Gå til innhold

Menn er enkle og kvinner går for gull i datingkrigen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 24.5.2016 at 20.15, Collan skrev:

Men som sagt, det er ikke til å komme bort fra at langt flere menn enn kvinner aldri får barn, og at hovedårsaken er at menn med lav sosioøkonomisk standard selekteres bort.

Som jeg også har nevnt tidligere er det kvinner soleklare rett både å være økonomisk selvstendige og å fritt kunne velge partner (forutsatt at partnere også har lyst :) ), men det viser seg at dette skaper problemer på samfunnsnivå. Jeg kan ikke helt se for meg noen god løsning på dette, så jeg vil tro at samfunnet i overskuelig framtid vil ha en ganske stor andel menn som mer eller mindre faller utenfor "partner- og barnemarkedet".

Jeg vil gjerne vite mer om hvilke problemer på samfunnsnivå dette skaper. At menn har økt risiko for å bli ensomme og få relaterte helseplager, bli deprimerte, begå selvmord? Er det mer (ikke at dette ikke er viktig, ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe)? Menneskenes genetiske mangfold er såpass stort nå uansett at jeg kan ikke tro at det vil ha noe særlig negativ påvirkning akkurat der.

Spørsmålet blir jo hva vi som samfunn kan gjøre for å løse problemet. Som du sier kan jo umulig løsningen være at kvinnene må "tilpasse" seg og tvinges til å måtte inngå partnerskap med noen de ikke vil være sammen med. Slik jeg ser det er ikke roten til problemet at kvinner er mer selektive og at dette må fikses. Kvinners nye selektivitet er kun en årsak til at enkelte menn har det vanskeligere på datingmarkedet, ikke samfunnsproblemet i seg selv. Dvs - er målet her å sørge for å flest mulig menn har noen å "parre" seg med, eller er målet å forhindre at menn sliter psykisk på grunn av at ikke alle kan det?

Er det ikke bedre å flytte fokus fra "slemme damer er kravstore og liker bare alfa-menn", over til fokus på å forbedre menns mentale helse generelt? Er årsaken til at menn har økt risiko for mentale helseplager, at menn har det generelt vanskeligere i livet enn kvinner? Jeg mener nei. Vi har forskjellige utfordringer; kvinner har f.eks. større risiko for å bli vodtatt, og menn har større risiko til å forbli ufrivillig single. Det som utgjør en forskjell er at menn generelt har mye høyere terskel for å oppsøke og få hjelp. Menns problemer blir gjerne latterliggjort, mens kvinner oftere får sympati og støtte, både fra omgangskretsen og profesjonelt. Holdninger som at menn skal være tøffe og håndtere ting på egenhånd, de er "svake" hvis de tar imot hjelp, forsterker dette.

tl;dr: Kvinner kan ikke være ansvarlig for å endre sine partnerpreferanser fordi det er "urettferdig" mot menn. Derimot bør vi alle jobbe for å ta tak i menns mentale helse og bryte holdningene om at menns problemer bare er tull, og at menn bare skal være tøffe og aldri ta imot hjelp fordi det ikke er "mandig".

Endret av Browncoat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Browncoat skrev:

Det som utgjør en forskjell er at menn generelt har mye høyere terskel for å oppsøke og få hjelp. Menns problemer blir gjerne latterliggjort, mens kvinner oftere får sympati og støtte, både fra omgangskretsen og profesjonelt. Holdninger som at menn skal være tøffe og håndtere ting på egenhånd, de er "svake" hvis de tar imot hjelp, forsterker dette.

tl;dr: Kvinner kan ikke være ansvarlig for å endre sine partnerpreferanser fordi det er "urettferdig" mot menn. Derimot bør vi alle jobbe for å ta tak i menns mentale helse og bryte holdningene om at menns problemer bare er tull, og at menn bare skal være tøffe og aldri ta imot hjelp fordi det ikke er "mandig".

Dette er mannens største problem. "Ta det som en mann" er en skadelig holdning. Menn skal være handlekraftige og viljesterke. Menn skal ikke være redde for risiko eller fare. En ekte mann løser problemene sine selv. En ekte mann viser initiativ og får ting til å skje. En ekte mann skal tåle all verdens dritt og motgang, og fortsatt stå oppreist, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Petra75 skrev:

Og her har vi et prakteksempel på mannlig logikk. Hvordan er det kvinners skyld at det er flere menn som går barnløse? Hvis det ikke da er forventet at kvinner skal være rugekasser, selvfølgelig.

Jeg har ikke sagt at det er kvinners skyld. På sett og vis sier jeg kanskje det, men resonnementet mitt er som følger:

Den generelle bedringen av folks økonomi og spesielt at kvinner er i flertall på høyere utdanning og stort sett er økonomisk selvstendige gjør at kvinner i større grad enn for 30-40 år siden selekterer bort menn med lav sosioøkonomisk standard. Det forekom antakelig flere fornuftsekteskap for noen tiår siden.

Selvsagt skal kvinner ha lik rett til utdanning og jobb som menn, men det har den utilsiktede konsekvensen at en stadig større andel menn blir selektert bort på partnermarkedet. Det skaper problemer på flere områder i samfunnet, som f. eks. at disse mennene i større grad har usunn livsstil enn menn med partner, som igjen skaper større utgifter på helsebudsjettene.

Dette har jeg skrevet i flere innlegg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Browncoat skrev:

Jeg vil gjerne vite mer om hvilke problemer på samfunnsnivå dette skaper. At menn har økt risiko for å bli ensomme og få relaterte helseplager, bli deprimerte, begå selvmord? Er det mer (ikke at dette ikke er viktig, ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe)? Menneskenes genetiske mangfold er såpass stort nå uansett at jeg kan ikke tro at det vil ha noe særlig negativ påvirkning akkurat der.

Spørsmålet blir jo hva vi som samfunn kan gjøre for å løse problemet. Som du sier kan jo umulig løsningen være at kvinnene må "tilpasse" seg og tvinges til å måtte inngå partnerskap med noen de ikke vil være sammen med. Slik jeg ser det er ikke roten til problemet at kvinner er mer selektive og at dette må fikses. Kvinners nye selektivitet er kun en årsak til at enkelte menn har det vanskeligere på datingmarkedet, ikke samfunnsproblemet i seg selv. Dvs - er målet her å sørge for å flest mulig menn har noen å "parre" seg med, eller er målet å forhindre at menn sliter psykisk på grunn av at ikke alle kan det?

Er det ikke bedre å flytte fokus fra "slemme damer er kravstore og liker bare alfa-menn", over til fokus på å forbedre menns mentale helse generelt? Er årsaken til at menn har økt risiko for mentale helseplager, at menn har det generelt vanskeligere i livet enn kvinner? Jeg mener nei. Vi har forskjellige utfordringer; kvinner har f.eks. større risiko for å bli vodtatt, og menn har større risiko til å forbli ufrivillig single. Det som utgjør en forskjell er at menn generelt har mye høyere terskel for å oppsøke og få hjelp. Menns problemer blir gjerne latterliggjort, mens kvinner oftere får sympati og støtte, både fra omgangskretsen og profesjonelt. Holdninger som at menn skal være tøffe og håndtere ting på egenhånd, de er "svake" hvis de tar imot hjelp, forsterker dette.

tl;dr: Kvinner kan ikke være ansvarlig for å endre sine partnerpreferanser fordi det er "urettferdig" mot menn. Derimot bør vi alle jobbe for å ta tak i menns mentale helse og bryte holdningene om at menns problemer bare er tull, og at menn bare skal være tøffe og aldri ta imot hjelp fordi det ikke er "mandig".

Endelig en som har skjønt det jeg sier. Nei, løsningen er ikke å prøve å skru tida tilbake. Dette vil også øke sannsynligheten for andre problemer som vold, kriminalitet og sosial uro, fordi menn som er frustrerte fordi de kommer til kort på partnermarkedet i mye større grad enn kvinner kan ty til vold for å få utløp for frustrasjonen.

Et ekstremt eksempel er at mange IS-krigere og jihadister begår selvmordsaksjoner fordi de tror på myten om 70 jomfruer i paradis til den som dør en martyrdød.

Det spørs om ikke det at en stor andel menn blir selektert bort kommer til å bli en normaltilstand. Løsningene må være å prøve å gi gutter bedre opplæring i å ta vare på egen helse i løpet av grunnskolen, og å la frustrasjoner få utløp på ikke-voldelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Collan skrev:

Jeg har ikke sagt at det er kvinners skyld. På sett og vis sier jeg kanskje det, men resonnementet mitt er som følger:

Den generelle bedringen av folks økonomi og spesielt at kvinner er i flertall på høyere utdanning og stort sett er økonomisk selvstendige gjør at kvinner i større grad enn for 30-40 år siden selekterer bort menn med lav sosioøkonomisk standard. Det forekom antakelig flere fornuftsekteskap for noen tiår siden.

Selvsagt skal kvinner ha lik rett til utdanning og jobb som menn, men det har den utilsiktede konsekvensen at en stadig større andel menn blir selektert bort på partnermarkedet. Det skaper problemer på flere områder i samfunnet, som f. eks. at disse mennene i større grad har usunn livsstil enn menn med partner, som igjen skaper større utgifter på helsebudsjettene.

Dette har jeg skrevet i flere innlegg tidligere.

Det var heller ikke deg jeg siterte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor det er kvinner som er kravstore når det er mennene som ikke får seg barn. Det er jo mennene som må senke kravene for å få seg barn, ikke kvinnene.

 

Anonymkode: f7f5a...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

4 timer siden, Collan skrev:

Endelig en som har skjønt det jeg sier. Nei, løsningen er ikke å prøve å skru tida tilbake. Dette vil også øke sannsynligheten for andre problemer som vold, kriminalitet og sosial uro, fordi menn som er frustrerte fordi de kommer til kort på partnermarkedet i mye større grad enn kvinner kan ty til vold for å få utløp for frustrasjonen.

Det spørs om ikke det at en stor andel menn blir selektert bort kommer til å bli en normaltilstand. Løsningene må være å prøve å gi gutter bedre opplæring i å ta vare på egen helse i løpet av grunnskolen, og å la frustrasjoner få utløp på ikke-voldelig vis.

Jeg skjønte faktisk ikke det du mente da jeg skrev innlegget, men jeg er helt enig i det jeg har uthevet i fet skrift over. Men jeg har ikke sett at du har skrevet dette tidligere, derfor hadde jeg oppfatningen at du mener at kvinner er roten til problemet. Se hva jeg har sitert nedenfor:

4 timer siden, Collan skrev:

Jeg har ikke sagt at det er kvinners skyld. På sett og vis sier jeg kanskje det, men resonnementet mitt er som følger:

Den generelle bedringen av folks økonomi og spesielt at kvinner er i flertall på høyere utdanning og stort sett er økonomisk selvstendige gjør at kvinner i større grad enn for 30-40 år siden selekterer bort menn med lav sosioøkonomisk standard. Det forekom antakelig flere fornuftsekteskap for noen tiår siden.

Selvsagt skal kvinner ha lik rett til utdanning og jobb som menn, men det har den utilsiktede konsekvensen at en stadig større andel menn blir selektert bort på partnermarkedet. Det skaper problemer på flere områder i samfunnet, som f. eks. at disse mennene i større grad har usunn livsstil enn menn med partner, som igjen skaper større utgifter på helsebudsjettene.

Dette har jeg skrevet i flere innlegg tidligere.

Her mangler du et viktig ledd i argumentasjonen. Problemet skapes ikke av at menn blir valgt bort, det skapes av at disse mennene ikke klarer å håndtere det. Derfor høres det ut som at du mener at det er kvinners skyld. Hvis man mener at kvinnen er roten til problemet (de velger bort menn), er det bare der problemet kan løses (de må velge disse mennene likevel). I mitt syn er roten til problemet, holdningene om "ekte menn" osv som jeg beskrev i det tidligere innlegget mitt. Det er først når disse mennene lærer seg å ta vare på seg selv, at de vil bli attraktive på markedet. Ved å jobbe med at menn kan ta bedre vare på sin egen mentale og fysiske helse, vil vi forhåpentligvis se mindre av disse samfunnsproblemene. Og i tillegg vil nok andelen menn som er ufrivillig single, gå ned igjen og stabilisere seg på et lavere nivå når de lærer seg å trives med sitt eget liv/se på det positive som singel, holde huset rent og lage mat på egenhånd, og slutte å se på det som at det er noe galt med kvinner generelt, fordi de ikke har kjæreste.

Se for eksempel tråden "er det naivt å tro man kan finne en dud som er.." empatisk, reflektert, lite overfladisk, trofast, grei, morsom osv (mange flere ting nevnes, men ingenting om jobb,utdannelse eller lønn).

Så kommer det et svar: "Som mann kunne jeg nok passet inn i dette. Men så kommer jo erfaringsmessig gjerne spørsmålene om hva man tjener og hva slags karriere man har, så da gidder jeg ikke å gå videre med kvinner som ser etter dette dessverre, nå det kun er det materielle som står i hodet på mange av dagens kvinner."  For meg blir sånne kommentarer automatisk turn-off, fordi de bare antar at de aller fleste kvinner er gold-diggere fordi de f.eks. spør "hva jobber du med" i datingfasen.

Grunnen til at de blir valgt bort, er ikke nødvendigvis kun på grunn av lite/ingen utdanning og lav lønn, men fordi lav sosioøkonomisk status ofte går hånd i hånd med uattraktive egenskaper, slik som Summers beskriver her: 

Den 19.5.2016 at 23.41, Summers skrev:

Lav sosioøkonomisk status kan jo sikkert korrelere med mange andre negative egenskaper som  f.eks lav IQ, lave sosiale ferdigheter, lav viljestyrke, psykiske problemer, osv.

Jeg tror at disse egenskapene har mye mer å si enn hva slags status/lønn/jobb/utanning man har. Siden kvinner nå har blitt mer selvstendige, er det jo rart om kvinner har blitt mer opptatt enn før av å finne en partner som har evne til å forsørge henne. Det vanligste sosioøkonomiske "kravet" jeg har vært borti, er at mannen skal være i stand til å forsørge seg selv, dvs stabil inntekt og lever ikke over evne, at de rett og slett evner å ta vare på seg selv.

Den 20.5.2016 at 23.21, Collan skrev:

Det er vel enkelt: de fleste har en oppfatning av hvor attraktive de selv er og hvor attraktiv partner de kan forvente å tiltrekke seg. Når kvinner opplever at resultatet ikke står i forhold til forventningene vil vel ganske mange ta turen til Danmark og Stork-klinikken.

Kvinner kan lengte etter en livspartner på lik linje som en mann. Tror det du skriver her ikke er realistisk i det hele tatt. Ja, kvinner kan få barn alene og noen få gjør det, men de fleste ønsker seg også en kjæreste, noen å bli gamle og dele hus og barn med.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...