Gå til innhold

Pensjonssparing- hvor mye i måneden?


Londres

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Hvor mye sparer dere per måned for å supplere fremtidig pensjon? 

Jeg er 40 år, offentlig ansatt og sparer i underkant av 10% av netto inntekt per måned i ulike fond. 

På en side synes jeg det er (for) mye- merker det jo godt per måned, på den annen så tror jeg det er lurt. Merker jeg er litt delt her, altså. Hvordan gjør dere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ansatt i privat sektor: sparer 15% av brutto og har gjort det siden jeg var 25.

Ektefelle er ansatt i offentlig sektor og sparer 0%. 

 

Anonymkode: 4ff6a...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. 

Anonymkode: 46b9f...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 år, sparer 1.000 kr i mnd. i fond. Begynte i år :)

Anonymkode: e0d93...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer noe over 15% av nettoinntekt, er 40+. Jeg burde nok spart litt mer siden jeg er i privat sektor, i forhold til deg TS som er i offentlig sektor og har bedre pensjonssparing gjennom jobben enn vi har i privat sektor.

Anonymkode: 7dd63...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ansatt i privat sektor: sparer 15% av brutto og har gjort det siden jeg var 25.

Ektefelle er ansatt i offentlig sektor og sparer 0%. 

 

Anonymkode: 4ff6a...c14

Mener du innskudd til tjenestepensjon?  Selv offentlig ansatte betaler inn 2% til tjenestepensjon.

I IPS-avtaler er det maks 15 000 i året, så med mindre du har 100 000 kr brutto i året, så tror jeg ikke det er det du mener.

Anonymkode: ead4e...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du innskudd til tjenestepensjon?  Selv offentlig ansatte betaler inn 2% til tjenestepensjon.

I IPS-avtaler er det maks 15 000 i året, så med mindre du har 100 000 kr brutto i året, så tror jeg ikke det er det du mener.

Anonymkode: ead4e...259

Nei, diskusjonen handler om hva vi sparer til pensjon selv. De fleste som sparer til pensjon selv, gjør det ikke gjennom IPS-konto. Ikke jeg heller.

Anonymkode: 4ff6a...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 32, sparer 500 i mnd i fond. Kommer til å øke til 1000 i mnd fra nwste år. Deretter øke noe itakt med at boliglån blir nedbetalt.

Anonymkode: 6b5d0...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt inni sånn med lønning og pensjon ennå, men kan jeg spørre om hvorfor dere sparer til pensjon? Er ikke pensjon noe man får av staten ved å ha jobbet et visst antall år og betalt skatt?

Anonymkode: 0c7c9...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt inni sånn med lønning og pensjon ennå, men kan jeg spørre om hvorfor dere sparer til pensjon? Er ikke pensjon noe man får av staten ved å ha jobbet et visst antall år og betalt skatt?

Anonymkode: 0c7c9...e04

Den pensjonen man får er så lav at det ikke holder. økonomer har også varslet at det er usikkert om man i fremtiden får noe særlig i det hele tatt.

Anonymkode: e0d93...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer 25000kr hver måned i ulike fond og sparekonto i tillegg sparer jeg 1000kr i mnd av min egen lomme. 

Vi har ikke noe tro på dagens pensjonsordninger så vi sparer fremfor å bruke opp alle pengene i måneden. 

Anonymkode: eb1d5...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...