Gå til innhold

Hvorfor plager det noen at folk har en tro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til dette ?
 

les jeg skrev noen ikke alle

Anonymkode: e5f85...889

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en del mennesker som er så utrygge at de føler seg truet av at noen har noe de selv ikke har. Det være seg utdannelse, erfaring, tro, opplevelser. Det kan skape frustrasjon som gir seg utslag i aggresjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke. Så lenge de ikke pådytter meg denne troen. Og ikke forventer seg særbehandling eller at jeg skal være med å betale fordi at de tro på noe. Det være seg om de bekjenner seg til kristendom, buddhisme, islam eller whatever. 

Anonymkode: fccd1...26a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge andre ikke plager meg, så plager det meg ikke. Desverre har jeg opplevd noe veldig trist og traumatisk fordi noen mente at de ikke var bra nok at jeg ikke var kristen. Dessuten er jeg lesbisk og jeg tar det ikke lett når folk kaller meg mentalt forstyrret og en synder fordi jeg kan bli tiltrukket av noen av samme kjønn. Jeg liker meg best med ikke-religiøse fordi der føler jeg meg tryggest. Jeg er ikke redd for at folk skal dømme meg eller være slem mot meg. Blandt ateister føler jeg meg godtatt som jeg er, og jeg føler at folk har respekt for meg. 

 

Anonymkode: 172e3...89d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til dette ?
 

les jeg skrev noen ikke alle

Anonymkode: e5f85...889

Fordi en del med en tro prøver å tre det nedover hodet på andre

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de setter ikke seg selv  i sentrum. Det virker som at de har på seg en tvangstrøye av etiske regler og normer som skal prakkes på andre hele tiden. Vi ateister skal ALLTID respektere de troende og legge oss heeelt flate for alt, men hva får vi tilbake? Søndagsstengte butikker, kritikk for å ikke være ydmyke nok mot andres tro. 

Jeg syns også det er provoserende at noen kan hengi og totalt underkaste seg en tro. Hadde det kommet en fyr som jesus, abraham eller mohammed i dag hadde de blitt sett på som fullstendig gale

Anonymkode: cb0fe...d7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de setter ikke seg selv  i sentrum. Det virker som at de har på seg en tvangstrøye av etiske regler og normer som skal prakkes på andre hele tiden. Vi ateister skal ALLTID respektere de troende og legge oss heeelt flate for alt, men hva får vi tilbake? Søndagsstengte butikker, kritikk for å ikke være ydmyke nok mot andres tro. 

Jeg syns også det er provoserende at noen kan hengi og totalt underkaste seg en tro. Hadde det kommet en fyr som jesus, abraham eller mohammed i dag hadde de blitt sett på som fullstendig gale

Anonymkode: cb0fe...d7f

Det ble de den gangen og. Jesus ble jo henretta

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Det ble de den gangen og. Jesus ble jo henretta

Ikke fordi han var gal. Han ble hengt på korset av romerne (pontus pilatus) fordi de trodde han skulle komme for å lage opptøyer i romerriket, pontus pilatus var også redd for at jesus skulle få for mye makt. Det var veldig vanlig med korsfestelse av underklassen på den tiden, og ingenting nytt. 

 

Ellers døde både abraham, moses og mohammed av naturlige årsaker (etter det man kan lese fra skriftene)

Anonymkode: cb0fe...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jesus er jo liksom kristus, kristus betyr det samme som messias og kan også oversettes som "den salvede". Konger ble salvet og pontus pilatus var redd for at jesus skulle bli en ny konge som utfordret hans rike

Anonymkode: cb0fe...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever vel ikke-troende som veldig opptatt av å spre sine ideer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det som er plagsomt er alle reglene som følger med troen som ikke bare de, men helst alle vi andre skal følge for ellers respekterer man ikke troen.

De samme vil selvfølgelig ikke respektere de andre religionenes regler for de har jo feil Gud må vite, men å avvise det på grunnlag av ingen tro er ikke greit selv om det er greit å avvise på bakgrunn av annen tro.

Ønsker man å misjonere mot religion så er jo det fordi religion er farlig, dummeste jeg hører at ingen har tatt skade av litt religion vel. Jovisst, alle de største tragedier er absolutt om ikke kommet fra religionen ville de ikke hendt uten religionen støtte.

Skummelt og farlig med store grupper av mennesker som følger lederes veiledning blindt uten å tenke selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Jeg opplever vel ikke-troende som veldig opptatt av å spre sine ideer. 

 

Igjen jeg skrev NOEN ikke alle

Anonymkode: e5f85...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager meg ikke, men ser på de som mindre begavede. I likhet med de som jakter Bigfoot og Romvesen.

Anonymkode: 3e7fd...16c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, pautina skrev:

 

Skummelt og farlig med store grupper av mennesker som følger lederes veiledning blindt uten å tenke selv!

Stråmann.

Skal man bruke dette argumentet, må man forutsette at det er riktig at religiøsitet betinger at man "blindt følger lederes veiledning uten å tenke selv." Det har du ikke grunnlag for å hevde. Du kan bruke det samme argumentet om politiske bevegelser, aksjonsgrupper, speiderbevegelser, fotballklubber, borettslag, alminnelige foreninger eller stiftelser.

Dette forekommer nok - men det er ikke et grunnleggende trekk ved religionsutøvelse.

Anonymkode: dbb34...d80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel problemer selv da og ønsker å trykke andre ned i gjørma. Religiøse blir da en målgruppe for dem fordi det kanskje er lett å bli fornærmet når noen snakker dritt om troen din. 

Anonymkode: f0cc3...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke at noen har en tro, men jeg mener i stor grad at religion er en privatsak. Det er irrasjonelt og det er noe du har for deg selv.

Problemet for meg er ofte at folk forventer ting på bakgrunn av sin religion. Jeg har ikke noe utpreget "respekt" for andres tro. Den er ikke objektivt sett hellig, kun for dem. Jeg er fullstendig imot at man skal tilrettelegge for de som f.eks. ikke spiser noe på bakgrunn av sin religion. 

Anonymkode: 98c18...06a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adipose

Det plager meg ikke at folk har en tro. Derimot så plager det meg at det at andre mennesker har en tro, skal påvirke mitt liv negativt. Syns ikke det er ålreit at mitt navn til stadighet blir utnyttet av kirken, for å få opp antall medlemmer, så de kan få mer penger. Syns ikke det er ålreit at mine nieser kommer gråtende hjem fra skolen, fordi religionslæreren deres har fortalt dem at mor og far havner i helvete. Jeg syns ikke det er ålreit at jeg og de som hadde andre religioner enn kristendommen ble satt til og rydde og vaske på skolen, som straff for at vi ikke ville i kirken. Jeg syns ikke det er ålreit når millioner av mennesker bmir drept, lemlestet, diskriminert mot og utestengt i religionens navn. I det store og hele så syns jeg ikke det er ålreit når religion går utover andre enn de troende. Hvis folk finner trøst og andre fine ting i troen sin, har jeg null problemer med. Problemene oppstår når de mener at fordi de selv har en tro, så må alle rette seg inn etter deres verdensbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke at enkeltindivider finner støtte i å ha en form for tro, men at det i det hele tatt finnes et så virkelighetsfjernt alternativ som kalles "tro" i utgangspunktet.

Religion er en privatsak, men skulle sånn sett gjerne vært det foruten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Det plager meg ikke at enkeltindivider finner støtte i å ha en form for tro, men at det i det hele tatt finnes et så virkelighetsfjernt alternativ som kalles "tro" i utgangspunktet.

Religion er en privatsak, men skulle sånn sett gjerne vært det foruten. 

Men synes du da det er kjekt om noen sier til deg at du er virkelighetsfjern som ikke skjønner at det er noe mer mellom himmel og jord enn det vi kan se med det blotte øyet? Eller at noen sier de vil gjerne vært foruten mennesker som deg? 

Jeg tror problemet til mange er at de ikke klarer å snu det og tenke "hva om noen sa noe som dette til meg?" og så blir de fornærmet om noen tar igjen med samme mynt. Fordi selv om du mener noe om noe, så trenger du faktisk ikke hele tiden å si hva du mener når du vet at det kan såre andre. Og ja, det er vel overveldende sannsynlig at jeg får et svar som "jeg sier det jeg vil si!" (eller nå har jeg skrevet det, så da sier du ikke det), men jeg tror faktisk at dette er ganske lurt å tenke på. Det er ikke rart det er krig på jord når ganske mange mennesker har et så sterkt behov for å fortelle alle at det de mener er det eneste rette og alle andre som mener noe annet er virkelighetsfjerne idioter. Altså, går det ikke an å bare holde kjeft? :) Sånn som jeg da, jeg kunne gjerne gått rundt og fortalt alle at det jeg mener er riktig og slengt dritt til alle som mente noe annet (ikke bare om religion, men om alt annet), men så er jeg ikke så ekstremt lite intelligent at jeg tror jeg har fasiten på alt i verden da, men en del på dette religionsforumet tror tydeligvis at de er det mest intelligente mennesket på hele jord og har fasiten på alt. 

For meg handler ikke dette om religion, men at det irriterer meg noe grenseløst at noen mennesker ikke bare kan ha på seg et lite filter og tenke litt over konsekvensene av hva de selv skriver. Er det så viktig å få fram hva man mener HELE TIDEN at man driter oppi om man sårer andre eller lager bråk? 

Anonymkode: f0cc3...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg at noen har en tro når de:

  • Prøver å dytte deres livssyn over på meg.
  • Når de forventer spesialbehandling pga tro (klesdrakt, bønnerom, separate gymtimer/svømmetimer/etc)
  • Når man blir kalt hore fordi man ikke har dekket håret.
  • Når religion går fra et privat anliggende til offentlig anliggende.
  • Når mennesker rakker ned på abort, seksuell legning og livsførsel på grunn av egen religiøs overbevisning.
  • Når barn skal seksualiseres fra ung alder (barnehijab).
  • Når menn ikke hilser på deg fordi du er kvinne.
  • Når voldtekt oppstår på grunn av religion.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...