Gå til innhold

Berlin i juni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til Berlin i slutten av juni, og lurer litt på erfaringer med hotell, steder jeg absolutt MÅ besøke og hva som ikke er så kjekt med Berlin. Alt, egentlig. Skal bestille hotell til helga, og aner ikke hvilke områder som er bra/dårlig. Setter derfor veldig stor pris på tips 😀 Er student, forresten, så har ikke råd til hotell som er særlig mye dyrere enn 4500 (seks netter). 

Anonymkode: 6bff6...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du "MÅ" besøke Berlinmurens minnesmerke. Er et lite, gratis og veldig interessant museum. 

Anbefaler å bo i Kreuzberg, ved Kürfurstendamm, Alexanderplatz, Prenzlauer Berg. Ville sjekket hoteller på expedia eller hotels.com. Der får du opp tripadvisorrangeringen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Berlin i perioder og er godt kjent der :) Personlig ville jeg definitivt ha satset mest på områdene Kreuzberg og Neukölln, og muligens Schöneberg og Prenzlauer Berg. Jeg ville ha droppet Kürfurstendamm, Alexanderplatz og lignende områder selv, ettersom det er steder det nesten bare er turister som oppholder seg, ikke berlinere selv. Det er også veldig overpriset, mens man kan få utrolig billig og digg mat og drikke bare man kommer seg ut av den turistfella.

Men det kommer jo an på hva du liker, så klart. Hvis du vil shoppe i kjente merke- eller kjedebutikker, så er jo Kurfürstendamm midt i blinken. Men det er ikke dét som er spesielt eller unikt ved Berlin, det spesielle er den bohemske kulturen, kafélivet og barlivet som finnes der. Gå eller sykle rundt i Kreuzberg og Neukölln, ta en øl i sola ved Landwehrkanal, gå i second hand-butikker og bokhandler, spis digg mat på fortauskafeer, prøv tyrkisk döner eller arabisk falafel, og bare kikk på alle de ulike menneskene som er der. Sørg også for å spise digg brunsj, som er veldig typisk Berlin og veldig rimelig.

Av severdigheter vil jeg anbefale å få med seg delen av muren ved Warschauer Straße u-bahnstopp, den kalles East Side Gallery og er full av tagging og kunst. Jeg synes også de sovjetiske monumentene i Treptower Park er veldig spesielle. Hvis du liker samtidskunst, er Berlinische Galerie i Kreuzberg verdt å få med seg. Noe annet som er typisk Berlin og veldig koselig, er utekino i parken på kvelden når det er varmt vær. Og så er det utallige konserter over alt, så klart.

Et lite tips til slutt - ikke pakk med deg for fine klær. Det er utrolig liberale kleskoder, folk går sjelden i høye hæler, og Berlin er en temmelig skitten og støvete by. Folk som bor der har ofte en mer grunge-aktig stil enn vi er vant med, og mye second hand. Ikke at du trenger å gå kledd slik selv altså, men jeg ville kanskje latt den fineste silkeblusen bli hjemme, hvis du skjønner :)

Kos deg, Berlin er magisk om sommeren!

Anonymkode: 56479...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlin er en fantastisk by jeg har vært mye i. Derimot ville jeg ikke anbefalt Berlin i juni, fordi været er ganske så ustabilt. Heldigvis er det enkelt og billig å få kjøpt paraplyer når himmelen åpner seg :P

Har du ikke vært der før, ville jeg bodd i nærheten av Alexanderplatz. Der har du lett tilgang på U-Bahn og S-Bahn, rikelig med spisesteder og koselige gater.

Synes ikke Berlin er spesielt møkkete, Oslo er verre etter min mening :P Folk går kledd mer pyntet enn i Norge -  det er i hvertfall min mening og oppfatning.

Ting å gjøre:

  • Museuminsel Berlin. Her har de blant annet verdens 2. største egyptiske museum. Bysten av Nefertiti er blant annet utstilt her.
  • KaDeWe-sentret er gøy å besøke dersom du synes det er moro med designer-klær.
  • Lei deg sykkel! Å sykle rundt i Berlin er fantastisk!
  • Se Berlin-muren
  • Dra til Bradenburger Tor. Både for å se selve monumentet, men også fordi gaten er utrolig fin og spesiell. Står utstilt blant annet stridsvogner nedover den gamle paradegaten.
  • Spis Haxe/svineknoke og eplekake.
  • Drikk tysk øl og vin. Gjerne sorter som kommer fra områdene rundt Berlin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi hadde det kjempeflott i Berlin i Juni. Stort sett sol og fint vær. Vi var ikke noe særlig i Mitte/ved Alexanderplatz, men oppholdt oss i Friedrichshain/Kreuzberg - når vi er der, er det for å suge inn den avslappede atmosfæren, bo på de rimelige stedene, drikke øl på utekafé, gå på second hand-markeder eller lignende. Utrolig mange kule restauranter og barer rundt omkring. Det gjelder å ha et våkent blikk når man spaserer i denne byen :)

Anonymkode: 8ce33...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyanie

Var på de typiske turist attraksjonene: Fernesehturm, Reichstag, Berlinerdom, det intereaktive DDR museumet, Brandenburger Tor. Masse historie der. Fascinerende å se hvordan byen er gjenoppbygd etter 2. Verdenskrig. Flott arkitektur. Likte meg veldig godt i Berlin, og skal definitivt tilbake. Var der kun 3 netter, og det følte jeg var altfor kort.

For øvrig mange gode tips her som jeg skal sjekke ut neste gang jeg reiser til Berlin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holocaustminnesmerket rett ved Brandenburger Tor er en sterk opplevelse. Det jødiske museet er også ekstremt bra, men det kommer jo an på hvor mye trist du orker på en ferie. 
Sjekk ut det ganske nye kjøpesenteret Bikini Berlin ved Zoo, det er noe helt unikt og veldig kult!
Alte Schönhauser Str. i Mitte er flott for shopping, Auguststr i Mitte er kjempe hyggelig og fylt av masse gallerier.
For uteliv er Kreuzberg og Neukölln best. Prenzlauer Berg er hyggelig, Kastanienallee der har mange fine butikker.
Husk markeder på søndager, det er obligatorisk :)

Anonymkode: 3fc88...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...