Gå til innhold

Russ dopet ned jente og kastet henne i en container


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ferny skrev:

Det har jo skjedd noe her... når ble det om å gjøre å begå lovbrudd i russetiden?

Jeg har ikke fått inntrykket at det er lov for russen å begå lovbrudd. Russestyret har selv vært hos politiet og snakket med dem om hva som er akseptabelt (f.eks. bli tatt med øl på byen og få en advarsel, ølet blir kastet ut) og totalt uakseptabelt (kidnapping, osv). Russestyret har der igjen hatt samlinger med resten av russen med politi til stedet der de gjengir det politiet fortalte. 

Dersom russens noe vågale rampestreker ikke blir tatt opp for politiet, er det enten: a) offeret som selv ikke kontakter politiet b) politiet som ikke gjør noe 

Anonymkode: 19821...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått inntrykket at det er lov for russen å begå lovbrudd. Russestyret har selv vært hos politiet og snakket med dem om hva som er akseptabelt (f.eks. bli tatt med øl på byen og få en advarsel, ølet blir kastet ut) og totalt uakseptabelt (kidnapping, osv). Russestyret har der igjen hatt samlinger med resten av russen med politi til stedet der de gjengir det politiet fortalte. 

Dersom russens noe vågale rampestreker ikke blir tatt opp for politiet, er det enten: a) offeret som selv ikke kontakter politiet b) politiet som ikke gjør noe 

Anonymkode: 19821...a4f

Kan hende russestyret har sitt på det rene, men det hjelper ikke når holdningene "der ute" om hva som er akseptabelt ikke samsvarer med det styret mener. Det er jo noe med flokkmentaliteten til russen som tydeligvis er litt på bærtur. Bare de siste dagene har jeg lest om russ som har bundet fast folk, og stjålet vedkommendes mobil og penger. Og nå denne jenten som ble dopet ned og kastet i en kontainer. For ikke å snakke om alle voldtektene.

Dette er jo ikke greit, selv om russen selvfølgelig skal ha det gøy i russetiden. Men det der er jo ikke morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss avskaffe alle festligheter fordi en liten gruppe folk ikke klarer å oppføre seg,..............Ikke glem å forby julebord i samme slengen. Og røyk.

Hvert år blir jeg like overrasket over hvor mange som dømmer alle som er russ, for handlinger utført av noen få råtne poteter. Flesteparten av ungdommene/de unge voksne er faktisk veldig flotte mennesker! 

Anonymkode: c685d...982

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ferny skrev:

Kan hende russestyret har sitt på det rene, men det hjelper ikke når holdningene "der ute" om hva som er akseptabelt ikke samsvarer med det styret mener. Det er jo noe med flokkmentaliteten til russen som tydeligvis er litt på bærtur. Bare de siste dagene har jeg lest om russ som har bundet fast folk, og stjålet vedkommendes mobil og penger. Og nå denne jenten som ble dopet ned og kastet i en kontainer. For ikke å snakke om alle voldtektene.

Dette er jo ikke greit, selv om russen selvfølgelig skal ha det gøy i russetiden. Men det der er jo ikke morsomt.

Dette er ikke majoriteten. Man gjør ikke ulovlige og ufyselige handlinger automatisk fordi man har blitt russ, dette er noe folk som er ufyselige fra før av gjør. 

Anonymkode: 19821...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke majoriteten. Man gjør ikke ulovlige og ufyselige handlinger automatisk fordi man har blitt russ, dette er noe folk som er ufyselige fra før av gjør. 

Anonymkode: 19821...a4f

De kamuflerer det i hvert fall som "russestreker", og da blir det et problem. Tviler på at de hadde kidnappet og bundet fast andre barn (og stjelt tingene deres) uten påskuddet om at de er russ... sånne ting blir tydeligvis mer akseptert blant ungdommer så lenge de har russebukse på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ferny skrev:

De kamuflerer det i hvert fall som "russestreker", og da blir det et problem. Tviler på at de hadde kidnappet og bundet fast andre barn (og stjelt tingene deres) uten påskuddet om at de er russ... sånne ting blir tydeligvis mer akseptert blant ungdommer så lenge de har russebukse på seg.

Det er avisene og media som kamuflerer de negative handlingene til russen som "russestreker". Hvordan kan ulovlige handlinger som kun en bitte liten minoritet begår bli stemplet som et ord ser ut til å angå alle nasjonens russ? Nei, det at noen tar svært uansvarlige valg skal likevel ikke svartmerke en hel gruppe uavhengig av handlingene som blir begått, dette er ren idioti og generalisering. 
Russ (den bitte lille prosenten) som faktisk begår såkalte "russestreker" har nok lært at det har blitt akseptert av den tidligere generasjonen av russ, og de av den før igjen, og de av den enda tidligere, osv. Likevel er det viktig å vise dem som faktisk begår lovbrudd av det vil skje konsekvenser, og dette må de være fullt klar over før russetiden. 

Jeg skrev tidligere at politiet har fortalt både russestyret og resten av russen hva som er forventet av oss og hvilke regler som skal følges. Den bitte lille prosenten som ødelegger for ryktet til russen er selvsagt dem som heller aldri (uavhengig om den magiske russedrakta som får alle ungdom til å bli kriminelle er på) vært typen til å følge gitte regler. 

Anonymkode: 19821...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Russefeiringen har tidligere aldri vært et veldig stort problem, men de siste årene har det tatt helt av, med grove handlinger som voldtekter og andre overgrep. Da må man gjøre noe, og skolene bør gjøre det de har mulighet til.

Nei, det er ikke alle som gjør dette, men ofte er det prisen man betaler for å få bukt med det. Det gjelder de fleste lovene.

Ja, selvsagt er det politiets ansvar å ta promilletester, men her går det fint an å ha et samarbeid. Politiet bør for øvrig også slå knallhardt ned på de som faktisk blir tatt for disse overgrepene, og hadde maksimumsstraff blitt tatt i bruk (dvs. fengselsstraff for mange) så hadde det sendt ut signaler om at dette tolereres ikke. I dag benyttes i stor grad "alvorsprater" og mimimumsstraffer.

I mine øyne er det å tape fast et barn til en lysstolpe og helle urin og øl over henne langt forbi russestreker, og faktisk en særdeles grov krenkelse av dette barnet, og ja det burde definitivt gi fengselsstraff.

Dette er ikke synsing, jeg kjenner til flere tilfeller der russen har sluppet unna med svært grove handlinger, utelukkende fordi de var russ og at dette var "formildende omstendigheter". Og det triste av alt er når noen tar igjen mot russen, og gir dem en ørefik eller juling, ja da er det de som får straffen....

Anonymkode: 0e163...381

Som sagt er det ikke skolens ansvar hva elevene i den alderen gjør på fritiden. Det er et foreldreansvar. Jeg er ikke ansatt for å håndheve alkoholpolitikk eller for å bestemme hva elevene mine gjør på fritida. Jeg kan selvfølgelig moralisere om alkohol, men det har liten virkning, om ikke motsatt. Ikke hører det til mine undervisningsfag heller. 

Hvilke kilder fins på at russetiden de siste årene har blitt et stort problem? Ellers er det jo fremstilt som et problem at dagens ungdom er overordentlige og utslitte av alt det faglige presset. 

Det andre du nevner er også et politiansvar. Skolen utmåler heller ikke fengselsstraff, og bestemmer ikke hva som er "formildende omstendigheter". 

De fleste russ klarer å oppføre seg i russetiden, så det er nok ikke russetiden som er problemet, men at noen ikke kan å oppføre seg. Voldtekt, alkohol og dop forsvinner ikke om russetida forsvinner. Som noen andre her påpeker, burde ikke arbeidsplasser da også forby julebord? Godt voksne folk klarer jo heller ikke alltid å oppføre seg i fylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Chibi skrev:

Lol, leste tidligere idag en artikkel om hvordan russen klaget på barna som sprutet de ned med vann-vanngevær..
Gikk og furtet til avisen "Vi er jo mennesker vi også, og det er lite kult å gå med en våt bukse hele dagen...Vi har jo bare lyst å være russ, ha det gøy..."


 

For du tror at det er de personene som dopet ned jenta og kastet henne i en container som ble sprutet ned av drittungene? La meg fortelle deg at det ikke var de folkene. Antageligvis var dette helt vanlige VG3-elever som ikke har gjort en dritt mot de drittungene uten oppdragelse. Men det ville jo være krise om det finnes drittunger i alle aldersgrupper?! Det er jo bare VG3-elever med russebukse som er drittunger! :ohmy:

Anonymkode: de1d6...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For du tror at det er de personene som dopet ned jenta og kastet henne i en container som ble sprutet ned av drittungene? La meg fortelle deg at det ikke var de folkene. Antageligvis var dette helt vanlige VG3-elever som ikke har gjort en dritt mot de drittungene uten oppdragelse. Men det ville jo være krise om det finnes drittunger i alle aldersgrupper?! Det er jo bare VG3-elever med russebukse som er drittunger! :ohmy:

Anonymkode: de1d6...184

Nei jeg tror ikke at det er de, selvfølgelig ikke.

Men mange russ f.eks. Kaster egg på -ikke russ- Ikke bare på personer, men på bygninger og biler..Fordi det er "kult" og det "normalt" at russen gjør litt "sprell".
Jeg vet om mange russ i forskjellige byer som har som tradisjon med å gjøre hærverk på en viss plass. Hvor folka i byen er pisslei av russens sprell og rampestreker.
Bare fordi de er russ så er det lov å gjøre alt mulig som forsåvidt egentlig ikke er lov, men så kommer de i avisa og klager "Buhu, noen barn sprutet oss ned med vanngevær" -Oii...glemte jeg å nevne det er tradisjon for russen å sprøyte ned tilfeldige -ikke russ- i sentrum?? Fordi det er så mye bedre for en vanlig person å være våt enn en russ??

Russen bør tenke seg om ett par ganger før de gjør noe sprell..
Er ikke alle som synes det er kult å bli angrepet av russen.. Og det å si "Jammen de er jo bare 17-18år gammel, de er jo bare barn, de klarer ikke å tenke så langt..." Det er det man sier til en 6åring.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chibi skrev:

Nei jeg tror ikke at det er de, selvfølgelig ikke.

Men mange russ f.eks. Kaster egg på -ikke russ- Ikke bare på personer, men på bygninger og biler..Fordi det er "kult" og det "normalt" at russen gjør litt "sprell".
Jeg vet om mange russ i forskjellige byer som har som tradisjon med å gjøre hærverk på en viss plass. Hvor folka i byen er pisslei av russens sprell og rampestreker.
Bare fordi de er russ så er det lov å gjøre alt mulig som forsåvidt egentlig ikke er lov, men så kommer de i avisa og klager "Buhu, noen barn sprutet oss ned med vanngevær" -Oii...glemte jeg å nevne det er tradisjon for russen å sprøyte ned tilfeldige -ikke russ- i sentrum?? Fordi det er så mye bedre for en vanlig person å være våt enn en russ??

Russen bør tenke seg om ett par ganger før de gjør noe sprell..
Er ikke alle som synes det er kult å bli angrepet av russen.. Og det å si "Jammen de er jo bare 17-18år gammel, de er jo bare barn, de klarer ikke å tenke så langt..." Det er det man sier til en 6åring.
 

Poenget mitt var at det ikke er samme personene, skjønte du ikke det? Det er veldig lite sannsynlig at de som sutrer over å bli sprutet ned av drittunger selv gjør det. "Mange" russ kaster ikke egg eller spruter på folk med vanngevær, NOEN russ gjør det. Langt over flertallet av russen gjør ikke sånne barnslige drittaktiviteter. Du er god til å dra alle russ over samme kam, det skal du hvertfall ha! Folk som deg gir meg virkelig lyst til å gjøre drit i russetiden min kun for å provosere. Hvorfor skal jeg gidde å dele ut is og russekort i barnehager når jeg heller kan sprute ned skolebarn og hisse opp sinte gamlinger som uansett mener jeg er en drittunge? 

Anonymkode: de1d6...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at det ikke er samme personene, skjønte du ikke det? Det er veldig lite sannsynlig at de som sutrer over å bli sprutet ned av drittunger selv gjør det. "Mange" russ kaster ikke egg eller spruter på folk med vanngevær, NOEN russ gjør det. Langt over flertallet av russen gjør ikke sånne barnslige drittaktiviteter. Du er god til å dra alle russ over samme kam, det skal du hvertfall ha! Folk som deg gir meg virkelig lyst til å gjøre drit i russetiden min kun for å provosere. Hvorfor skal jeg gidde å dele ut is og russekort i barnehager når jeg heller kan sprute ned skolebarn og hisse opp sinte gamlinger som uansett mener jeg er en drittunge? 

Anonymkode: de1d6...184

Herregud, er du dum eller?
Har jeg sagt at ALLE russ er det?? :fnise: 
Så klart, ikke alle russ er drittunger, hvorfor blir du så provosert?
For...Det jeg skriver på slutten;

" Russen bør tenke seg om ett par ganger før de gjør noe sprell..
Er ikke alle som synes det er kult å bli angrepet av russen.."

Og det gjelder jo ting som eggkasting, meldynking, vannballonger, vanngevær, offentlige ydmykelser, det viktigste er vel å vite om den det går utover er med på leken og ikke bare velge ut en random person å utføre sprell på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.5.2016 at 10.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått inntrykket at det er lov for russen å begå lovbrudd. Russestyret har selv vært hos politiet og snakket med dem om hva som er akseptabelt (f.eks. bli tatt med øl på byen og få en advarsel, ølet blir kastet ut) og totalt uakseptabelt (kidnapping, osv). Russestyret har der igjen hatt samlinger med resten av russen med politi til stedet der de gjengir det politiet fortalte. 

Dersom russens noe vågale rampestreker ikke blir tatt opp for politiet, er det enten: a) offeret som selv ikke kontakter politiet b) politiet som ikke gjør noe 

Anonymkode: 19821...a4f

Og her ligger vel noe av problemet. Russen får advarsel, andre får konsekvens direkte. Her burde det vært nulltoleranse for russen på lik linje med andre. Ja, faktisk burde det vært skjerpende når døt er russ, nettopp for å sende ut et klart budskap.

Ang. dere som mener skolen ikke kan gjøre noe, nå er det nettopp det som er i ferd med å skje i Bergen:
http://www.nrk.no/hordaland/vurderer-a-kutte-samarbeidet-med-russen-1.12933534

 

Anonymkode: 0e163...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4.5.2016 at 21.17, AnonymBruker skrev:

 

Drit nå i å dra alle russ under samme kam fordi noen få, som alltid har vært idioter fortsetter å være idioter. Det er overhodet ikke flertallet av ungdommer som gjør slikt. 

 

Anonymkode: de1d6...184

Det handler ikke om at media er etter russen, men at et lite fåtall har blitt så ekstreme at de ødelegger for resten.
Der er noen som hele tiden må overgå forrige års russekull, og det er disse du bør rette kritikken din til, ikke mot media eller andre.

For 12-15 år siden startet russen her med å jakte på småbarna med vannpistol.
To år senere var ikke det nok, da var det vanngevær som ble brukt, og to år senere igjen, var det urin i vanngeværene de brukte mot småbarna.
Og etter dette har det bare eskalert år for år.

I løpet av de siste 7 årene har jeg hatt flere russebarn, og alle dem er sjokkerte over utviklingen.

 

Anonymkode: 282c2...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...