Gå til innhold

Havregrøt og vann, ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt nå, ca 10 kg. Jeg ønsker å minske magen og få vekk cellulitter. 

Har noen peiling på om havregrynsgrøt og vann vil få meg ned i vekt? Tenker å spise det til hvert måltid, bortsett fra middag. Tenker også å kun drikke vann og/eller juice. Jeg har en helt normal forbrenning. Må jobbe for å gå ned, men sliter ikke.

Anonymkode: d61a4...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jo selvsagt det, så lenge du er i kaloriunderskudd. Du kan (og bør?) variere med annen næringsrik og god mat, så slipper du å bli matlei. Hvorfor vil du på død og liv spise så ensformig? 

Anonymkode: 99b84...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Du kan gå ned på Non Stop og is....det handler om kalori inn/ut. Å leve på havregrøt blir for dumt. Du vil bare få mangelsykdommer. Du trenger en balanse mellom protein, fett og karbohydrater. Legg deg på ca. 1500 kcal og pluss på et par hundre kalorier de dagene du trener så vil du gå ned og siden du spiser nok og vanlig mat så vil du mest sannsynlig ikke gå opp igjen fordi det blir en livsstil ikke en teit kræsjdiett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker også å kun drikke vann og/eller juice

Ikke drikk juice om du vil ned i vekt, det er altfor mye sukker i det.

Om du ikke sliter med å gå ned i vekt kan du ikke heller begynne å trene litt og fortsette å spise som du gjør nå med bare litt mindre porsjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden havregrøt på vann smaker pyton, vil du gå ned i vekt. Skal du spise slik så lag friske grønnsaksmoothier og drikk det hver dag. Samt middagen bør inneholde så mye proteiner/grønnsaker som mulig. (Om du feks spiser McDonalds til middag så har jo ikke dietten noen effekt)

Har du nøtter og bær i havregrynsgrøten vil det også mette og gi viktige næringsstoffer. 

Anonymkode: 93da1...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil mest sannsynlig miste vekt, da havregryn metter godt (med mindre du spiser ekstreme mengder). Hva og hvor mye du spiser til middag, har alt å si for om du går ned i vekt. Ved normalt sunn middag, går det bra. Lag selv, ikke halv/helfabrikata. Da har du kontroll på hva du spiser, bl.a. sukker og salt.

Anbefaler dog at du spiser grønnsaker og frukt ved siden av pga. næringsstoffer.

Havregrøt med litt melk smaker mye bedre enn kun vann, og det vil ikke tilføre mye unødig energi. Melk gir viktige næringsstoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Grønt blad skrev:

Ja, du vil mest sannsynlig miste vekt, da havregryn metter godt (med mindre du spiser ekstreme mengder). Hva og hvor mye du spiser til middag, har alt å si for om du går ned i vekt. Ved normalt sunn middag, går det bra. Lag selv, ikke halv/helfabrikata. Da har du kontroll på hva du spiser, bl.a. sukker og salt.

Anbefaler dog at du spiser grønnsaker og frukt ved siden av pga. næringsstoffer.

Havregrøt med litt melk smaker mye bedre enn kun vann, og det vil ikke tilføre mye unødig energi. Melk gir viktige næringsstoffer. 

Takk til alle for råd! Jeg mente havregryn ( med melk) men å kun drikke vann .. Skjønner at jeg formulerte det litt feil

Anonymkode: d61a4...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn metter lenge, så du unngår å småspise hele dagen om du starter med det. Lag pannekaker av havregryn og egg, så får du i deg proteiner og fett også. Det holder meg gående nesten hele formiddagen. Men skal du ned i vekt må du ha kaloriunderskudd. Noe som er enklere hvis du spiser mat som metter lenge (protein/fiber). Ha sitron i vannet, så får du litt ekstra boost og næring. 

Anonymkode: b7d4c...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd over tid vil få deg ned i vekt. Om denne "dietten" gir deg kaloriunderskudd, og du holder deg til den over noe tid, vil du gå ned i vekt. Om det er lett, lurt, sunt, eller behagelig, er en annen sak - sannsynligvis ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jeg har aldri forstått alle de rare diettene folk kaster seg ut i. Dette ser ut som oppskriften på å bli matlei og feilernært. Kroppen trenger mange ulike næringsstoffer som du best får i deg gjennom et variert kosthold. Det viktigste for å gå ned i vekt er strengt tatt at du er i kaloriunderskudd.

Jeg regner med at du har et mål om å gå ned i vekt og bli der. Da er nøkkelen å endre livsstil, ikke å slenge seg på ekstremdietter. Den nye livsstilen må dessuten være et reelt alternativ til slik du spiser i dag, hvis ikke vil du ikke klare å holde deg til den. Dermed er stikkordene: variert og nok mat, balanse mellom karbohydrater, proteiner og fett, mye rene råvarer, frukt og grønnsaker, og mat du liker og som gjør deg mett og fornøyd. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd at ved å legge seg på et kosthold som er ensformig over tid, vil etter hvert få deg til å kjenne på en enorm craving på fettholdig mat (gjerne raske karbohydrater og junk) fordi kroppen ikke får nok næringsstoffer. Så etterhvert vil nok de fleste gå på en smell. Du vil nok gå ned i vekt ja - og kanskje gå enda mer opp i vekt etterpå. Unngå sånne dietter, gå heller for en kostholdsendring med variert mat, men mindre mengder. Bruk lifesum-appen og kom deg på treningsstudio eller ut i naturen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/4/2016 at 23.32, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å gå ned i vekt nå, ca 10 kg. Jeg ønsker å minske magen og få vekk cellulitter. 

Har noen peiling på om havregrynsgrøt og vann vil få meg ned i vekt? Tenker å spise det til hvert måltid, bortsett fra middag. Tenker også å kun drikke vann og/eller juice. Jeg har en helt normal forbrenning. Må jobbe for å gå ned, men sliter ikke.

Anonymkode: d61a4...a84

Dersom ditt kaloribehov per dag er 2000 kcal og du spiser 2500 kcal i havregryn vil vekten øke.

Dersom ditt kaloribehov per dag er 2000 kcal og du spiser 1500 kcal i havregryn vil vekten minke.

Det er ikke matvaren i seg selv som bestemmer om du går opp eller ned i vekt, det er det totalt kaloriinntaket. For å gå ned i vekt må du forbruke mer energi enn du inntar. 

Hvis du stort sett kun spiser havregryn vil ikke kroppen få alle næringsstoffene den trenger. Variasjon i kostholdet er det eneste riktige.

Anonymkode: e3231...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...