Gå til innhold

Be om redusert inkassobeløp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilket argument bruker man å forhandle med? Hvorfor skulle inkassobyrået ettergi penger de har utestående? 

Anonymkode: e1175...c72

Enten så går det jo på goodwill, altså inkassoselskapet ser at her er det en som så langt har gjort opp redelig for seg, så de velger derfor å senke restbeløp/salærer/gebyrer etc.

Hvis ikke så er det jo tilfeller der selskapet skjønner at dette kravet blir vanskelig å drive inn - og derfor forsøker å i hvert fall få inn noe, ved å tilby skyldner å betale et mindre beløp, men da gjerne med kort tidsfrist. Typ - "det er jo bedre å få inn noe, enn ingenting"-tankegang.

Ofte er det nok en blanding dette.

Anonymkode: f1686...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten så går det jo på goodwill, altså inkassoselskapet ser at her er det en som så langt har gjort opp redelig for seg, så de velger derfor å senke restbeløp/salærer/gebyrer etc.

Hvis ikke så er det jo tilfeller der selskapet skjønner at dette kravet blir vanskelig å drive inn - og derfor forsøker å i hvert fall få inn noe, ved å tilby skyldner å betale et mindre beløp, men da gjerne med kort tidsfrist. Typ - "det er jo bedre å få inn noe, enn ingenting"-tankegang.

Ofte er det nok en blanding dette.

Anonymkode: f1686...ae2

I tillegg vil jeg tro de også ser på hvor store kostnader de vil ha med å drive inn resten av beløpet,  mot for hvor mye de får igjen. Altså en kost-nytte-analyse. Det er jo ikke gratis å ha mange skyldnere heller. 

Anonymkode: 3867c...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilket argument bruker man å forhandle med? Hvorfor skulle inkassobyrået ettergi penger de har utestående? 

Anonymkode: e1175...c72

For å bli ferdig med saken, og vise at de setter pris på skyldners hittil gode betalingsvilje. Noen ganger er de samarbeidsvillige nok til å ettergi ganske mange tusen i renter og gebyrer, så lenge hovedstol (det beløpet som opprinnelig gikk til inkasso) er betalt.

Som argument for å få ettergitt gjeld, kan man ganske enkelt si at man har svært dårlig råd, man har betalt det opprinnelige skyldsbeløpet, og at man prøver å rydde opp i en vanskelig situasjon man ønsker å komme ut av så snart som mulig, da det vanskeliggjør hverdagsøkonomien å ha det hengende over seg.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En oppdatering her. Jeg har nå fått tilbakemeldinger fra alle jeg har henvendt meg til (dvs. alle krav) og har fått nesten 80 % reduksjon av kravbeløpene pr dd og ved hjelp av skattepenger og feriepenger så vil jeg være ferdig nedbetalt og helt gjeldfri i juli nå i år. 

Veldig deilig følelse og jeg oppfordrer alle som har vært eller er i en vanskelig økonomisk situasjon å ta kontakt med de man skylder penger. De fleste vil være villige til å strekke seg langt dersom man viser vilje og evne selv også. Det blir ingen ferietur på oss i år heller, men nå er snart alle bekymringer borte og det er den beste lykkefølelsen man kan ha. 

Anonymkode: 58095...45f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting hjelper her: Gjeldsordning.

Jeg klarte tidlig på 2000 tallet å pådra meg vanvittige 500000 i kredittkortgjeld.Dette gikk jo selvsagt til helvete og det ble en drøss med inkassoer. Klarte ikke å betale, fikk 2-4 purringer, krav og konvolutter daglig i åresvis

Søkte gjeldsordning, fikk avslag. Gjelden var for liten! Den hadde da vokst til 650000.

Ante ikke hva jeg skulle gjøre, men meldte meg opp som privatist og fikk studielån. Etter 2 år med dette, lot jeg det også gå til inkasso.

Søkte på nytt om gjeldsordning og fikk den da innvilget. Snålt at man måtte bruke mer penger for å få det, liksom.

Anonymkode: 77332...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: bra jobba! ☺️ Jeg ble veldig glad på dine vegne, det er en vanskelig situasjon du har jobbet deg ut av. 

Alt godt ønskes deg og dine ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, gullhjerte skrev:

Til TS: bra jobba! ☺️ Jeg ble veldig glad på dine vegne, det er en vanskelig situasjon du har jobbet deg ut av. 

Alt godt ønskes deg og dine ☺️

Tusen takk for en kjempekoselig tilbakemelding :blomst:. Det blir veldig godt å kunne legge dette bak seg og ha fullt fokus på barna igjen.  

God sommer til deg! :)

Anonymkode: 58095...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...