Gå til innhold

Foregår fortid, nåtid og fremtid samtidig, akkurat nå?


Gjest Sitronmelisse

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronmelisse

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

Det er ikke bra å gruble for mye

Anonymkode: 2f86d...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det finnes en hypotese at det er slik at alt skjer samtidig. At det bare er vibrasjoner som skiller oss fra ting som skjedde for flere 100 år siden eller fra ting som vil skje om flere 100 år. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
32 minutter siden, Feologild skrev:

Det finnes en hypotese at det er slik at alt skjer samtidig. At det bare er vibrasjoner som skiller oss fra ting som skjedde for flere 100 år siden eller fra ting som vil skje om flere 100 år. 

 

 

Det kan jo føre oss i et slags multivers-univers?

Jeg kom over denne artikkelen:

Abstract (Durkee 2009)

"This paper shows that many of the results derived by Pravda et al (2007 Class. Quantum Grav. 244407–28) for higher-dimensional type D Einstein spacetimes can be generalized to all Einstein spacetimes admitting a multiple Weyl-aligned null direction (WAND), the main new result being the extension to include the type II case. Examples of type D Einstein spacetimes admitting non-geodesic multiple WANDs are given in all dimensions greater than 4."

Hmmm............. den må jeg tygge litt på altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

tror du har formye fritid.. Fortid har skjedd, nåtid skjer og framtid vil skje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
6 timer siden, debatant skrev:

tror du har formye fritid.. Fortid har skjedd, nåtid skjer og framtid vil skje.....

Ifølge hypotesen så foregår også fritid og arbeidstid samtidig.

Effektivt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjeh.. Fjerde dimensjon, tiden. Naturlig for oss mennesker å bevege seg frem og tilbake i tre dimensjoner, hvem vet om noe kan bevege seg frem og tilbake i fjerde dimensjon også.

Dessuten - du snakker om fortid, nåtid og fremtid som noe som skjer. Kanskje det er feil å snakke om det som noe som skjer? Kanskje, det bare er noe som er? Og vi mennesker - vårt vesen, er låst til å bevege oss i en retning - nemlig fremover. Så vi oppfatter det som at ting skjer.

Jeg vet ikke, det blir vel bare evig grubling, der noen vitenskapsfilosofer er flinkere til å gruble / mer fantasifulle enn andre.

Anonymkode: 63527...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Men opphavsmannen bak denne tanken er visst den godeste Einstein. Og i dag jobber kvantefysikerne med å klare å bevise dette synet og tilgrensende multivers med fysikkens lover. Ikke bare filosofene. Spennende. Men nytter ikke å forstå beregningene medmindre man er kvantefysiker selv, ser jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette ble formye for meg :fnise: 

Anonymkode: 62e99...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over,  hvis vi knekker koden så betyr det at vi kan reise i tid? Allså det som betegnes tid..

Anonymkode: 62e99...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig

Synes dette er kjempespennende. Tid er jo et begrep vi enda ikke har helt fattet konseptet av. Noe annet slik er interessant er hvordan vi oppfatter tid, jo lengre vi har levd jo hurtigere virker det som om tiden går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg over,  hvis vi knekker koden så betyr det at vi kan reise i tid? Allså det som betegnes tid..

Anonymkode: 62e99...df2

Jeg tror lovene og beregningene vil vise at vi bare kan reise i tid hvis vi ikke har et legeme. Som for eksempel når vi er døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89
2 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Jeg tror lovene og beregningene vil vise at vi bare kan reise i tid hvis vi ikke har et legeme. Som for eksempel når vi er døde...

I like the way you think ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står noe om dette i bok nr en eller to (litt usikker) i serien Himmelske samtaler. Tiden beskrives som en spiral men jeg klarte aldri å helt se for meg teorien. Uansett var det intressant lesning. Enig eller uenig men det vekket mange nye tanker som jeg fortsatt mange år etter tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 20.13, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly ... time-y wimey ... stuff."

:nigo: (Sorry.)

Anonymkode: 352b7...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 27.5.2016 at 11.46, Raven.WritingDesk skrev:

Synes dette er kjempespennende. Tid er jo et begrep vi enda ikke har helt fattet konseptet av. Noe annet slik er interessant er hvordan vi oppfatter tid, jo lengre vi har levd jo hurtigere virker det som om tiden går. 

Akkurat den synes jeg ikke er så vanskelig(på en rar måte inni hodet mitt). F.eks. et år blir en stadig mindre andel av den totale tiden vi har opplevd. Jeg tror alle opplever et helt liv som en like stor "uendelighet". En 67-åring vil oppleve et år som en sekstisyvdel av det totale mens en femåring vil oppleve et år som en femdel av det totale. En femdel er et mye større tall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 20.13, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

Tror du må bruke et annet ord enn samtidig. Jeg ser på tid som en akse i et koordinatsystem, og man kan ikke være to steder på denne samtidig. Jeg tror riktignok at gravitasjon kan krumme tid-rommet, så noe krimskrams kan nok skje. Foreløpig har jeg vanskelig for å se for meg noe annet enn at vi kan reise fortere eller saktere enn andre på samme akse, og at det dermed ikke er mulig å reise tilbake til før du begynte reisen, men for all del, hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...