Gå til innhold

Studievalg og jobbmuligheter-råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på flere forskjellige studieretninger, men er veldig usikker på hva jeg burde velge for å ha best mulig sjanse til å komme meg ut i jobb når jeg er ferdig. Jeg har disse valgmulighetene: matteknolog, dyrepleier, skogbruk, utmarksforvaltning, agronom og til slutt logistikk. Noen som har en formening hva som kan være lurest å prioritere med tanke på jobbmuligheter i etterkant? Setter stor pris på innspill :) 

Anonymkode: 90340...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du velger dyrepleier må du regne med veldig lav lønn når du er ferdig utdannet. Jeg vurderte det, men kom til at jeg ikke kunne leve av lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvist skrev:

Om du velger dyrepleier må du regne med veldig lav lønn når du er ferdig utdannet. Jeg vurderte det, men kom til at jeg ikke kunne leve av lønnen.

Er det vanskelig å få jobb også?

Anonymkode: 8bcc4...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matteknolog som i næringsmiddelteknologi?

Dette studiet har jeg gått :) Det er spennende, og nå har de åpnet opp med en mastergrad slik at du kan ta fullt ut fem år. De aller fleste har etter bachelorgraden tatt master på enten HMS-ingenirølinje på NTNU, teknologiledelse eller fortsatt matretningen ved UMB (matvitenskap). Noen få søkte jobb direkte. Utdannelsen er fin fordi man får et semester (ofte lønnet) praksis så man faktisk får prøvd seg i yrket. 

Det jeg kan si er at det er få som utdanner seg innen dette, men det er tidvis vanskelig å få en (spennende) jobb. Er i prosessen med å søke jobb nå, og det virker nesten som at det er mye kameraderi og internansettelser for jeg får ikke engang et intervju i den bransjen (søker andre bransjer også, har en annen tilleggsutdanning), enda jeg har veldig gode karakterer og masse relevant erfaring. Med bare bachelor blir det fort repetive oppgaver har jeg forstått, men er du heldig kan det også være mye spennende. Du bør være villig til å flytte litt på deg, da det virker vanskelig å få jobb spesielt i Trondheim og Oslo. 

PM meg gjerne så kan jeg prøve å svare på alt du lurer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 15. mai 2016 at 23.50, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å få jobb også?

Anonymkode: 8bcc4...7e3

Det varierer veldig. Nå som det ikke er mulig å ta utdannelsen i Danmark, så er det mindre som blir utdannet som dyrepleier. Dvs, enda flere dyrepleiere søkes. Jeg ser stadig vekk noen klinikker som søker dyrepleiere. 

Anonymkode: 8c918...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...