Gå til innhold

Syklister og sykkelfelt....grrr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
26 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Finn tre feil på bildet:fnise: (hjelm er ikke påbudt, så det teller ikke)

Ellers er løsningen veldig fin. Det er tryggere (dokumentasjon finnes for de som gidder å lete), det gjør at det blir plass til sykkelfelt i de smale bygatene og det reduserer biltrafikken ved å gjøre det mindre praktisk å kjøre bil.

Hvit, rød og oransje....:P

I dag er det fremmet et innbyggerforslag i Oslo som tar for seg denne problemstillingen. Forslaget er en kopi av forslag fra Bergen som det arbeides med i bystyret i Bergen. Dersom noen leser dette og har bostedsadresse i Oslo så skriv under her: Sak 998 parkering i sykkelfelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Sølvrosen skrev:

Finn tre feil på bildet:fnise: (hjelm er ikke påbudt, så det teller ikke)

Ellers er løsningen veldig fin. Det er tryggere (dokumentasjon finnes for de som gidder å lete), det gjør at det blir plass til sykkelfelt i de smale bygatene og det reduserer biltrafikken ved å gjøre det mindre praktisk å kjøre bil.

Det er dette som blir resultatet når det er forretninger etc som skal ha varer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tdm900 skrev:

Det er dette som blir resultatet når det er forretninger etc som skal ha varer.....

1. Trenger varene å bli brakt inn i sentrum i så store lastebiler? Store lastebiler er forbudt i bykjernen i flere europeiske byer.

2. Er det mulig å laste av varene på plasser tilpassed formålet og frakte dem de siste hundre meterne til forretningene?

3. Er det mulig for lastebilene å stoppe i veibanen der de faktisk har lov til å stoppe, i stedet for i sykkelveltet hvor det er forbudt? De vil uansett være til hinder for trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sølvrosen skrev:

1. Trenger varene å bli brakt inn i sentrum i så store lastebiler? Store lastebiler er forbudt i bykjernen i flere europeiske byer.

2. Er det mulig å laste av varene på plasser tilpassed formålet og frakte dem de siste hundre meterne til forretningene?

3. Er det mulig for lastebilene å stoppe i veibanen der de faktisk har lov til å stoppe, i stedet for i sykkelveltet hvor det er forbudt? De vil uansett være til hinder for trafikken.

1. Nei det burde de ikke bli gjort. Vi henger nok etter her på berget.

2. Burde vært mulig å få det unnagjort før et visst klokkeslett

3. Stopper de i veibanen blir det et lite h.... for de som må vente(Men de ville kanskje funnet seg andre veier i et gitt tidsrom)

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

1. Nei det burde de ikke bli gjort. Vi henger nok etter her på berget.

2. Burde vært mulig å få det unnagjort før et visst klokkeslett

3. Stopper de i veibanen blir det et lite h.... for de som må vente(Men de ville kanskje funnet seg andre veier i et gitt tidsrom)

:) 

Nettopp, det finnes mye bedre løsninger på varelevering enn det som praktiseres nå. Den eneste grunnen til at det gjøres slik som nå er at ingen hindrer dem i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎05‎.‎2016 at 7.59, penny_ skrev:

Du har aaaaaldri sett andre enn barn og eldre bruke sykkelfeltet? Tror du overdriver litt. Hvor er dette?

Her hvor jeg bor er det brukt millioner på en flott sykkelbane fra ett tettsted til det neste. Den åpnet for et halvår siden og jeg kjører på den hver dag. Har hittil ikke sett en eneste voksen (les: seriøs) syklist på sykkelveien, for de foretrekker å kjøre på den svingete, uoversiktlige veien med stigning og uten midtstripe. (Så bratt at syklistene kjører i skilpaddetempo den ene veien) De syns det er greit å fortsette å presse bilistene til farlige forbikjøringer heller enn å sykle på den splitter nye sykkelbanen. Why??? Skjønner meg ikke på syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Tigress
Den 20. mai 2016 at 12.48, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører Karihaugveien i Oslo til og fra alt jeg gjør, kanskje  7-12 ganger i uka. Dere fikk de opp en flott tofelts sykkelvei, mellom bilveien og gangfeltet en tid tilbake og jeg ser omtrent tjue syklister i veibanen, for hver syklist jeg ser bruke sykkelveien. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Vel, det er berre skikkeleg sykkelsti frå Karistien på toppen, og så til krysset før Ahmadija-moskeen (orsak skrivemåten på namnet til moskeen), det er liksom snakk om maks ein kilometer. Eg syklar her mest kvar dag, og eg ser noko heilt anna: det er mange på sykkelvegen. Men, når sykkelvegen sluttar mot Lørenskog, så er løysinga å halde fram på fortau/gang- og sykkelsti, og her er det ein busshaldeplass, masse fotgjengarar og tre utkøyringar som er skikkeleg uoversiktlege for den som er på gang- og sykkelstien. Når gang- og sykkelstien så sluttar på Lørenskog, og blir ein smal og steinete og glasskårete smal gang- og sykkelsti, så er det ikkje så rart at mange vel å køyre inn på vegen her. 

I Oslo-enden held sykkelvegen fram som ein ganske brei gang- og sykkelveg frå Linderud gård (altså frå denne moskeen omtrent) og i alle fall til sentrum. Denne fungerer ganske bra heilt til Alna senter, derfrå blir den i praksis full av fotgjengarar som til dels er ganske dauhøyrte, og då er det sikkert ein del som vel vegen. Men, det er ganske stor sykkeltrafikk heile vegen, og eg ser veldig få som vel køyrebanen i forhold til dei som vel gang- og sykkelsti. Og sjølve den tofelts sykkelvegen strekk seg altså frå Karistien og heilt til neste avkøyring, det er nok snakk om under ein kilometer. 

Men slik er det i Oslo, det er maaange ulike løysingar for syklistar over eit strekk på eit par mil i alle fall. Sjølv syklar eg eit par mil til jobb, langs denne nemnte ruta, og det er ganske mange variantar. Ikkje alle er særleg gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2016 at 15.31, AnonymBruker skrev:

En annen ting som er irriterende er når syklistene sykler på gang-feltet, men de gidder aldri å rope ut eller på noen som helst varsle andre som også befinner seg på gang-veien. Så man hører faktisk ikke at dem kommer, før man hører det knitre i sykkelhjul mot asfalt / grus..

Anonymkode: 9031d...e7a

Helt enig i at vi kunne brukt ringeklokka mer. Som gående blir jeg ofte sneiet av en syklist på fortauet fordi de kjører i full fart uten å gi varsel. Men som syklist, når jeg plinger så blir folk fornærmet og roper sint etter meg.

Som syklist i Oslo er det også skummelt å bruke sykkelfeltene som plutselig kuttes og ikke er der mer.

Vi trenger sykkelfelt som er der hele veien eller får en naturlig avslutning.
Folk må slutte å bli sure når syklister bruker ringeklokka for å varsle at her kommer jeg.
Syklistene må ta mer hensyn. De må følge og kunne trafikkreglene.

Anonymkode: 03ae6...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 20.5.2016 at 12.50, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke holde sånn avstand i kø. Hovegrunnen til at vi har kø i det hele tatt er at folk kjører som deg. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Hovedgrunnen til at vi har kø er at det er for mange biler på veien i forhold til veiens kapasitet. Ikke at en person kjører slik som nevnt over, eller at en syklist er i kjørebanene, men at mange personer kjører bil. Jeg gjentar dette til det kjedsommelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2016 at 20.40, Sølvrosen skrev:

Nettopp, det finnes mye bedre løsninger på varelevering enn det som praktiseres nå. Den eneste grunnen til at det gjøres slik som nå er at ingen hindrer dem i det.

Hvilke løsninger er bedre? Om man ønsker å ha en by med forretninger i sentrum, så må man rett og slett tåle at det vil være varelevering. Skal ting gå rundt, så må man ha det sånn, ellers kan man bare drite i hele greiene, og legge alle forretninger ut av byen.

At noen syklister blir litt forsinket fordi de må rundt en lastebil under leveranse, er nødvendig onde i gater som det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Example skrev:

Hvilke løsninger er bedre? Om man ønsker å ha en by med forretninger i sentrum, så må man rett og slett tåle at det vil være varelevering. Skal ting gå rundt, så må man ha det sånn, ellers kan man bare drite i hele greiene, og legge alle forretninger ut av byen.

At noen syklister blir litt forsinket fordi de må rundt en lastebil under leveranse, er nødvendig onde i gater som det der.

Problemet er ikke at syklister blir forsinket. Problemet er at når syklister må ut av sykkelfeltet utsettes de for fare fra annen trafikk. Problemet er også at store lastebiler med store blindsoner er farlige for myke trafikanter og derfor ikke burde ferdes mer enn nødvendig i sentrumssoner der det er stor tetthet av myke trafikanter.

Ellers kan du lese innleggene før det du siterte for å få svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sølvrosen skrev:

Problemet er ikke at syklister blir forsinket. Problemet er at når syklister må ut av sykkelfeltet utsettes de for fare fra annen trafikk. Problemet er også at store lastebiler med store blindsoner er farlige for myke trafikanter og derfor ikke burde ferdes mer enn nødvendig i sentrumssoner der det er stor tetthet av myke trafikanter.

Ellers kan du lese innleggene før det du siterte for å få svar.

Mener du den samme fare som bilister havner i når de havner bak syklister på landeveien, og at man faktisk må stoppe opp en del for å finne en vei rundt? 

Når det gjelder tungtransport og byer så har man valget mellom å ha en by, som har noe å by på annet enn boliger eller ikke. Det finnes ikke et realistisk alternativ til det, med mindre du mener at varer skal flys inn med helikopter eller tas inn i tunneler under bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Example skrev:

Mener du den samme fare som bilister havner i når de havner bak syklister på landeveien, og at man faktisk må stoppe opp en del for å finne en vei rundt? 

Når det gjelder tungtransport og byer så har man valget mellom å ha en by, som har noe å by på annet enn boliger eller ikke. Det finnes ikke et realistisk alternativ til det, med mindre du mener at varer skal flys inn med helikopter eller tas inn i tunneler under bakken.

Når syklister må skifte felt er det en fare for å bli truffet av annen trafikk, spesielt dersom trafikken kommer i mot og en er i blindsonen bak en stor lastebil som er parkert i sykkelfeltet. Bilister er ikke like utsatt ved filskifter, fordi de sitter i en stor metallboks som er både mer synlig og tryggere.  

Det finnes bysentra i andre land som er stengt for tungtrafikk. Der løses det ved at varer lastes over på mindre varebiler eller lastesykler for å kjøres helt frem til butikken.

Mange steder burde det også være mulig å tilrettelegge for varelevering i sidegater eller parallellgater som ikke er en del av hovedsykkelnettet. I noen tilfeller vil det føre til at varene må fraktes 100 meter på fortauet, men om fortauene har skikkelig bredde vil det være mulig.

I rushtiden burde det ikke være lov med varelevering, det er mulig å få til varelevering innen de timene på døgnet med minst trafikk.

Noen forretninger kunne basere seg mer på å ha showroom i sentrum og lager med utkjøring utenfor sentrum. Dette vil også gjøre det lettere for den økende andelen av befolkningen som ikke har bil, og løser også problemet med at det ikke er mulig å parkere utenfor butikken.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østfold er det et sted hvor det er en 70 sone og en 3 m bred sykkelvei ved siden av med nydelig flat asfalt. Det er knapt med fotgjengere på denne.

Gjett hvor alle syklistene kjører..

Anonymkode: 8bae4...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Østfold er det et sted hvor det er en 70 sone og en 3 m bred sykkelvei ved siden av med nydelig flat asfalt. Det er knapt med fotgjengere på denne.

Gjett hvor alle syklistene kjører..

Anonymkode: 8bae4...c69

Snakker du om en sykkelvei eller en gang- og sykkelvei? Det er helt ulike ting.

Det kan være mange grunner til at syklistene ikke bruker sykkelveien/gang- og sykkelveien, det er bare å lese i tråden, og hvis du viser meg den i et kart kan jeg fortelle deg noen av grunnene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har stort sett forståelse for at syklister ønsker å sykle i veibanen. Det jeg ikke har forståelse for, er at syklister, etter min erfaring, aldri er behjelpelige med å slippe biler forbi når de selv sykler langt under fartsgrensen og det er mye trafikk imot.

Jeg kjørte gjennom Hadeland mot Oslo en dag med stor utfartstrafikk, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor køen var så enorm lang og saktegående i motsatt retning. Den beveget jo knapt på seg i 70-sone i over en mil. Ikke før veien ble motorvei skjønte jeg hvorfor. Da hadde en gruppe syklister altså hindret all trafikk og syklet i rundt 20-40 km/t, uten å kjøre til side for å slippe køen bak seg forbi. Slike hendelser er det mange av, og for min del er det slike situasjoner som skaper irritasjon mot syklister. Det er også interessant at en del syklister argumenterer med at de må sykle i veibanen fordi gående er i veien på gang- og sykkelveier, mens de selv ofte hindrer fremkommeligheten for biler.

Hvis alle viste litt hensyn, og syklister fulgte reglene som kjørende, og ikke oppførte seg som gående når det passet dem, så tror jeg det hadde blitt mye bedre for alle.

Anonymkode: 624a0...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle viste litt hensyn, og syklister fulgte reglene som kjørende, og ikke oppførte seg som gående når det passet dem, så tror jeg det hadde blitt mye bedre for alle.

Anonymkode: 624a0...313

Heilt klart, syklistar er køyrande, og har ingenting på gangvegar å gjere. Men ein syklist som skal fram kan ikkje stoppe kvar gong det ligg ein bil bak han, då kjem han jo aldri fram, då. Bilistar må fatte at også syklistar brukar vegen på sine premiss, som er at dei køyrer i ein fart på mellom 15 og 30km/t, og det er slik det er, det må dei berre leve med. Om det blir for uuthaldeleg kan eg tilrå å setje seg på sykkelen i staden - går mest like snøgt, ein slepp å tenkje på parkering, ein får frisk luft og mosjon, og ikkje minst får ein så utruleg godt samvit. Og så kan ein ete meir kake. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tigress skrev:

Heilt klart, syklistar er køyrande, og har ingenting på gangvegar å gjere. Men ein syklist som skal fram kan ikkje stoppe kvar gong det ligg ein bil bak han, då kjem han jo aldri fram, då. Bilistar må fatte at også syklistar brukar vegen på sine premiss, som er at dei køyrer i ein fart på mellom 15 og 30km/t, og det er slik det er, det må dei berre leve med. Om det blir for uuthaldeleg kan eg tilrå å setje seg på sykkelen i staden - går mest like snøgt, ein slepp å tenkje på parkering, ein får frisk luft og mosjon, og ikkje minst får ein så utruleg godt samvit. Og så kan ein ete meir kake. :laugh:

Ikke for hver bil, men når jeg kjører bil og får en 4-5 biler i kø bak meg på steder der det er vanskelig å kjøre forbi, så kjører jeg faktisk tilside og slipper dem forbi. Syklister kunne jo vurdere å prøve det samme ...

Og takk, men nei takk. Jeg har aldri likt å sykle, jeg foretrekker å gå eller jogge, men det er litt upraktisk når man skal bevege seg over lange distanser :)

Anonymkode: 624a0...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sølvrosen skrev:

Snakker du om en sykkelvei eller en gang- og sykkelvei? Det er helt ulike ting.

Det kan være mange grunner til at syklistene ikke bruker sykkelveien/gang- og sykkelveien, det er bare å lese i tråden, og hvis du viser meg den i et kart kan jeg fortelle deg noen av grunnene.

 

sykler uten vei.jpg

Anonymkode: 8bae4...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...