Gå til innhold

Jeg er leietaker og...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

utleier har gitt meg oppsigelse, etter kontrakten, på 3 måneder. 
Med begrunnelse at han vil leie ut rommet jeg leier til niesen sin. 
Er dette lovlig?

Anonymkode: 74b95...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utleier kan ta tilbake eiendommen sin om den skal til eget bruk, egen familie inngår i dette.

Anonymkode: 14a56...01e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Bor du i samme leilighet som utleier? Eller leier du en hel leilighet? Eller leier du et enkelt rom i en leilighet som utleier ikke bor i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utleier kan ta tilbake eiendommen sin om den skal til eget bruk, egen familie inngår i dette.

Anonymkode: 14a56...01e

I loven står det "Eller noen som hører til husstanden". Regner med at niesen ikke hører til husstanden til utleieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Herr Heftig skrev:

Bor du i samme leilighet som utleier? Eller leier du en hel leilighet? Eller leier du et enkelt rom i en leilighet som utleier ikke bor i?

Nei, dette er en utleierleilighet, hvor jeg leier et enkelt rom.

Anonymkode: 74b95...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så irriterende da. Så eksisterte denne jævla niesen liksom! 

Anonymkode: bd4cb...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Det kan være jeg tar feil her men tror ikke det er lov å leie ut til andre. En gyldig grunn er at man skal bruke rommet selv eller til egen familie, altså personer i utleiers husstand. Huseier kan ikke leie ut videre. Det du beskriver er ikke lov. 

Når du fikk oppsigelsen, fikk du også info om at du kan klage? Dersom du ikke fikk denne informasjonen er oppsigelsen ugyldig. 

Les mer her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleier kan ta tilbake eiendommen sin om den skal til eget bruk, egen familie inngår i dette.

Anonymkode: 14a56...01e

Bare utleiers husstand. En niese inngår ikke i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Herr Heftig skrev:

I loven står det "Eller noen som hører til husstanden". Regner med at niesen ikke hører til husstanden til utleieren.

Det kan man nok tro.  Men når huseier og niese sier dette, og kan bekrefte at de deler husstand, kommer man ikke så langt, all den tid eier "skal  bruke den boligdelen selv". Omtrent eneste gyldige grunn en utleier har.

Vanskelig å bli kvitt leietakere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coolaid skrev:

Bare utleiers husstand. En niese inngår ikke i denne.

Med mindre niesen faktisk bor i husstanden, det kan lett fikses ved å melde flytting til deres hus først.

Anonymkode: 14a56...01e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vil du bare bo der på trass altså? Hadde jeg blitt sagt opp uansett grunn i verden hadde jeg flyttet. Gidder vel ikke bo en plass jeg ikke er ønsket. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har egentlig utleier så få rettigheter i forhold til leietaker? Det finnes jo selvfølgelig kjipe utleiere, men det finnes da mange flere kjipe leietakere.  Og hvem vil egentlig bli boende på trass, bare fordi utleier ikke har "gyldig grunn"? 

Anonymkode: 5c4ca...a58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Alja skrev:

Så da vil du bare bo der på trass altså? Hadde jeg blitt sagt opp uansett grunn i verden hadde jeg flyttet. Gidder vel ikke bo en plass jeg ikke er ønsket. 

 

ved mindre ts bor i samme hus som utleier så tviler jeg at h*n vil føle på noen klein stemning i etterkant om h*n blir boende. Bor selv i utleieleilighet og har ikke sett eller kommunisert med utleier på snart 3år. 

Anonymkode: 45471...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, meld deg inn i leieboerforeningen og ta det opp med dem. En niese er ikke et medlem av husstanden. Det er bare far, mor og barn i direkte linje (også adopterte). I beste fall får du en utsettelse og utleier pukk på nesa og opplæring i lovverket. 

Anonymkode: 57e81...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har egentlig utleier så få rettigheter i forhold til leietaker? Det finnes jo selvfølgelig kjipe utleiere, men det finnes da mange flere kjipe leietakere.  Og hvem vil egentlig bli boende på trass, bare fordi utleier ikke har "gyldig grunn"? 

Anonymkode: 5c4ca...a58

Fordi i tidligere tider bedrev utleiere med ren utnyttelse av leietagere. Leieboere hadde et stort behov for rettferdig beskyttelse.

Anonymkode: 57e81...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi i tidligere tider bedrev utleiere med ren utnyttelse av leietagere. Leieboere hadde et stort behov for rettferdig beskyttelse.

Anonymkode: 57e81...96c

Men nå har jo situasjonen nesten snudd, burde man ikke gjøre noen endringer i lovverket da?

Anonymkode: 5c4ca...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har jo situasjonen nesten snudd, burde man ikke gjøre noen endringer i lovverket da?

Anonymkode: 5c4ca...a58

Den diskusjonrn tror jeg at du får ta videre i egen tråd og ikke kuppe tråden til ts.

Anonymkode: 57e81...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har jo situasjonen nesten snudd, burde man ikke gjøre noen endringer i lovverket da?

Anonymkode: 5c4ca...a58

Finnes fortsatt sleskne og sleipe utleiere...

Anonymkode: 6e2dc...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...