Gå til innhold

Båtsfjord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som er kjent på båtsfjord som kan si litt om byen, folka, butikker der, hvordan man kommer seg dit osv. :)

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer deg dit med hurtigruta eller med fly, det er Wideroe som flyr dit. Du kan selvsagt kjøre også, men det avhenger selvsagt av hvor du befinner deg nå. Båtsfjord kan neppe kalles en by, det er et tettsted med drøye 2000 innbyggere totalt i kommunen. Det er ikke stort av butikker der, skal du shoppe må du til Vadsø eller Kirkenes. Mange drar på harrytur til Nuorgam i Finland. Folka har en tendens til å samle seg i grupper, innflyttere holder seg sammen fordi de fastboende ikke er så flinke til å inkludere dem. 

Har du tenkt å dra dit på ferie eller å flytte dit?

Anonymkode: 041c7...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langt til kirkenes og vadsø? Kan man busse?

Flytte dit. 

Åssen butikker er det der? åssen matbutikker? har dem kino?

 

Takker deg så for svar

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vil du anbefale flytting?

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er REMA og Prix i Båtsfjord, og de har kino. Det er 19 mil til Vadsø og 26 mil til Kirkenes. Båtsfjord er langt unna det meste, bare så du er klar over det. Hvor i landet bor du nå? Det er avgjørende for hvordan jeg skal svare deg ang. flytting. :)

Anonymkode: 041c7...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oslo nu!

Kan man busse? 

Hvor langt til vardø?

Har du bodd der? :)

Du er snill som svare!

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går busser til de fleste steder. Jeg har ikke bodd i Båtsfjord, men i nabokommunen. Vardø er ikke akkurat verdens navle det heller, og det er ikke enkelt å komme dit selv om avstanden er liten i luftlinje. Det som var vanskeligst for meg da jeg bodde der var først og fremst mørketida, når du bor et sted der du kan se sola hele vinteren så er det fryktelig å oppleve at det er mørkt hele dagen. To og en halv måned med mørke kan tære på. Til gjengjeld har du lange, lyse sommernetter. 

Det er dyrt å komme seg bort fra Båtsfjord, det er dyrere å reise Båtsfjord - Oslo enn å reise fra Oslo til USA enkelte ganger. Tenk på det at det er kortere fra Oslo til Trondheim enn fra Båtsfjord til Alta, og da har du fortsatt ikke kommet deg ut av Finnmark. Det er også vanskelig å få tak i helt vanlige ting som klær og sko, da må du til større byer.

Jeg synes det er kult å ha bodd der oppe, men jeg gjør det ikke igjen. :)

Anonymkode: 041c7...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går busser til de fleste steder. Jeg har ikke bodd i Båtsfjord, men i nabokommunen. Vardø er ikke akkurat verdens navle det heller, og det er ikke enkelt å komme dit selv om avstanden er liten i luftlinje. Det som var vanskeligst for meg da jeg bodde der var først og fremst mørketida, når du bor et sted der du kan se sola hele vinteren så er det fryktelig å oppleve at det er mørkt hele dagen. To og en halv måned med mørke kan tære på. Til gjengjeld har du lange, lyse sommernetter. 

Det er dyrt å komme seg bort fra Båtsfjord, det er dyrere å reise Båtsfjord - Oslo enn å reise fra Oslo til USA enkelte ganger. Tenk på det at det er kortere fra Oslo til Trondheim enn fra Båtsfjord til Alta, og da har du fortsatt ikke kommet deg ut av Finnmark. Det er også vanskelig å få tak i helt vanlige ting som klær og sko, da må du til større byer.

Jeg synes det er kult å ha bodd der oppe, men jeg gjør det ikke igjen. :)

Anonymkode: 041c7...f8e

Kan jeg spør hvor lenge og hva gjorde du der oppe? Men har dem ikke sko og klær i kirkenes og vadsø? Hvor bodde du?

Er det billigere å reise til kirkenes fra oslo så med buss til båtsfjord? finnes det?

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i båtsfjord, så kan ikke si noe konkret om den plassen, men jeg bor i vardø så kjenner godt til finnmark (jeg er opprinnelig fra Oslo). Generelt vil jeg si at kollektivtransport ikke er noe å satse på, det er helt håpløst tilbud. Om du vil komme deg rundt bør du ha bil, hvis ikke blir det hurtigruta eller fly. Jeg anbefaler ikke å flytte til øst-finnmark uten bil!! Man får kjøpt klær og sko i vadsø og kirkenes, men det er ikke et stort utvalg (det er type cubus og vero moda-klær, er ikke HM). Generelt anbefaler jeg netthandel... Du må også huske at avstandene er LANGE. Det tar ca fire timer å kjøre fra båtsfjord til kirkenes, til vadsø tar det tre timer og til vardø tar det fire timer.

Jeg anbefaler også lystette gardiner på soverommet, hvis ikke får du fort en sommer uten søvn.

Når det er sagt angrer jeg absolutt ikke på at jeg flyttet til finnmark, menneskene er åpne og inkluderene. Folk stiller opp for hverandre, og det er lett å få venner. Eneste er at om du er singel, er det ikke akkurat det beste utvalget :P

Anonymkode: d977a...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor ikke i båtsfjord, så kan ikke si noe konkret om den plassen, men jeg bor i vardø så kjenner godt til finnmark (jeg er opprinnelig fra Oslo). Generelt vil jeg si at kollektivtransport ikke er noe å satse på, det er helt håpløst tilbud. Om du vil komme deg rundt bør du ha bil, hvis ikke blir det hurtigruta eller fly. Jeg anbefaler ikke å flytte til øst-finnmark uten bil!! Man får kjøpt klær og sko i vadsø og kirkenes, men det er ikke et stort utvalg (det er type cubus og vero moda-klær, er ikke HM). Generelt anbefaler jeg netthandel... Du må også huske at avstandene er LANGE. Det tar ca fire timer å kjøre fra båtsfjord til kirkenes, til vadsø tar det tre timer og til vardø tar det fire timer.

Jeg anbefaler også lystette gardiner på soverommet, hvis ikke får du fort en sommer uten søvn.

Når det er sagt angrer jeg absolutt ikke på at jeg flyttet til finnmark, menneskene er åpne og inkluderene. Folk stiller opp for hverandre, og det er lett å få venner. Eneste er at om du er singel, er det ikke akkurat det beste utvalget :P

Anonymkode: d977a...afb

Er singel... Åssen det? :/

Men er det leger, sykehus, legevakt i båtsfjord?

Kan jeg spør hva du gjør der?

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som vil anbefale å flytte dit?

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du elsker fantastisk natur, fiske, lange, lyse sommernetter, en enestående opplevelse av Finnmark som de fleste aldri får oppleve, så flytter du dit. Da vil du bli kjent med masse nye folk med en litt annen bakgrunn enn du selv. Hvis du elsker å sitte på kafe og se på et yrende folkeliv, fantastiske restaurantopplevelser og symfonikonserter så flytter du ikke til Båtsfjord. Så enkelt er det.

Hva er det med Båtsfjord som lokker? Hva ønsker du å gjøre der?

Anonymkode: 041c7...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud om jobb. Men redd det skal være så øde, uten noe matbutikker, folk eller liv. Vet at macern og co ikke er der. Det er ikke det jeg ser etter. Ser heller ikke etter bygd på 300 mennesker i samme gate. Da er det mer bygdetroll og shit.

Har heller ikke bil og derfor lurte ang buss. Er flyplassen langt unna, må en ta buss el bil til?

:)

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan gå til flyplassen. :) Den har EN gate. Klart det er liv i Båtsfjord, det bor jo mennesker der. De har kor og korps og kino organisasjoner og vil ta godt i mot deg. De fleste i kommunen bor samlet i tettstedet, så det er ikke bare 300 mennesker i en gate. Jeg hadde tatt sjansen hvis jeg var deg. Ett år klarer du, ikke sant? Jeg bodde der oppe i seks år, og jeg overlevde. Det er utrolig spesiell natur der oppe, og lufta er magisk. Hurtigruta anløper to ganger i døgnet og det er nesten en begivenhet i seg selv. Du lærer å sette pris på andre ting når du bor sånn til. Og husk, de har både TV og internett og elektrisitet der oppe. ;)

Våg å gjøre noe nytt, du vil uten tvil lære mye!

Anonymkode: 041c7...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da kunne gjøre litt research selv? Hvis du ikke klarer å søke opp bussrute en gang vil jeg ikke anbefale deg å flytte dit. Det er ikke bare å stille seg på holdeplassen og vente på bussen som i Oslo, for den går kanskje én gang om dagen noen ganger i uka.

http://www.snelandia.no/Reiseplanlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå til flyplassen. :) Den har EN gate. Klart det er liv i Båtsfjord, det bor jo mennesker der. De har kor og korps og kino organisasjoner og vil ta godt i mot deg. De fleste i kommunen bor samlet i tettstedet, så det er ikke bare 300 mennesker i en gate. Jeg hadde tatt sjansen hvis jeg var deg. Ett år klarer du, ikke sant? Jeg bodde der oppe i seks år, og jeg overlevde. Det er utrolig spesiell natur der oppe, og lufta er magisk. Hurtigruta anløper to ganger i døgnet og det er nesten en begivenhet i seg selv. Du lærer å sette pris på andre ting når du bor sånn til. Og husk, de har både TV og internett og elektrisitet der oppe. ;)

Våg å gjøre noe nytt, du vil uten tvil lære mye!

Anonymkode: 041c7...f8e

Tusen takk til degg og alle for svar. Jobbet du der? Hadde du bil? Er det mye bygdeslarving, er det rom for å komme seg ut og ikke være klin inntil naboen 24/7 etc Hva fikk deg dit og hvorfor flytta du derfra? 

Igjen takk.

Anonymkode: a97cc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et jobbtilbud der og ville oppleve noe nytt, så jeg dro. Plassen er mindre enn Båtsfjord, men jeg opplevde ikke noe mye bygdesladder, selv om det alltid vil forekomme på en plass der man er synlig. Jeg møtte min nåværende ektefelle der oppe, og da vi fikk barn ville vi være i nærheten av besteforeldre og familie. Vi hadde bil, og det er er kjekt å ha hvis man skal til nærliggende byer, men innad i Båtsfjord trenger du ikke bil. Alt er i gangavstand.

Anonymkode: 041c7...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...