Gå til innhold

Fødestilling og amming


Momseguri

Anbefalte innlegg

Ok, nå har jeg gått på ammekurs og fødekurs og lest og sett alt som er føler jeg :fnise: Dette har jeg lært:

-Det  er veldig viktig for en god ammestart at barnet kommer rett på brystet til mor og får søke seg til brystet umiddelbart etter fødsel.

-God fødestilling er på knærne på gulvet, lent over sengekanten med rompen mot jordmor, eller i vann. Ihvertfall ikke på ryggen i sengen. (Alle jordmødre jeg har snakket med har faktisk anbefalt vannfødsel). 

Men dette passer jo ikke sammen??  Den eneste fødestillingen jeg kan se for meg hvor man faktisk får barnet rett på brystet med en gang er i sengen, på ryggen...Etter en vannfødsel må man vel ut av badekaret, kanskje dusje (?) og hva skjer egentlig og med morkaken?  Også i andre stillinger må vel noen andre holde barnet mens mor kommer seg opp i sengen, og hva skjer med søkerefleksen da?  

Nei, ble plutselig veldig forvirret jeg! 

Endret av Momseguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte på ryggen. Fikk baby på brystet, men startet ikke med amming før vi kom over på barsel.

Anonymkode: 3bc97...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man føder sittende, stående eller på huk så løfter man jo barnet opp til seg når det er ute. Er man i en seng kan man snu seg med en gang også. Man går gjerne ut av badekaret og føder morkaken i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Det er nok ganske vanlig at siste del av fødsel foregår  på rygg i sykehussengen :) Å stå på kne o.l er ofte gunstig for å få barnet lenger ned i bekkenet. Du velger selv i stor grad hvilke stillinger du vil prøve, litt avhengig av hvordan fødsel foreløper selvsagt. Mitt råd er, ta det som det kommer! Når riene er i gang merker du fort hvilke stillinger du selv foretrekker. Det var mye jordmor foreslo som overhodet ikke var noe særlig for meg, men f .eks å stå på kne i sengen mens jeg støttet meg til mange puter var en veldig fin stilling. 

Når baby skulle ut var det best å ligge på rygg syntes jeg, dette er en veldig slitsom fase for mange og det er derfor enklest slik. 

Jeg hadde også mulighet for å bruke badekar men det fristet ikke i det hele tatt der og da pga intense rier, det er mulig jeg hadde likt det dersom jeg hadde vært så heldig å ha noen "rolige" åpningsrier, hehe. 

Igjen, ta det som det kommer! Det blir som regel ikke som man har forestilt seg uansett. Lytt til jordmor, men våg å si fra hva du ønsker/ikke ønsker også. 

Jeg fikk baby til brystet rett etter fødsel, ble spurt først om jeg hadde planlagt å amme. Melken kom vel dag 3 ca :) 

Lykke til med fødsel, det er en helt unik og vill opplevelse! 

Anonymkode: 856bb...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måtte ut med tang, lav hjertelyd pga strengen rundt magen, da er det automatikk i at de tar baby med utenfor for å undersøke at alt er gått bra. Fikk baby på brystet etter dette og begynte med en gang å søke etter brystet. Gikk ikke lang tid før vi prøvde å amme litt og det gikk så fint ☺ herlig stund😄 Så det skal nok gå bra om lille ikke kommer til brystet etter er halvt sekund også altså, ta det som det kommer😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige stillinger som tar tyngdekraften til hjelp for å få baby lenger ned i bekkenet er gode, og kan også hjelpe på smerter at du kan bevege deg/være i den stillingen du synes er mest behagelig. Akkurat når baby skal ut er nok de fleste på rygg, det er lettest for jordmor/lege å komme til hvis de skal hjelpe på forskjellige måter. 

Når det kommer til å få baby rett på brystet så er det jo fantastisk om det er mulig, men går HELT FINT om det ikke er mulig også ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, av og til tenker jeg at slike kurs kan gjøre mer skade enn nytte. Var på et selv som førstegangs. Jordmor med stjerner i øynene (bortimot) som legger ut om alskens drømmesituasjoner, legger opp til skyhøye forventninger og krav. 

Så blir man møtt av den harde realiteten på føden, hvor ingenting blir som man hadde "planlagt", og fallhøyden er derfor enorm. Det aller viktigste med fødsel og barseltid synes jeg faktisk er fleksibilitet, at man ikke er forutinntatt og tror at det er bare en "riktig" måte å gjøre alt på. Den perfekte fødestilling, den perfekte ammestarten. Jeg "ville ha" vannfødsel, endte med komplikasjoner og intervensjoner fra første sekund, akutt ks, masse ammetrøbbel. Kunne like gjerne ha brent det ønskebrevet mitt, nå må jeg nesten le av å tenke på hvor naiv jeg var. I stedet for å sprøyte meg full med idealfødsler skulle noen ha sagt til meg at under en fødsel aldri kan planlegges, man må være åpen for at ting kan endres kjapt underveis, og det primære er at mor og barn har det bra. Og om barnet ikke kan ammes umiddelbart etter fødsel, om barnet må forløses med tang med mor på rygg, eller med keisersnitt, så går det bra, det også.

Anonymkode: 5cca8...cd7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så blir man møtt av den harde realiteten på føden, hvor ingenting blir som man hadde "planlagt", og fallhøyden er derfor enorm. Det aller viktigste med fødsel og barseltid synes jeg faktisk er fleksibilitet, at man ikke er forutinntatt og tror at det er bare en "riktig" måte å gjøre alt på.

Anonymkode: 5cca8...cd7

 

Jeg er veldig enig i dette. Selvsagt kan det bli som man håpet og alt går som smurt, men det er greit å ha i tankene at ting kan bli annerledes og det beste er å møte med åpent sinn tenker jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i vann, og fikk babyen rett opp på brystet når han kom ut :-) så fikk pappaen klippe navlestrengen og gutten fikk et teppe over seg, mens jeg hoppet opp i senga og han ble gitt tilbake til meg. Er veldig fornøyd med hele opplevelsen og håper på en lik neste gang :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her at man ikke bør planlegge fødselen i detalj på forhånd. Hvilke stillinger som fungerer best/gjør minst vondt må man nesten prøve seg litt fram til underveis. Når man snakker om å få barnet på brystet med en gang, er det vel ikke krise om man bruker noen sekunder på å snu seg el.l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på rygg i sengen pga komplikasjoner og fikk henne opp på brystet med engang - eller, magen er mer korrekt siden navlestrengen var så kort at hun rett og slett ikke "nådde opp". Hun fant brystet selv så snart hun lå på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å føde på rygg, langt mer behagelig enn noe annet. Men uansett så betyr jo ikke barnet rett på brystet at man ikke kan bruke et minutt på om finne en annen posisjon i sengen, da tolker nok TS dette litt for bokstavlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg foretrekker å føde på rygg, langt mer behagelig enn noe annet. Men uansett så betyr jo ikke barnet rett på brystet at man ikke kan bruke et minutt på om finne en annen posisjon i sengen, da tolker nok TS dette litt for bokstavlig.

Dette! "Med en gang" betyr "ikke etter en halvtime", liksom. Om det går tjue sekunder eller to minutter før ungen er på plass på brystet, har null og niks å si. Og om et eller annet skulle skje sånn at noen andre må ta babyen litt, går det også helt fint. Her måtte pappaen holde babyen en stund mens de stoppet en blødning hos meg, men både amming og tilknytning gikk jammen fint etterpå likevel ;) 

Anonymkode: d7b76...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har tolket med en gang som med en gang jeg! De sier jo at f.eks vasking og veiing ikke skal komme i veien for ammingen, så da har jeg forstått det sånn at om ikke barnet kommer opp til meg straks det er født (typ innen 30 sekunder) og ihvertfall om noen andre skulle holde det, så ødelegger det for søkerefleksen og dermed blir ammingen mye vanskeligere. Jeg elsker å være i vann og har tenkt at vannfødsel er best for meg, men etter jeg kom på dette var det like før jeg avskrev hele prosjektet! Så det er fint at det tydeligvis jeg som har tenkt feil da, ble veldig stresset av dette her :fnise:

 

(og jeg vet selvfølgelig at fødselen ikke kan planlegges, men jeg syns uansett det er betryggene (for ikke å snakke om umulig å unngå) å ha en slags ide om hva jeg går i møte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Momseguri skrev:

Ja, jeg har tolket med en gang som med en gang jeg! De sier jo at f.eks vasking og veiing ikke skal komme i veien for ammingen, så da har jeg forstått det sånn at om ikke barnet kommer opp til meg straks det er født (typ innen 30 sekunder) og ihvertfall om noen andre skulle holde det, så ødelegger det for søkerefleksen og dermed blir ammingen mye vanskeligere. Jeg elsker å være i vann og har tenkt at vannfødsel er best for meg, men etter jeg kom på dette var det like før jeg avskrev hele prosjektet! Så det er fint at det tydeligvis jeg som har tenkt feil da, ble veldig stresset av dette her :fnise:

 

(og jeg vet selvfølgelig at fødselen ikke kan planlegges, men jeg syns uansett det er betryggene (for ikke å snakke om umulig å unngå) å ha en slags ide om hva jeg går i møte). 

Tror med en gang betyr med en gang det er mulig og forsvarlig. Derfor riktig at andre ikke skal holde baby om mor kan. Jeg hadde ks og barnet måtte ut av operasjonsstuen med en gang pga komplikasjoner. Far fikk da være med, men ikke holde. Når de kom tilbake noen minutter senere ble han lagt på meg. Selv om det gikk en liten stund har ikke vi hatt noe problemer ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Momseguri skrev:

Ja, jeg har tolket med en gang som med en gang jeg! De sier jo at f.eks vasking og veiing ikke skal komme i veien for ammingen, så da har jeg forstått det sånn at om ikke barnet kommer opp til meg straks det er født (typ innen 30 sekunder) og ihvertfall om noen andre skulle holde det, så ødelegger det for søkerefleksen og dermed blir ammingen mye vanskeligere. Jeg elsker å være i vann og har tenkt at vannfødsel er best for meg, men etter jeg kom på dette var det like før jeg avskrev hele prosjektet! Så det er fint at det tydeligvis jeg som har tenkt feil da, ble veldig stresset av dette her :fnise:

 

(og jeg vet selvfølgelig at fødselen ikke kan planlegges, men jeg syns uansett det er betryggene (for ikke å snakke om umulig å unngå) å ha en slags ide om hva jeg går i møte). 

Det som evt vil skade ammingen mest hvis du av en eller annen grunn ikke får barnet på brystet innen 30 sekunder uten at noen andre har holdt det, er nok at du kommer til å bli så sinnssykt stresset og TRO at ammingen er ødelagt! Slapp av! Jeg venter tredjemann. Vet det blir ks denne gangen. Har ikke fått noen av mine to på brystet før etter mer enn en time. En gang gikk ammingen fint, en annen gang gjorde den det ikke, men umulig å si at det hadde noe med at det tok tid å bli lagt til brystet å gjøre. Dette tar jeg mao med knusende ro.

Så - stress ned! Det er mye som er viktigere her i verden enn amming. F. eks. mors og barns liv og helse.

Anonymkode: 5cca8...cd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som evt vil skade ammingen mest hvis du av en eller annen grunn ikke får barnet på brystet innen 30 sekunder uten at noen andre har holdt det, er nok at du kommer til å bli så sinnssykt stresset og TRO at ammingen er ødelagt! Slapp av! Jeg venter tredjemann. Vet det blir ks denne gangen. Har ikke fått noen av mine to på brystet før etter mer enn en time. En gang gikk ammingen fint, en annen gang gjorde den det ikke, men umulig å si at det hadde noe med at det tok tid å bli lagt til brystet å gjøre. Dette tar jeg mao med knusende ro.

Så - stress ned! Det er mye som er viktigere her i verden enn amming. F. eks. mors og barns liv og helse.

Anonymkode: 5cca8...cd7

Uff ja! Jeg er veldig stresset for at det ikke skal gå bra, og jeg vet selvfølgelig at det ikke er bra. Men dette fører jo bare til at jeg er enda mer stresset, så det er en litt ond sirkel. Jeg har det ganske likt for fødselen; jeg vet jo at det er viktig å slappe av og ikke få panikk og skille ut angsthormoner, så nå har jeg angst for å få panikk og det gjør det jo selvfølgelig bare verre :daane:  

Men joda, jeg prøver å slappe av. Og jo mer jeg vet jo mindre usikker blir jeg :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine søkte etter brystet i løpet av sekunder når de ble lagt på brystet mitt. Begge er født i seng. Første på siden, og andre på rygg. Trodde at vann skulle være min greie. Spesielt andre gangen, men jeg begynte å fryse som besatt, så måtte bare opp i en varm seng. Tror ikke det er så nøye om babyen ikke blir lagt på puppen før etter du har kommet deg opp av vannet evt. Men personlig må jeg må si det var veldig behagelig å kunne bli liggende utmattet og lykkelig i senga framfor å måtte flytte meg sånn helt med en gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på siden, i senga. Da baby ble født ble han tørket av barnepleier, så holdt far han mens jeg fødet morkaka og ble sydd. Så kom han til meg etter ca. 30-40 min. Ikke skyt meg, jeg var i veldig dårlig forfatning etter 43 timer i smertehelvete og var tilnærmet bevisstløs. Måtte få komme til hektene før jeg fikk holde han. Poenget er at han søkte etter brystet og begynte å suge med en gang han kom bort til meg, og ammingen har gått helt problemfritt siden da. Mini er 8 mnd nå. Heller ingen problem med tilknytning

Anonymkode: 206bf...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man kan planlegge, og jeg tror det er lurt å ha et åpent sinn med tanke på fødselsforløpet. Jeg hadde en styrtfødsel, og sto på knærne i senga uten å skjønne noen ting da babyen begynte å komme ut - ble "dyttet" ned på ryggen av jordmor. Jeg forsto det slik at jordmødrene ønsket at man lå på rygg den aller siste delen, fordi de får litt bedre oversikt/kontroll. 

I tillegg var barnet (litt) prematurt, så jeg fikk det ikke på brystet før det var vasket, veid, målt, kledd på og matet :(. Det ble ikke noen enkel ammestart etter det, så akkurat det skal jeg være litt mer bestemt på neste gang (med mindre det skulle være tvingende nødvendig). 

Anonymkode: 4809e...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...