Gå til innhold

I mot fordi det er ulovlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser så utrolig ofte at mange begrunner at noe er galt eller at de er i mot det med at det er ulovlig. Så lurte bare på, er du i mot en ulovlig ting kun fordi det er ulovlig? I såfall, hvorfor det og kan du komme med eksempler hvis dette gjelder noe, men ikke alt?

Hvis det hadde blitt ulovlig, ville du da blitt for? Og hvilke saker gjelder det?

Anonymkode: c1739...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er hva vi opplever som rett og galt som bør være grunnlaget for hva som er lovlig og ulovlig. 

Lovverket bør prøve å gjenspeile oppfatningen av rett og galt. 

Men det vil jo være grenseland hvor man synes loven er for streng. Feks fartsgrenser. Her vil det også være en oppfatning av at loven gjelder for andre, men for meg, som er verdens beste sjåfør, må unntak aksepteres. 

 

Ellers finner det jo mange eksempler på ting som er eller har vært ulovlige. 

Kvinnelige sjåfører er jo forbudt i Saudi Arabia. 

Homofili var forbudt i Norge, og er det enda mange steder. 

Abort på samme måte. 

Flere eksempler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke prinsipieltmot noe fordi det er ulovlig, men jeg er prinsipielt imot å bryte loven. 

Feks er ikke grunnen til at jeg er mot narkotikabruk fordi det er ulovlig, men andre grunner.

Anonymkode: 519fb...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete at cannabis er ulovlig, når tobakk er lov. Det blir riktignok lovlig i land etter land nå. Så det er nok et tidsspørsmål før det blir lov. Men vet de fleste som aldri har prøvd er i mot det bare fordi loven sier at det er narkotika.

På en annen side. Så er smugling, svart arbeid og hjemmebrenning mer eller mindre akseptert selv om det er ulovlig. 

Anonymkode: 06eaf...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg er så og si alltid i mot å gjøre ting som ikke er lov selv om jeg er uenig i loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en er imot noe fordi det er ulovlig er for simpelt. Man må ha en grunn. 

 

Anonymkode: 182b3...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prostitusjon er nylig blitt gjort til en lovlig handling (man kan ikke si det samme om de som kjøper sex da). Som følge er det blitt akseptert å selge sex, men om man kjøper så er man en kriminell gammel gris.

Når det kommer til alle lovene vi har i landet, så er det jo selvfølgelig en del jeg er imot. Men jeg velger å allikevel følge de lovene jeg er imot, på grunn av at jeg respekterer de mest grunnleggende lovene vi har.

Anonymkode: a94b1...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette bare en stråmann narkolegaliseringsfolkene bruker?

Jeg har liten tro på at folk er mot noe utelukkende med begrunnelsen at det er ulovlig. Det betyr derimot ikke at man synes det er greit å BRYTE lovene.

Anonymkode: 0a399...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jobber du pst eller noe?

Anonymkode: 83d75...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffeloven gir kanskje rammer for en allmenn moral og etikk, men man kan gjøre mye kjipt mot andre uten at det er straffbart også. Så da er jeg kanskje i mot å gjøre kjipe ting som rammer andre, mer en hvorvidt det er viktig at noe er lovlig eller ikke?

Anonymkode: c87ef...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...