Gå til innhold

Hva synes dere om lydbok?


momo

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noe glad i lydbøker selv - det går for sakte, jeg får med meg mer når jeg leser selv, når andre leser legger det et tolkningslag mellom meg og teksten. Har prøvd litt å høre lydbok mens jeg gjør husarbeid osv, men det medfører bare at alt går langsommere - det er bedre å få unna det jeg skal først og lese selv etterpå.

Lillebror, som aldri har hatt ro på seg til å lese, elsker lydbøker. Fra å ikke ha lest noe på mange år pløyer ham nå Ringenes Herre, russiske klassikere og det meste annet han kommer over. Så i prinsippet er jeg veldig for lydbøker - de er bare ikke for meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Snublefella skrev:

Fordi jeg har vært arbeidsledig i et år....og gått rundt med lydboka i øret hele dagen. Mange lydbøker er rundt 9-12 timer lange.  Det kommer an på hvor spennende boka er :P. Har ofte blitt liggende å høre på til 4 om natta fordi jeg bare måtte høre ferdig.

Nå holder jeg på med en serie hvor hver bok er 26 timer lang. Den serien er ikke veldig spennende så da bruker jeg noen dager på å høre ferdig 

Men klarte du det fra første lydbok, eller tok det tid før du klarte å høre på så lenge av gangen. Kjenner at jeg må ta flere pauser. Er sykemeldt om dagen, så sånn sett, har jeg god tid til å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri helt klart å holde fokus når noen leser høyt fra en bok eller en lengre tekst. Det blir kjedelig, og jeg klarer ikke å se for meg hendelser, steder og ansikter på samme måten når det er en annen stemme enn min "hodestemme" som leser. Jeg må på en måte lese det på "min måte" for å få den sterke innlevelsen. Men kan tenke meg det er praktisk ja, men jeg liker bedre å høre på musikk når jeg driver med andre ting :) jeg syns at å drømme seg inn i en bok er mye bedre når jeg faktisk tar meg tid til å dagdrømme meg langt inn i bokverdnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker lydbøker! Det er klart, ingenting kan måle seg med en fysisk bok (eller en fysisk e-bok, siden jeg nesten bare bruker Kindle nå ;) ), men jeg kan ikke lese vanlige bøker når jeg kjører bil eller gjør husarbeid. Jeg kjører i minst en time hver dag, og putter lydbok i ørene så snart jeg får en mulighet. Når jeg lager middag, når jeg gjør husarbeid, når jeg sitter inne med minsten på et mørkt rom - you name it. Elsker å ha muligheten til å ''lese'' i ulesbare situasjoner. :nigo: 

Når det er sagt, så er det klart at oppleseren må være god. Jeg liker for eksempel ikke han som liksom skal være en av de beste i bransjen; nemlig han som leser Wheel of Time og Brandon Sanderson sine bøker. Sistnevnte er en av mine favorittforfattere og jeg blir litt lei meg av å ikke kunne høre bøkene hans fordi oppleseren er så elendig. Grumf.

Neil Gaiman er forresten en av de beste oppleserne. Nei, DEN beste. :hjerte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med lydbøker da jeg daglig kjørte en time hver vei mellom jobb og hjem, og falt umiddelbart for den fanrastiske muligheten over å kunne lese bøker mens jeg kjørte bil. Jeg fortsatte med lydbøker da jeg sluttet med pendlingen. Elsker lydbøker. Hører på dem når jeg ligger i sola, innrar sofaen etter middag, i det hele tatt der det er naturlig å lese bøker. Unntatt når jeg legger meg om kvelden, da må jeg har papirbøker 😊

Opplevelsen av lydbøker avhenger av oppleseren. Stemmen må være god å høre på, og diksjonen må være god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, momo skrev:

Nå holder jeg på med min første lydbok. Og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes. For blir jevnlig irritert over at det tar lang tid. Men fornøyd med at jeg kan ligge i solen, med øynene igjen og bare lukke øynene. Gjøre husarbeid, jobbe litt i hagen og høre på boken. På bussen osv.

Så hva synes dere?

Jeg får storytel gratis i 3 mnd, og passer jo fint med sommeren. Så skal nok prøve meg på flere lydbøker.

Uten lydbøker, ingen bøker på meg. Låner på nlb.no

Anonymkode: 7adba...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, momo skrev:

Men klarte du det fra første lydbok, eller tok det tid før du klarte å høre på så lenge av gangen. Kjenner at jeg må ta flere pauser. Er sykemeldt om dagen, så sånn sett, har jeg god tid til å høre på.

Første lydboka jeg hørte var fifthty shades of grey...så det hele var bare en klein opplevelse.  Det var rart og kleint å høre noen lese for deg, men det gjorde ikke saken bedre at dama leste sex lyder :P haha

I begynnelsen så tenkte jeg at, dette likte jeg ikke. Det er en tilvenningssak. Man må også venne seg til hver person som leser.  Og noen er flinkere enn andre. 

Er boka spennende nok så kommer man ganske fort inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snublefella skrev:

Første lydboka jeg hørte var fifthty shades of grey...så det hele var bare en klein opplevelse.  Det var rart og kleint å høre noen lese for deg, men det gjorde ikke saken bedre at dama leste sex lyder :P haha

I begynnelsen så tenkte jeg at, dette likte jeg ikke. Det er en tilvenningssak. Man må også venne seg til hver person som leser.  Og noen er flinkere enn andre. 

Er boka spennende nok så kommer man ganske fort inn i det.

Takk for svar. Kan virkelig ikke tenke meg å høre den som lydbok. Filmen var klein nok. Ferdig med første bok nå, syntes den var spennende, og hun som leste, følte jeg var ganske nøytral. Så ikke til irritasjon. Prøvde meg på en krim bok, men føler jeg detter lettere ut, og at det her er viktigere og få med seg alt. Og det er en eldre mann, med veldig mørk stemme som leser, så likte ikke helt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker og podcast er gull verdt på fly når man bare vil slappe helt av, eller når man kjører bil. Bare det å koble ut, spesielt om man er alene når man kjører langt, er det godt å ha en "stemme" i bakgrunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nori skrev:

Jeg vil så gjerne like lydbøker, men jeg klarer ikke holde konsentrasjonen oppe. Begynner å tenke på andre ting og plutselig har jeg hørt i 10 minutter uten å ha fått med meg noen ting. 

Samme her. Det er lenge siden jeg prøvde lydbok da, burde kanskje prøve igjen.. Men tror nok jeg foretrekker å lese selv.

Anonymkode: 371a9...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, momo skrev:

Takk for svar. Kan virkelig ikke tenke meg å høre den som lydbok. Filmen var klein nok. Ferdig med første bok nå, syntes den var spennende, og hun som leste, følte jeg var ganske nøytral. Så ikke til irritasjon. Prøvde meg på en krim bok, men føler jeg detter lettere ut, og at det her er viktigere og få med seg alt. Og det er en eldre mann, med veldig mørk stemme som leser, så likte ikke helt det heller.

Prøv deg på litt saftig erotica...og sitt gjerne på toget eller annet offentlig sted når du hører på....det er kleint det....hohoh!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i lydbøker. Syntes det blir veldig rart når en annen stemme enn den jeg pleier å se for meg forteller historien, og i hodet mitt blir det forskjellige stemmer til hver karakter osv.

I tillegg syntes jeg lydbøker tar veldig lang tid versus å lese boken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å lese selv, men lydbøker er supert når jeg gjør håndarbeid, går tur, kjører bil eller bare vil ligge med øynene igjen i sola. Det er viktig at den som leser er flink, det er forferdelig å høre på stemmer som ikke passer historien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...