Gå til innhold

Eksisterte Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 16.5.2016 at 11.22, AnonymBruker skrev:

Vi har også i dag slike uforklarlige hendelser spesielle mennesker har utført. Vi vet ikke hva det er. Annet enn at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare.

Anonymkode: 0ef6d...3ef

Og ikke en eneste av disse har klart å demonstrere at de faktisk har noen evner under et kontrollert forsøk. Svært mange har blitt avslørt som svindlere, og resten har nektet å stille opp. Se f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge

"at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare" er en lettvint forklaring for enkle mennesker med lite kunnskap. De menneskene som driver verden fremover slår seg selvfølgelig ikke til ro med slike tåpeligheter. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Tom/Loki skrev:

Ja det er det jo bevis på, men om han var guds sønn.....nope.

Hvilket bevis er det? :) Jeg vil gjerne se hvilket bevis du refererer til. 

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. mai 2016 at 22.35, AnonymBruker skrev:

Ja, Jesus eksisterte. Han er Guds sønn og døde på korset for syndene til alle dem som tror på han for at de skal få evig liv. 

Anonymkode: e3548...a29

Er jo ingen som har evig liv, så det er bare oppdiktet bullshit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
5 timer siden, EvaLena skrev:

Er jo ingen som har evig liv, så det er bare oppdiktet bullshit

Nå er det vel snakk om sjelen er evig ikke den materiell kroppen. Det er jo to forskjellige legemer kroppen dør og sjelen lever videre.

 

Det er nå slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Tom/Loki skrev:

Nei, dette var ingen god kilde. 

Det første han nevner er Josephus, og det er så godt som bevist at han IKKE skrev om Jesus, og at dette om at Jesus var messias er noe andre har lagt til verkene hans. I tillegg nevner han Evangeliene som de fleste ærkjenner er ren fiksjon. 

Dessuten er denne kilden fra Vakttårnet, så jeg kan ikke ta det som god fisk. Jeg må ha bevis fra en non-biased historiker. Jehovas vitner teller ikke. 

 

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette var ingen god kilde. 

Det første han nevner er Josephus, og det er så godt som bevist at han IKKE skrev om Jesus, og at dette om at Jesus var messias er noe andre har lagt til verkene hans. I tillegg nevner han Evangeliene som de fleste ærkjenner er ren fiksjon. 

Dessuten er denne kilden fra Vakttårnet, så jeg kan ikke ta det som god fisk. Jeg må ha bevis fra en non-biased historiker. Jehovas vitner teller ikke. 

 

Anonymkode: af768...f57

My bad, la ikke merke til det med jehova.

Endret av Tom/Loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mai 2016 at 5.33, AnonymBruker skrev:

Hvilket bevis er det? :) Jeg vil gjerne se hvilket bevis du refererer til. 

Anonymkode: af768...f57

Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa: «Mester, vi vil gjerne at du skal vise oss et tegn.» Men han svarte dem: «En ond og utro slekt krever tegn; men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet. For som profeten Jona var tre dager og tre netter i den store fiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens dyp.»
Matteus 12,38–40

Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det. Mark 10,15

Jeg vet at Bibelen ikke er den mest leste boken og kristendommen ses på som fiksjon (desverre). Men les litt, åpne opp deres hjerter, for det står:

7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

    9 Eller hvem av dere vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! 12 Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.

Matt 7,7-12

Anonymkode: e3548...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa: «Mester, vi vil gjerne at du skal vise oss et tegn.» Men han svarte dem: «En ond og utro slekt krever tegn; men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet. For som profeten Jona var tre dager og tre netter i den store fiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens dyp.»
Matteus 12,38–40

Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det. Mark 10,15

Jeg vet at Bibelen ikke er den mest leste boken og kristendommen ses på som fiksjon (desverre). Men les litt, åpne opp deres hjerter, for det står:

7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

    9 Eller hvem av dere vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! 12 Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.

Matt 7,7-12

Anonymkode: e3548...a29

 

Bibelen er ikke en kilde man kan bruke som bevis for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterte helt sikkert en fyr som het Jesus som tuslet med et eller annet. Så pyntet noen på det han tuslet med og det han gjorde gikk fra munn til munn og etterhvert ble historien til noe helt anet. :fnise:

Anonymkode: 48dba...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Feologild skrev:

 

Bibelen er ikke en kilde man kan bruke som bevis for noe som helst.

For meg er det det. 

Anonymkode: e3548...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er kanskje ikke en "vitenskapelig" Kilde i så måte, men om man sammenligner den med reelle historiske funn så er det mange likheter som ikke bare kan bortforklares. Hvis man samtidig er åpen for andre skrifter ser man at de sammenfaller på en mengde tidsrom og for flere av personene det skrives om så muligheten for at de alle er beskrivelser av historiske hendelser er relativt stor, større enn at det ikke er det. Ut over det har jeg ikke orket se denne "dokumentaren" men jeg har sett mange tilsvarende - og det fine er at ingen dokumentar kan rokke ved tro, sånn er det bare. 

Bibelen, Jesus, - det handler for de fleste om tro først, historie etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa: «Mester, vi vil gjerne at du skal vise oss et tegn.» Men han svarte dem: «En ond og utro slekt krever tegn; men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet. For som profeten Jona var tre dager og tre netter i den store fiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens dyp.»
Matteus 12,38–40

Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det. Mark 10,15

Jeg vet at Bibelen ikke er den mest leste boken og kristendommen ses på som fiksjon (desverre). Men les litt, åpne opp deres hjerter, for det står:

7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

    9 Eller hvem av dere vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! 12 Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.

Matt 7,7-12

Anonymkode: e3548...a29

Problemet her er at du bruker evangeliene som bevis, og til og med mange teologer mener at det er rein fiksjon. Ikke alt i bibelen sier å være fiksjon, noen av brevene til Paulus menes å være ekte, men evangeliene anses ikke å være vært å dra inn som argument fordi det er ganske tydelig forfattere som har laget et slags drama om Jesus liv, der de for det meste fokuserer på de siste dagene i hans liv.

Man har for eksempel ingen øyevitner som har gitt sin side av det som står i evangeliene.

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er at du bruker evangeliene som bevis, og til og med mange teologer mener at det er rein fiksjon. Ikke alt i bibelen sier å være fiksjon, noen av brevene til Paulus menes å være ekte, men evangeliene anses ikke å være vært å dra inn som argument fordi det er ganske tydelig forfattere som har laget et slags drama om Jesus liv, der de for det meste fokuserer på de siste dagene i hans liv.

Man har for eksempel ingen øyevitner som har gitt sin side av det som står i evangeliene.

Anonymkode: af768...f57

Hva uduglige teologer mener er egentlig irrelevant.

Jesus er langt bedre dokumentert en f.eks. Julius cesar. Å slå tvil om Jesu eksistens er u-intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.5.2016 at 12.32, debatant skrev:

De millioner som er satt fri fra allverdens plager er vel litt da? Finnes det noe fryktelig gode beviser mot??

Hvilke all verdens plager? Du kan gjerne snakke med min religiøse onkel og tante, deres barn er utviklingshemmet, og i alle år har de pralet om at han en dag skulle bli helt frisk og normal. Vel, det er han ikke den dag i dag, og nå er han over 40 og har vært slik siden fødselen.

Om kristendom og jesus skulle være så fantastisk, hvorfor ligger han i bleier og må mates med babymat enda?

Anonymkode: 0da1c...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, debatant skrev:

Hva uduglige teologer mener er egentlig irrelevant.

Jesus er langt bedre dokumentert en f.eks. Julius cesar. Å slå tvil om Jesu eksistens er u-intelligent.

Jesus var en kongelig person. Det er alt. Ingen guds sønn, og betegnelsen jomfrufødsel var en betegnelse alle kvinner hadde inntil deres førstefødte ble 6 mnd gammel (overlevde) og deretter ble gift med barnefar. Ikke fantes det trær der han skal ha bodd, så han var aldri snekker. At kristne påberoper seg at Jesus var den som oppfant soisebordet er så ufattelig latterlig at det er rart jeg ikke har dødd nå. Og årene han tilbrakte hos de ulike religiøse retninger i India, det snakkes ikke noe om. Sannsynligheten for at han hadde blandet alt han selv fant for godt er meget meget stor. Her er snev av hinduisme, buddhisme, tantrisme osv. 

Dessverre, er du og dine like så hjernevaskede at det er ikke håp.

Anonymkode: 0da1c...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jesus var en kongelig person. 

Anonymkode: 0da1c...af2

 

Jesus var ingen kongelig person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke all verdens plager? Du kan gjerne snakke med min religiøse onkel og tante, deres barn er utviklingshemmet, og i alle år har de pralet om at han en dag skulle bli helt frisk og normal. Vel, det er han ikke den dag i dag, og nå er han over 40 og har vært slik siden fødselen.

Om kristendom og jesus skulle være så fantastisk, hvorfor ligger han i bleier og må mates med babymat enda?

Anonymkode: 0da1c...af2

jeg vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, debatant skrev:

jeg vet ikke

Det er merkelig det der. Er det ikke? Nå vet du ikke.

Anonymkode: 0da1c...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...