Gå til innhold

Skal dere bruder holde tale? Eller har du som brud holdt tale? Tips og råd?


lingua franca

Anbefalte innlegg

Skal dere bruder holde tale? Jeg synes det er litt gammeldags og urettferdig at bare brudgommen skal holde tale, og har derfor lyst til å holde tale selv. Noen andre bruder her som også skal holde eller har holdt tale i sitt eget bryllup? Hva sa dere, hvor lenge snakket dere, hvordan innledet og avsluttet dere talen? Takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i en del bryllup de siste årene og tror bruden har holdt tale i alle, så det er nok ganske vanlig etterhvert. 

Jeg startet med å takke alle som kom, så hadde jeg noen ord til min far (min mor er død) og resten handlet om mannen. Har hørt en del som bruker så mye tid på foreldre, svigers, søsken, venner og andre at det nesten ikke blir noe igjen til mannen, det blir litt feil for meg. 

Snakket rett fra hjertet om hva han betyr for meg og om vårt samliv. Avsluttet med noe om at jeg gledet meg til å tilbringe resten av livet med min beste venn og kjæreste. 

Var maks 4 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt holdt jeg tale. :)

Jeg takket familie og venner for at de var der og snakket resten til mannen. Avslutningen husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde tale, en veldig kort en så jeg er usikker på om det kan kalles tale. Men skal i det minste snakke forran alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker å holde tale, men har ingen plan for hva jeg skal si. Blir veldig lett rørt og sippete, så det kommer til å bli en utfordring... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er mulig dette har blitt vanlig, men jeg har ikke opplevd det i noen av bryllupene jeg har vært i selv. Uansett - fint å høre det er flere som har holdt eller skal holde tale i sitt eget bryllup. Jeg tenkte også å starte med å takke familien. Men føler jeg må si noe til svigerfamilien også, ikke bare min egen. Hvem inkluderte dere i starten på deres tale? Har inntrykk av (fra de brudgom-talene jeg har hørt) at det er vanlig å takke foreldre, svigerforeldre og forlovere i alle fall. Men det må bli ganske kort, for fokus i talen bør jo være på den man skal gifte seg med. 

Dikt hørtes spenstig ut, men tror ikke jeg hadde våget meg på noe sånt :P Jeg (og min kommende mann også) er vel en ganske "privat" person, er overhodet ikke typen til å legge ut om egne følelser, men samtidig må jo talen være personlig også. Vanskelig balanse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt en kort tale da vi giftet oss, overrasket mannen. Jeg begynte med å (veldig kort) takke både mine foreldre og hans foreldre, resten av talen var rettet til brudgommen. Det som var litt pussig/søtt/rart var at han hadde brukt mange av de samme hovedpoengene i sin tale rett før meg, men da endte jeg bare opp med å kommentere det underveis :)

Anonymkode: 7580f...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å overraske ham med en sang under vielsen som består av flere kjærlighetssanger. Men jeg kommer nok til å si noen ord under middagen også, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2016 at 15.26, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt en kort tale da vi giftet oss, overrasket mannen. Jeg begynte med å (veldig kort) takke både mine foreldre og hans foreldre, resten av talen var rettet til brudgommen. Det som var litt pussig/søtt/rart var at han hadde brukt mange av de samme hovedpoengene i sin tale rett før meg, men da endte jeg bare opp med å kommentere det underveis :)

Anonymkode: 7580f...71f

Skal ikke bruden tale før brudgommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lingua franca skrev:

Skal ikke bruden tale før brudgommen?

Dette er korrekt rekkefølge: :)

  1. Verten ønsker velkommen.
  2. Brudens mor eller far holder tale
  3. Brudgommen
  4. Bruden (hvis hun ønsker det)
  5. Brudens forlover (tale eller sang)
  6. Brudgommens forlover (tale eller sang)
  7. Brudgommens foreldre
  8. Besteforeldre/faddere
  9. Søsken
  10. Venner og andre
  11. Takk for maten tale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rh1 skrev:

Dette er korrekt rekkefølge: :)

  1. Verten ønsker velkommen.
  2. Brudens mor eller far holder tale
  3. Brudgommen
  4. Bruden (hvis hun ønsker det)
  5. Brudens forlover (tale eller sang)
  6. Brudgommens forlover (tale eller sang)
  7. Brudgommens foreldre
  8. Besteforeldre/faddere
  9. Søsken
  10. Venner og andre
  11. Takk for maten tale

OK, takk :)

Så liksom for meg at det var "damene først" og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg holdt en kort tale. Noen setninger hver til mamma og pappa om hva jeg hverdsatte i oppveksten fra dem, og så et par ord til min mann og deretter leste jeg opp et dikt til han. 

Anonymkode: d0570...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde tale! Jeg og samboer har snakket litt om det, så vi kan samkjøre litt i lengde og at talene skal være til hverandre - ikke gjestene. Ikke annet enn takk for at de vil dele dagen med oss. Gruer meg litt, men gleder meg til å høre hans tale!

Jeg kommer til å snakke direkte til han og fortelle han hva jeg elsker ved ham, dra inn noen minner som har brent seg fast og så litt om fremtiden sammen. Så takk til alle som ville dele dagen med oss. Finito :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lingua franca skrev:

OK, takk :)

Så liksom for meg at det var "damene først" og sånn.

Det er damene først, men de får talen først, ikekh holder den ;)

Anonymkode: 9c254...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holdt ikke tale i bryllupet vårt, og angrer litt på det! Trodde jeg ikke skulle klare det. Hadde definitivt holdt tale om jeg skulle gjort dagen om igjen. Men jeg diktet en sang da, om oss, hvordan vi møttes osv. Den ble godt mottatt, mannen min satt med tårer i øynene:hjerte:

Lykkt til med talen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...