Gå til innhold

Kan jeg si til kjæresten at han bør stå opp for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er ikke noe glad i konflikter generelt og har tidligere vært veldig dårlig til å stå opp for seg selv, noe som har bedret seg mye de siste årene. Han har aldri stått opp for meg tidligere, men jeg pleier å stå opp for meg selv så dette har ikke vært særlig til problem. Jeg er ikke noe glad i konflikter jeg heller, tvert i mot faktisk så hater jeg det og gruer meg veldig hvis jeg vet at noe kommer til å bli en konflikt, men jeg har lært meg at noen ganger må man bare stå opp for meg selv og de man er glad i. Jeg er dog kanskje flinkere til å stå opp for familie og venner enn for meg selv, og kan godt være rasende på andres vegne. 

Det er en mann kjæresten min er venn med (de er ikke bestekompiser, men kjæresten min er ikke så "kresen" på kompiser og blir dermed venner med folk som kanskje gjør ting jeg synes er ugreit). Denne mannen har "brukt" kjæresten min litt med å låne penger uten å gi tilbake o.l (men som er i orden nå) og jeg har sagt til kjæresten min hva jeg synes om sånne folk, og han er egentlig enig, men tilgir lettere enn meg på sånne ting. Men til saken: denne mannen er ofte krass mot meg. Jeg har da pleid å si på en skikkelig måte at det er ikke greit. Det virker dog ikke som om at det går inn. 
I dag har jeg en litt sår dag fra før, og det har virkelig ikke vært dagen for konflikter. I dag presterte han å rakke ned på utdanningen og yrket mitt som jeg er skikkelig stolt av og elsker. Han var sur fordi han hadde funnet ut at jeg tjener mer enn han og mente at han fortjente å tjene mer enn meg. Kjæresten satt og hørte på, men sa ingenting. Jeg blei lei meg og svarte ikke. Mannen ble tydeligvis opprørt av at jeg tjener mer og begynte å spørre meg ut om lønninger. Da jeg svarte avbrøt han meg bare med at han ikke trodde på meg. 
Altså for meg spiller det ingen rolle om jeg tjener mer eller mindre. Jeg er fornøyd med det jeg tjener og har ingen behov for å lyve om det. 

Tidligere har denne vennen også avbrutt meg med å bare si "jeg tror ikke på deg". De gangene har jeg tålt litt mer og har dermed svart han tilbake hva jeg mener om at han sier sånt til meg. Da pleier han å ta det tilbake/si at han ikke mente det sånn. 


Jeg var uansett lei meg og sa dermed ingenting. Min kjæreste sa ikke noe på det. Kjæresten min vet at jeg har vært veldig lei meg i dag, og jeg mener dermed at han burde ta en prat med denne vennen sin og si at han ikke skal oppføre seg sånn mot meg. Kan jeg si det til kjæresten min? Kjæresten min tør å si hva han mener til meg fordi jeg ikke reagerer noe dårlig på ting, og han har dermed ingen problemer med å si at jeg setter han i en ubehagelig posisjon dersom jeg gjør det, og jeg tenker at jeg dermed kanskje kan si det til han at jeg ble veldig såret av det vennen hans sa? 

Anonymkode: d5d24...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre om han kan snakke med kompisen sin, men synes ikke du forlange det. Hva om du slutter å være med denne kompisen? Bare forklar for kjæresten din at du synes det er ubehagelig at han er så frekk  mot deg, og at du ikke ønsker å ha noe med han å gjøre.

Anonymkode: db9f0...0c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal kjæresten din stå opp for deg og at han ikke gjør det har ingenting med feminisme å gjøre, man skal stå opp for folk man er glad i som blir behandlet feil,  enten det er mann eller kvinne! 

Anonymkode: d5c16...4ac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærester kommer ikke alltid til å være der. Hva med å lære å stå opp for seg selv? 

Anonymkode: 42aef...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å kreve at han skal stå opp for deg. Bare si at du ikke ønsker å treffe denne kompisen lengre og at de heller kan møtes hos han fra nå av. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjærester kommer ikke alltid til å være der. Hva med å lære å stå opp for seg selv? 

Anonymkode: 42aef...ac9

TS skreiv i HI at ho pleier å stå opp for seg sjølv, men gjorde det ikkje i dag fordi ho var lei seg.

Til TS: eg er enig med nokon andre her og ville byrja å unngå denne kompisen. Høyrest ikkje ut som ein person som er verdt å ha i livet sitt, sjølv om han kanskje har betre/andre sider ved seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du blir lei. Jeg tenker at kjæresten bør vise forståelse og sympati med deg og være der for deg, noe jeg har fått til inntrykk at han gjør og er. Jeg synes ikke at det er hans oppgave å snakke med vennen om hvordan han skal være overfor deg. Jeg er derimot enig med deg at han ikke bør finne seg i alt mulig og kanskje sette litt mer foten ned.

Men hvordan kameraten er overfor deg, må du si ifra om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forhold står man opp for hverandre, så enkelt er det faktisk. Man sitter ikke bare å hører på at kjæresten blir rakket ned på, uavhengig om det er en mann eller kvinne. Både jeg og min kjære klarer fint å stå opp for oss selv, men prøver noen å rakke ned på noen av oss, tar begge igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte uenig i at kjæresten din burde si noe, men dette kan høres litt ut som den typen fyr det ikke er noe vits i å si imot, og at å bare tie ihjel dumskapen egentlig er en grei måte å håndtere det på. Men du kan jo ta en prat med kjæresten din om at denne kameraten ofte er ufin mot deg, og spørre hva han synes du/dere burde gjøre neste gang han oppfører seg sånn. Antagelig er det typen din som kjenner han best, og det kan hende han har noen smarte tanker om det selv om det kanskje ikke virker sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg hadde sagt i fra til kjæresten min at denne kompisen ikke er velkommen i huset vårt - han kan ikke oppføre seg, og er ikke hyggelig, og har dermed ikke noe å gjøre hjemme hos oss. For kjæresten din sin egen del hadde jeg bedt han vurdere om det var slike mennesker han ønsker å omgås. 

At han ikke klarer å stå opp for deg, forsvare deg og si denne kameraten er en ting - enkelte makter ikke slik, samme hvor mye de ønsker, eller kommer på en time etterpå hva de egentlig burde sagt. En annen ting er at dere faktisk får besøk av denne fyren - det kan dere lett forhindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen høres ut som en dust jeg ikke ville hatt i mitt liv. Ville bare fortalt han hvor skapet skal stå og holdt meg langt unna han heretter. Makan til frekke faen

Ang om kjæresten din skal stå opp for deg, så virker han jo ikke som den typen. Da gjøre han nok ikke det om så Dovre faller.

Kneble den kompisen en annen dag du og vær stolt av deg selv når det er gjort 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og hets, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig turn off med en mann som sitter og hører på at kompiser er nedlatende mot dama hans uten å si et ord.

Jeg hadde blitt forbanna, og gitt kjæresten min klar beskjed der og da om hvor kjipt det var av ham. 

Og jeg hadde selvsagt bedt venninna mi ta seg sammen og gå derfra dersom hun snakka sånn til kjæresten min. IKKE greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...