Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som stuepike og i butikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stuepike, det sluttet vel folk å ansette for en god del år siden hehe... Å jobbe i butikk kan være så mangt, det avhenger av hva slags butikk man jobber i (matbutikk er veldig annerledes enn blomsterbutikk f.eks, selvsagt), hvilken rolle man har der (noen sitter i kassa hele tiden, andre jobber på lageret og ser knapt kundene, osv), og ikke minst hvor butikken ligger. Om man er i kontakt med kundene, har kundenes manerer og innstilling MYE å si. 

 

Jeg har jobbet i butikker i kjipe områder, hvor en stor andel av kundene var alkiser og narkomane, og jeg ble skreket og bannet til mer eller mindre jevnlig. Nå jobber jeg i en matbutikk som ligger inne i et kjøpesenter (med securitasvakt, hurra for det) på et sted man må ha bil for å komme til, og kundekretsen er helt annerledes. Ingen skriker og kjefter høylytt, og mange sier "hei" og "takk" tilbake. Men her til lands kan man ikke regne med noen særlig høflighet eller respekt om man jobber i slike yrker, så om man er ømfintlig på slikt, bør man finne seg noe med mindre kundekontakt. Din egen personlighet har altså også mye å si. Er du utadvent og hardhudet, og ikke så nøye på hvordan folk snakker til deg, takler du slike jobber langt bedre enn de som ikke er det.

For å oppsummere: Det finnes definitivt verre jobber, men herregud så glad jeg er for at jeg fullførte universitetsutdannelsen min, for jeg er veldig klar for å finne meg en jobb hvor jeg slipper å ha noe med "kunder" å gjøre, hehe

Anonymkode: 2fcaf...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som stuepike (eller renholdsmedarbeider/værelsesbetjent som det nå heter). Det er en veldig tung jobb, både fysisk og psykisk. Fysisk, fordi det er mye løfting og bøying som er tungt for ryggen, og man er på beina hele dagen. Psykisk, fordi det er mye press på å jobbe raskt hele tiden, og fordi man har flere rom enn man egentlig har tid til. Dårlige arbeidsvilkår og ganske dårlig betalt. 

Butikkjobb vil avhenge av type butikk. Jeg jobbet i en slags interiørbutikk. Jobben i seg var grei nok, på tross av lange dager på beina, tidvis vanskelige kunder og dårlig lønn. Aberet med den jobben var mest det råtne arbeidsmiljøet, mye baksnakking både blant ansatte og ledelse (men det er ikke typisk for butikkjobber, regner jeg med). 

Anonymkode: ea09a...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuepike er et sant helvete, butikkjobb er ferie i forhold.

Anonymkode: dc6b7...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...