som går ute nettopp pga mark. Med mindre jeg har umiddelbar tilgang på vann og såpe, da. Men katter på fanget, eller katter i sofaen, som også går ute? Neitakk.

Og føler det ikke er riktig å ha katter innendørs heller, med mindre man har en giiiigaaantisk villa med en like stor kattegård. 

Så da er det bare å ikke ha katt? For de vil alltid ha mark?

Anonymkode: e25ce...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke sikret mot mark inne heller. Tenk på alt du drar med deg inn fra ute :P så markkurer er ENESTE sikkerhet. 

Anonymkode: 5fcd8...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen anbefaler markkur vår og høst. Kattene våres har aldri hatt mark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke forebyggende midler, bare behandling. Gir mine en gang i året, på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine får kur to ganger i året (noen ganger sjeldnere). De har aldri hatt mark. 

Anonymkode: 5e550...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus hos oss får markkur 2 ganger i året etter anbefaling fra dyrlege. Har aldri hatt mark, så vidt jeg vet.....
så om du har opplevd katter som har mark konstant ville jeg nok tatt de med til dyrlegen en tur. Da kan det være noe annet som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4 år har den ene katten vår hatt mark 1 gang. Så nei, utekatter behøver ikke å ha mark. Jeg gir heller ikke ormkur før det er påvist orm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter fikk kur to ganger i året. Aldri hatt mark. Du har vært særdeles uheldig med katten, eller så har den vært veldig sjuk

Anonymkode: 5fcd8...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra å holde dem inne. Det er jo "forbudt" å gi de markkur hele tiden, man skal liksom bare gi når man ser mark. Men alle vet jo at utekatter har mark kronisk. Og det stopper meg fra å ha katt, jeg orker ikke det styret med ormer. Har hatt utekatter og de hadde orm hele tiden. Dret mark, spydde mark, det til tross for markkurer etter anbefalingene. 

Jeg har helt fobi mot å klappe katter som går ute nettopp pga mark. Med mindre jeg har umiddelbar tilgang på vann og såpe, da. Men katter på fanget, eller katter i sofaen, som også går ute? Neitakk.

Og føler det ikke er riktig å ha katter innendørs heller, med mindre man har en giiiigaaantisk villa med en like stor kattegård. 

Så da er det bare å ikke ha katt? For de vil alltid ha mark?

Anonymkode: e25ce...079

Jeg har fire katter, 6 og 7 år gamle. De går ut og inn som de vil, og er råforet. De har ikke fått en eneste markkur, og jeg har sett en mark kun èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at kattene ikke har mark, det er bare tull. Stort sett ser dere IKKE marken. De har mark 110%. Men dere ser det ikke hele tiden.

Anonymkode: e25ce...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter har mark, det vet jeg godt. Katter som spiser mus får mark. Men de er også helt friske og lever godt med det, og jeg ser ikke marken, som jo ts syns er ubehagelig. Har også hatt en katt da jeg vokste opp, som vi ga markkur kanskje èn gang. Så at det er et så stort problem har ikke jeg opplevd iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at kattene ikke har mark, det er bare tull. Stort sett ser dere IKKE marken. De har mark 110%. Men dere ser det ikke hele tiden.

Anonymkode: e25ce...079

Må ikke katten spise byttedyr for å få orm da? Mine spiser hverken fugl eller mus, har ihvertfall aldri sett at dem har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Brimi skrev:

Må ikke katten spise byttedyr for å få orm da? Mine spiser hverken fugl eller mus, har ihvertfall aldri sett at dem har gjort det. 

Så fordi du aldri har sett dem spist mus eller fugl så betyr det at de ikke spiser det? 

Jeg har heller aldri sett pusene mine spise mus eller fugl, men de har likevel orm jevnlig. 

 

Anonymkode: 4c27b...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.5.2016 at 21.36, carmabell skrev:

De skal jo ha kur to ganger i året uansett?

Katter skal ikke ha ormkur med mindre de faktisk har orm.

Den 21.5.2016 at 21.51, AnonymBruker skrev:

Så fordi du aldri har sett dem spist mus eller fugl så betyr det at de ikke spiser det? 

Jeg har heller aldri sett pusene mine spise mus eller fugl, men de har likevel orm jevnlig. 

 

Anonymkode: 4c27b...fb1

Sant nok, men hvordan vet du om dine har orm? Bortsett fra den ormen som synes. Jeg vurderer å sende inn avføringsprøve snart (og så en gang til senere i sommer) for å se om de har orm. Det finnes jo ormer som ikke synes også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig ormekur:
"Verm-X for katt er laget av de reneste og beste ingrediensene. Resepten inneholder bl.a. ekstrakt av kylling og laks, sammen med en prebiotisk blanding av urter som forsterker næringsopptaket og de naturlige tarmbakteriene.  I tillegg kommer de spesielle parasittavvisende medisinske urtene tilpasset kattefamilien. Bitene er uimotståelig smakelig og kan brukes som belønning, blandes i maten, eller brukes i aktivitetsleker. Passer til både kattunger, voksne og eldre katter."

http://www.verm-x.no/om-katter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...