Gå til innhold

Kjøpt bolig, vasken lekker, kan jeg kreve noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bolig og vasken lekker når jeg bruker den. Burde ikke selger ha opplyst om dette, eller fikset det? Er det noe jeg evt. kan kreve refusjon for? Må nok ha en rørlegger til å ordne det, og det oster jo fort flere tusen.

Anonymkode: 160e7...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en så liten ting at du ikke når frem med det. Det er ingen som kan bevise at eier visste om dette før overtagelse.

Det kan også være en ren forglemmesle fra eiers side.

Du ville ikke betalt mer eller mindre for boligen uavhengig av kranen. Bedre å la dette ligge. Sånn er det jo i hus....

Anonymkode: 8509f...a3e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det noe en hobby-rørlegger kan fikse. Bytte en pakning eller skru til litt. Hvis ikke sjekker du med en professjonell rørlegger. Om det koster lite, så er det ganske sikkert bedre å betale, ta vare på kvitteringen og heller prøve seg med å få selgeren til å punge ut. Bare ikke regn med det. Kommer an på hvor lenge du har bodd der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en bolig og vasken lekker når jeg bruker den. Burde ikke selger ha opplyst om dette, eller fikset det? Er det noe jeg evt. kan kreve refusjon for? Må nok ha en rørlegger til å ordne det, og det oster jo fort flere tusen.

Anonymkode: 160e7...ec2

Dersom skaden utgjør minimum 33 % av kjøpesummen så kan du kreve kostnadene dekket. Der er en få dager gammel dom fra HR med krav om refusjon etter lekkasje. 

Anonymkode: afb1b...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en så liten ting at du ikke når frem med det. Det er ingen som kan bevise at eier visste om dette før overtagelse.

Det kan også være en ren forglemmesle fra eiers side.

Du ville ikke betalt mer eller mindre for boligen uavhengig av kranen. Bedre å la dette ligge. Sånn er det jo i hus....

Anonymkode: 8509f...a3e

Hvis jeg ikke hadde oppdaget det med en gang og det hadde ført til vannskade da? Det er under vasken, inni skapet.

Anonymkode: 160e7...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vasken? Kanskje er det da bare vannlåsen, og en pakning som må skiftes. Det gjør du kjapt selv, og pakningen koster en slikk og ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det kan du ikke. Det er ikke en vesentlig feil eller mangel. 

Anonymkode: d212c...e95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke hadde oppdaget det med en gang og det hadde ført til vannskade da? Det er under vasken, inni skapet.

Anonymkode: 160e7...ec2

Det er ditt ansvar. Du eier huset og må selv passe på vannskader o.l

Anonymkode: 8509f...a3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du ikke. Det er ikke en vesentlig feil eller mangel. 

Anonymkode: d212c...e95

Dette 

Ikke rart det krangles når folk skal krangle om sånne filleting. 

Anonymkode: 166fd...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke kreve noe, men du kan ta kontakt med selger og høre om de vil ordne det. Trolig blir du dessverre avfeid.

Jeg har nylig selv også overtatt bolig- attpåtil av noen jeg kjenner. Her har jeg mange småfeil som jeg mener de burde ha informert om/reparert selv (lekker vann fra kjøkken, løst blandebatteri bad, ødelagt skinne til skuff i garderobeskap så skuffen står på halv tolv - ikke mulig å reparere/bytte deler, dusjhode-holderen er ødelagt så dusjhode-holderen "stuper", mangler en hylle i døren på kjøleskapet) etc. Jeg ville ha informert om slikt selv, men det nytter ikke å kreve noe.. utrolig kjedelig for det vil koste noen kroner å få det fikset.

Anonymkode: f6121...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en bolig og vasken lekker når jeg bruker den. Burde ikke selger ha opplyst om dette, eller fikset det? Er det noe jeg evt. kan kreve refusjon for? Må nok ha en rørlegger til å ordne det, og det oster jo fort flere tusen.

Anonymkode: 160e7...ec2

Det burde du funnet ut selv på visning, lekk vask er ikke en skjult feil. Så nei, her vil du ikke kunne få refundert noe. 

Anonymkode: d6903...382

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dessverre ikke kreve noe, men du kan ta kontakt med selger og høre om de vil ordne det. Trolig blir du dessverre avfeid.

Jeg har nylig selv også overtatt bolig- attpåtil av noen jeg kjenner. Her har jeg mange småfeil som jeg mener de burde ha informert om/reparert selv (lekker vann fra kjøkken, løst blandebatteri bad, ødelagt skinne til skuff i garderobeskap så skuffen står på halv tolv - ikke mulig å reparere/bytte deler, dusjhode-holderen er ødelagt så dusjhode-holderen "stuper", mangler en hylle i døren på kjøleskapet) etc. Jeg ville ha informert om slikt selv, men det nytter ikke å kreve noe.. utrolig kjedelig for det vil koste noen kroner å få det fikset.

Anonymkode: f6121...e14

Merkelig at du ikke så disse tingene på visning? Alt dette er jo synlige ting som lett kan oppdages på visning. Å skru på vann i dusj, vask og på kjøkken er noe jeg gjør på alle visninger. Jeg spør også pent om jeg kan åpne skap nettopp for å se hvordan det ser ut inni.

Dusjhodeholder - hele ruklet koster noen få hundrelapper på Clas Ohlson - når sånne småting ikke er rettet på visning ville jeg løpt motsatt vei fordi det forteller om en holdning til boligen som gjør at jeg ville blitt redd for større feil.

 

Til alle andre i tråden: jeg forutsetter at jeg får informasjon om alle feil og mangler når jeg kjøper leilighet. At forsikringsselskap har laget det slik til at det ikke er mulig å kreve retting av mangel fra en selger når dette er en mangel som selger åpenbart visste og skulle ha opplyst om endrer ikke det faktum at det er forferdelig irriterende å overta leiligheter med slike mangler. Det er en uthuling av regelverket som er uønsket og kommer mest sannsynlig til å få konsekvenser for forsikringsselskapene etterhvert.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke forstår at jeg ikke får erstatning for en utett pakning, men det er ikke rett at selger skal slippe unna med å ikke foreta slike billige reparasjoner og samtidig få full pris for boligen. Hvorfor er leiligheter anderledes enn bil? Når det er sagt, så er det jo selvsagt et ansvar å undersøke boligen ordentlig på visning - og det å skru på kraner og åpne skap er faktisk en del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør.. huset ble solgt privat og eierne var tilstede. Følte ikke for å åpne garderobeskuffer, skru vannet på fullt etc. med dem tilstede.

Dette handler om ærlighet og redelighet- men det er vel bare å innse at mange ikke er ærlige og redelige.

 

Anonymkode: f6121...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svare er enkelt: nei.

Hvorfor bruke energi på å irritere seg over småting? Du bruker millioner på bolig men har ikke et par tusen til rørlegger? Og slikt kan oppdages på visning. Men ville det stoppet deg fra å kjøpe boligen? Neppe. Som boligeier vil det komme masse slike utgifter fremover uansett. Bruk tiden på noe bedre enn å irritere deg over slikt er mitt beste råd.

Anonymkode: 06d00...c65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du spør.. huset ble solgt privat og eierne var tilstede. Følte ikke for å åpne garderobeskuffer, skru vannet på fullt etc. med dem tilstede.

Dette handler om ærlighet og redelighet- men det er vel bare å innse at mange ikke er ærlige og redelige.

 

Anonymkode: f6121...e14

Du følte ikke for? Men å kjøpe bolig til mange 10 talls 100.000 uten å gjøre helt grunnleggende undersøkelser, det følte du for?

Du må enten ikke være brydd over eiers reaksjoner over at du skrur opp kraner og titter i skap eller du må kjøpe av noen du ikke kjenner. Du kan ikke unndra deg undersøkelsesplikt bare fordi det er noen du kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en bolig og vasken lekker når jeg bruker den. Burde ikke selger ha opplyst om dette, eller fikset det? Er det noe jeg evt. kan kreve refusjon for? Må nok ha en rørlegger til å ordne det, og det oster jo fort flere tusen.

Anonymkode: 160e7...ec2

Som alle andre sier; Selger burde opplyst om det, men dette er en så liten kostnad ifh til kjøpsprisen at du kommer ingen vei med å lage en sak av dette. I tillegg er dette en veldig enkel sak å se på visning, så dette burde du oppdaget. At du ikke "følte for" å sjekke dette er ikke relevant med tanke på erstatning.

Noe av det enkleste å sjekke på visning er at avløp ikke lekker på kjøkken, bad, vaskerom og at slukene ser ut til å være i god stand. Du bør også ta en titt i sikringsskapet. Selv om du ikke har kunnskap til å bedømme tilstanden til sikringsskapet bør du hvertfall kunne se om det er noe som ser veldig feil ut. 

Anonymkode: dfd2b...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det er en pakning i avløpet f.eks så kan det faktisk være at "skaden" skjedde da de vasket ut før dere flyttet inn og at de ikke vet noe. OG selv om det ble kjøpt og solgt privat har man undersøkelsesplikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du spør.. huset ble solgt privat og eierne var tilstede. Følte ikke for å åpne garderobeskuffer, skru vannet på fullt etc. med dem tilstede.

Dette handler om ærlighet og redelighet- men det er vel bare å innse at mange ikke er ærlige og redelige.

 

Anonymkode: f6121...e14

De kan jo ha glemt det og det kan ha oppstått rett etterpå. Men du klarer selv å fikse en lekk kran om du vil!

Endret av MapleSirup
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.5.2016 at 19.45, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke hadde oppdaget det med en gang og det hadde ført til vannskade da? Det er under vasken, inni skapet.

Anonymkode: 160e7...ec2

Ditt ansvar.

Men hvis det var vannskade før du flyttet inn, kunne du tatt det opp med selger.

Anonymkode: f38ce...665

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 6.5.2016 at 10.43, Blondie65 skrev:

 

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke forstår at jeg ikke får erstatning for en utett pakning, men det er ikke rett at selger skal slippe unna med å ikke foreta slike billige reparasjoner og samtidig få full pris for boligen. Hvorfor er leiligheter anderledes enn bil? Når det er sagt, så er det jo selvsagt et ansvar å undersøke boligen ordentlig på visning - og det å skru på kraner og åpne skap er faktisk en del av det.

Det er faktisk det samme med bil. Om du kjøper bruktbil privat har skal feil være vesentlige hvis du skal ha krav på noe. Tommelfingerregelen er vel at feilen skal koste minst 20% av salgssum for at det skal regnes som vesentlig syns jeg å huske.

TS: Du kan jo prøve å skru til alle skjøtene i avløpet, kan hende de bare sitter litt løst.

Anonymkode: 4d752...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...