Gå til innhold

Eksisterte Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Feologild skrev:

 

Jesus var ingen kongelig person. 

Jesus og maria magdalena var av kongelig byrd. Bibelen i seg selv er et politisk sausete makkverk, kun beregnet på å holde styr på menneskemasser pga makt og gull.

Anonymkode: 0da1c...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig det der. Er det ikke? Nå vet du ikke.

Anonymkode: 0da1c...af2

Hvordan i alle dager skal jeg diagnosere en sak jeg ikke kjenner i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er at du bruker evangeliene som bevis, og til og med mange teologer mener at det er rein fiksjon. Ikke alt i bibelen sier å være fiksjon, noen av brevene til Paulus menes å være ekte, men evangeliene anses ikke å være vært å dra inn som argument fordi det er ganske tydelig forfattere som har laget et slags drama om Jesus liv, der de for det meste fokuserer på de siste dagene i hans liv.

Man har for eksempel ingen øyevitner som har gitt sin side av det som står i evangeliene.

Anonymkode: af768...f57

"Men et sjelelig menneske* tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis."
- ‭‭1 Korinter‬ ‭2:14‬‬

"For denne verdens visdom er dårskap for Gud. Det står jo skrevet: Han fanger de vise i deres list."
- ‭‭1 Korinter‬ ‭3:19‬‬

Jeg har ikke behov for å bevise noe, men jeg ønsker inderlig at du skal høre så du kan tro. Om ikke i dag, kanskje det såes et frø som kan gro.

Jesus døde for våre synder, ett bud har han gitt oss: Kjærlighetsbudet. Tenk for en fantastisk verden vi kunne hatt om vi alle gjorde vårt ytterste for vår neste, kjærlighet, barmhjertighet og rettferdighet. Det er så enkelt, men så vanskelig. 

Anonymkode: e3548...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Hvordan i alle dager skal jeg diagnosere en sak jeg ikke kjenner i det hele tatt.

Diagnosere? Slutt å snu deg rundt. Det var snakk om jesus og helbred her. Slikt du liker å tro på vet du.

Anonymkode: 0da1c...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Men et sjelelig menneske* tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis."
- ‭‭1 Korinter‬ ‭2:14‬‬

"For denne verdens visdom er dårskap for Gud. Det står jo skrevet: Han fanger de vise i deres list."
- ‭‭1 Korinter‬ ‭3:19‬‬

Jeg har ikke behov for å bevise noe, men jeg ønsker inderlig at du skal høre så du kan tro. Om ikke i dag, kanskje det såes et frø som kan gro.

Jesus døde for våre synder, ett bud har han gitt oss: Kjærlighetsbudet. Tenk for en fantastisk verden vi kunne hatt om vi alle gjorde vårt ytterste for vår neste, kjærlighet, barmhjertighet og rettferdighet. Det er så enkelt, men så vanskelig. 

Anonymkode: e3548...a29

Ganske merkelig at du tror på en historie som dette. Og så sårt å måtte dø for synder som aldri ble begått da! 😂

Anonymkode: 0da1c...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosere? Slutt å snu deg rundt. Det var snakk om jesus og helbred her. Slikt du liker å tro på vet du.

Anonymkode: 0da1c...af2

Jesus staves med stor "J".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, debatant skrev:

Jesus staves med stor "J".

Tom for argumenter? jesus jesus jesus nobody cares.

Anonymkode: 0da1c...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidlig kristne ble selv aldri enige om hva jesusmannen var. De ble aldri enige og siden ble kirken delt i mange sub-religiøse sekter. Den katolske ble den største pga. romerne. Her er en serie som forklarer problemet:

 

Anonymkode: 296db...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Man må jo huske på at det som ble anerkjent som kristendommen først kom i kirkemøtet i Nikea i 325. 

Er mulig jeg husker feil kirkemøte men jeg mener  det var på kirkemøtet i Nikea i år 325 at man bestemte hva slags bøker som skulle ses på som de rette og hva slags som skulle bli sett på som de falske. Den kristne lære som man lærer i dag ble jo fast satt 300 år etter Jesus døde på korset.

Det var jo også senere kirkemøter eller konsiler i Konstantinopel, Efesos, Khalkedon, Konstantinopel igjen,  Men jeg tror at det var i det første kirkemøtet i Nikea at man la grunnlaget for hva kristendommen ble og er i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mai 2016 at 8.23, prt90 skrev:

Og ikke en eneste av disse har klart å demonstrere at de faktisk har noen evner under et kontrollert forsøk. Svært mange har blitt avslørt som svindlere, og resten har nektet å stille opp. Se f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge

"at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare" er en lettvint forklaring for enkle mennesker med lite kunnskap. De menneskene som driver verden fremover slår seg selvfølgelig ikke til ro med slike tåpeligheter. 

 

 

Du er så nedlatende at jeg blir kvalm av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

 

a1AEWpD_700b.jpg

 

 

 

 

1940 ?

Anonymkode: 32bd6...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 20.18, AnonymBruker skrev:

Jesus og maria magdalena var av kongelig byrd. Bibelen i seg selv er et politisk sausete makkverk, kun beregnet på å holde styr på menneskemasser pga makt og gull.

Anonymkode: 0da1c...af2

Kan du vise til kilder?  Jeg er en som er veldig skeptisk til hvor lite bevis man faktisk har for at denne personen eksisterte, så for at jeg skal tro at han var en viktig person, så må jeg se noe som beviser det.

Det du skriver er en påstand, altså du skriver som om det er 100% sant, men du forklarer ikke hvorfor det er sant eller hvorfor DU tror det er sant, eller hvor man kan finne argumenter for ditt synspunkt. 

Anonymkode: af768...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

1940 ?

Anonymkode: 32bd6...242

Datamaskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Datamaskiner. 

Jeg tenkte mer på at verden ikke var så bra i 1940.

Anonymkode: 32bd6...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på at verden ikke var så bra i 1940.

Anonymkode: 32bd6...242

Litt random valg av årstall for den første brukbare elektroniske datamaskinen bare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...