Gå til innhold

Ghostbusters: Remake med kvinner i hovedrollene


Collan

Anbefalte innlegg

I år kommer det en remake av den klassiske 80-tallssuksessen Ghostbusters. Den store forskjellen er at det nå er kvinner i rollene som spøkelsesjegere.

Jeg er helt enig i at det lages alt for få filmer med kvinnelige hovedroller, og enda færre med interessante kvinnelige hovedroller. Men hvorfor i all verden må Hollywood ty til en remake av en gammel suksess når de skal lage en film med kvinnelige hovedroller? Er det for den saks skyld noen som kan komme på en remake som ble en stor suksess?

Vi trenger kvinner i roller der vi er vant til å se menn for å snu på vår kjønnsrolletenking, men jeg synes disse kvinnelige skuespillerne fortjener originale manuskripter, ikke en småjustering av et 32 år gammelt manuskript.

Her er traileren:

Spesialeffektene ser ut til å være bedre, men det skulle bare mangle, ellers ser det ut til å være nok en forglemmelig remake.

(Og hvis noen skulle lure: Det var tilfeldig at jeg dumpet over en artikkel om denne filmen med link til traileren.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at filmen er elendig.

Anonymkode: b0400...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at filmen er elendig.

Anonymkode: b0400...9a4

Jeg tok en kjapp kikk på kommentarene på Youtube nå, og la merke til at den hadde omtrent fire ganger så mange dislikes som likes. Jeg kan ikke huske noen annen Youtube-video der det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Collan skrev:

Jeg tok en kjapp kikk på kommentarene på Youtube nå, og la merke til at den hadde omtrent fire ganger så mange dislikes som likes. Jeg kan ikke huske noen annen Youtube-video der det har skjedd.

Hva er det folk ikke liker? Var det noe som gikk igjen?

Anonymkode: 0388f...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det folk ikke liker? Var det noe som gikk igjen?

Anonymkode: 0388f...bbe

Du kan jo kanskje lese kommentarene selv? Bortsett fra det jeg selv har påpekt, om at det er en fornærmelse mot kvinnelige skuespillere, så har besetningen én afroamerikaner. De tre hvite damene har universitetsutdannelse, hun jobber i en billettskranke på tunnellbanen, og snakker og oppfører seg som en ganske stereotyp black mama-karakter.

Jeg tipper denne filmen vil gjøre det godt på utdelingen av Golden Razzies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvorfor kan de ikke heller finne på ett helt nytt konsept, fremfor å bare filme gamle ting på nytt?

Anonymkode: ead40...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Feologild skrev:

Sikkert fordi så og si alle konsepter er blitt gjort.

Det er bare tull. Det er selvsagt mulig å finne på et bra nytt konsept, med både kvinner og menn i uvante roller, man må bare ha litt fantasi.

Det er kanskje mangelvare i Hollywood. Jeg tror at mange studioer er mer redd for å feile enn for å komme med noe banebrytende nytt. Sånn har det vel alltid vært; George Lucas hadde store problemer med å få finansiert  Wars, Decca Records avviste The Beatles med begrunnelsen "gitar bands  are out" (seinere avviste de også Aha). 

Studioer får sikkert mange henvendelser som bare er søppel, men omtrent hva som helst av det ville vært mer interessant enn denne teite remaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
23 minutter siden, Collan skrev:

Det er bare tull. Det er selvsagt mulig å finne på et bra nytt konsept, med både kvinner og menn i uvante roller, man må bare ha litt fantasi.

Det er kanskje mangelvare i Hollywood. Jeg tror at mange studioer er mer redd for å feile enn for å komme med noe banebrytende nytt. Sånn har det vel alltid vært; George Lucas hadde store problemer med å få finansiert  Wars, Decca Records avviste The Beatles med begrunnelsen "gitar bands  are out" (seinere avviste de også Aha). 

Studioer får sikkert mange henvendelser som bare er søppel, men omtrent hva som helst av det ville vært mer interessant enn denne teite remaken.

Det var en overdrivelse skulle tro du var i stand til å forstå det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snart kommer en remake av Ocean's Eleven, med Sandra Bullock som Danielle Ocean.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Svadaguiden driver nå propaganda for filmen:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/ghostbusters-bra-film-1687504.ece

Det er skammelig hvordan de promoterer denne søppelfilmen.

Sitat

I hvert fall ikke når den har fire hysterisk morsomme kvinner i hovedrollene!

Det er godt mulig de er morsomme i andre sammenhenger, men de er åpenbart ikke det i denne filmen. Vel, hvis man er en tomhjerne som ler godt av primitiv dritthumor så synes man kanskje det er morsomt. For det er primitiv slapstick/idiothumor denne filmen består av. I motetning til originalen, som har et mye høyere nivå som krever mer hjernekapasitet.

De som forsvarer denne filmen spiller på et påstått hat mot de fire kvinnelige hovedrollene. Men hatet kommer ikke av at de er kvinner. Hater kommer av at de er udugelige og har rævkjørt denne klassikeren. Humoren er platt. Skuespillet er elendig. Hele greia er en farse.

Hvorfor måtte de lage en Ghostbusters-branded Bridesmaids? Kunne de ikke heller laget en oppfølger til Bridesmaids? Måtte de ødelegge Ghostbusters-navnet med dette anti-Ghostbusters-tullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske skeptisk til remakes. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Jeg føler det ofte blir så overdrevent og krampeaktig. 

Ganske festlig at denne filmen har fått så negativ omtale. Jeg ser at youtubefilmen du legger ved snart er oppe i 1 million down votes opp mot i underkant av 300 000 up votes. 

Anonymkode: 367d8...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opprinnelige "Ghost Busters" var vel egentlig ikke så veldig morsomme de heller?

Har film-produsentene endelig gått helt tom for nye oppfinnsomme ideer, slik at de er nødt til å bruke alle mulige slags elendige konsepter om igjen?

Anonymkode: ead40...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De opprinnelige "Ghost Busters" var vel egentlig ikke så veldig morsomme de heller?

Det var en skrekkomedie, men humoren var "smartere" og ikke "in your face" i like stor grad som det neddopede søppelet man ser i remaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den traileren og filmen er at de tar en ikonisk, klassisk film for mange og har omgjort den på en heller dårlig måte Jeg tviler også på at det var folk i hopetall som gikk rundt og håpet på å få se en ghostbusters-remake.  Med tanke på hvordan spesialeffekter har kommet seg med tiden, vil jeg si at eksempelvis scenen hvor et spøkelse "kaster opp" ser helt utrolig tafatt ut, ut i fra traileren. For ikke å glemme at jeg mener det kan diskuteres om spøkelsene faktisk ser noe bedre ut. Det kan også kanskje poengteres at det virker for meg som at det er en "girlpower"-mentalitet som ikke yter noe til filmen(/traileren). Med det så mener jeg at det i overflødig grad utgjøres et poeng av at det er kvinner. I tillegg så er alle de tre hvite kvinnene smarte vitenskapskvinner, og den mørkhudede er en "subway-worker" som ikke later til å ha nevneverdig mye å bidra til laget, som attpåtil faller inn under "småfrekk svart kvinne" - stereotypien.

I traileren så later det til at humoren har forsvunnet, og den humoren som faktisk er å finne der, er i hvert fall for meg ikke nevneverdig morsomt. Det virker for min del at de generelt har lagt til mye neonfarger, og gjort en del nesten tegneserie-likende og kalt dette for spøkelser, noe grønt som skal forestille spy, og endret kjønn på personene i filmen, og det ser ut til å ha gått på bekostning av humor og annet som gjorde originalen til hva den var, hvis jeg skal dømme ut ifra traileren. Man kan selvfølgelig mene at originalen ikke var "morsom" den heller, men for mange så er den en klassiker og man er kanskje nostalgisk. Merk at jeg prøver ikke å si at en re-make skal være nøyaktig originalen, men jeg mener det er en selvfølge at de endringene som gjøres  skal være gode endringer som gjør noe positivt. Det er selvsagt legitimt å si at man burde vente til man ser filmen før man gjør seg opp en mening, men til det så svarer jeg faktisk at hvis det faktisk fins gode deler av filmen, hvorfor trodde de det var en god idé å unnlate og inkludere noen av disse i traileren?

 

Pluss at det også snakkes om at man er en "kvinnehater" (ref: media, el. feminisme i USA) hvis man generelt ikke liker filmen basert på traileren, men det er som overnevnt mange punkter å kritisere som ikke innebærer hvilket kjønn personene i filmen har. Men dette er kanskje utenfor trådens tema. Det skal innrømmes at jeg ikke ser hvorfor filmen absolutt skal gjøres om, mye fordi at "re-makes" sjelden er noe særlig bedre en originalen - annet enn at noen vil tjene penger. Jeg ser heller ingen grunn til å omgjøre andre gamle klassikere, eksempelvis ved å bytte om kjønn på karakterene, bare for å gjøre det i seg selv. Noe det later til at de har gjort her. Da kan man vel heller lage nye filmer, og med det ser jeg meg vel egentlig enig i det meste TS sier.

 

u6UU3fb.png

Endret av Pentagram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et sirkus den filmen har laget på nettet. :laugh: Jeg likte begge de gamle filmene veldig godt, og det her ser ikke bra ut. Jeg kommer nok til å se den av nysgjerrighet, men jeg kommer til å ha lave forventninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om jeg skal se den så blir det om langt og lenge når den koster typ 49 kroner på dvd eller noe, for makan til tafatt remake skal man lete lenge etter.

Anonymkode: cd055...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy når folk har bestemt seg for å mislike en film FØR de har sett den! :fnise:
Hva med å se den da, før man dømmer den nord og ned? Dere går jo kun ut i fra traileren.
Hva om den faktisk er bra, i sin helhet?
Blir spennende å se om det er noen som kommer krypende og tør innrømme at de syns den var litt bra ;)
Nå har jeg til gjengjeld å se den orginale "Ghostbusters", og ja, jeg vet.. Shame on me..
Og jada, skal se orginalen før jeg ser den nye eventuelt :)

Anonymkode: bed3c...ff8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminister som påstår at folk misliker denne nye Ghostbusters-filmen - utelukkende fordi det er noen kvinnfolk i hovedrollene.

Det burde finnes ett eller annet lovverk, mot å være så fullstendig korket i hodet!

Anonymkode: ead40...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Nå kommer jeg sikkert med en brøler her, men synes helt ærlig at Girl Power bølgen Hollywood har ridd så lenge nå begynner å bli trøttende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...