Gå til innhold

Hva skjer nå? (aap)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med 4 år på AAP. I følge saksbehandleren min kan jeg ta lettere arbeid. Mens jeg var på utredning så arbeidet jeg 6 timer 3 dager i uken som vil si ca 60%. Dette mener saksbehandleren min er lettere arbeid, men jeg kan likevel jobbe det jeg ønsker....Men jobber jeg mer enn 60%, så vil jeg ikke få utbeling av AAP. Jeg får AAP i 3 måneder til, mens jeg søker på jobber.

Jeg føler at jeg ikke klarer å jobbe 8 timer hver dag. Det blir rett og slett for mye for meg. Prøvde meg i det også via NAV, men måtte kaste inn hånkdkleet etter bare et par dager, for det ble rett og slett for mye. Jeg taklet det ikke. Har fått time hos doktoren for å be om henvisning til behandling.

Så hva betyr dette? Er jeg 100% arbeidsfør? Er jeg 60% arbeidsfør og 40% ufør? Spurte sakbehandleren min om dette, men fikk ikke noe særlig svar på det. Jeg vil tolke det som om at jeg er 60% arbeidsfør og 40% ufør jeg da, men kanskje jeg tolker det feil?

Anonymkode: 2fed7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått innvilget gradert uføretrygd? Høres ut som hun har vurdert deg 100% arbeidsfør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Har du fått innvilget gradert uføretrygd? Høres ut som hun har vurdert deg 100% arbeidsfør.

Uføretrygd har de ikke nevnt. Men jeg er i stuss, siden hun sier at hvis jeg jobber mer enn 60%, så vil jeg ikke få utbetaling. Så da skulle en tro at jeg kan jobbe 60%. Men da er det merkelig hvis hun har vurdert meg som 100% arbeidsfør, når hun sier at hun skal skrive i rapporten at jeg kan ta lettere arbeid (som i den arbeidstreningen jeg var på, som var på 6 t, 3 dager i uken.).

Anonymkode: 2fed7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføretrygd har de ikke nevnt. Men jeg er i stuss, siden hun sier at hvis jeg jobber mer enn 60%, så vil jeg ikke få utbetaling. Så da skulle en tro at jeg kan jobbe 60%. Men da er det merkelig hvis hun har vurdert meg som 100% arbeidsfør, når hun sier at hun skal skrive i rapporten at jeg kan ta lettere arbeid (som i den arbeidstreningen jeg var på, som var på 6 t, 3 dager i uken.).

Anonymkode: 2fed7...f22

Du må jo ha fått et vedtak? Hva står det i brevet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mer enn 60% arbeidsfør vil du ikke få AAP. 

Samtidig er du 60% arbeidsfør, og vil derfor også falle utenfor uføretrygd-ordningen.

De som er bare "litt" syke, altså at de klarer å jobbe så mye som 60%, er ment å kunne klare seg på den inntekten. Uføretrygd er for de som har fått inntektsevnen nedsatt minst 50%. Dvs passer du ikke der. Og resten av tiden på AAP kan du ikke jobbe mer enn 60% fordi du da også vil miste rettigheter til AAP (opprinnelig også kun for de med 50% nedsatt inntektsevne). 

Det er et latterlig system sånn sett, fordi det gjør at folk heller melder seg 50% arbeidsføre istedet fo 60%, nettopp for å få rettigheter. Ingen vil jo leve på kun 60% lønn. 

Anonymkode: 72dd7...aaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du må jo ha fått et vedtak? Hva står det i brevet? 

Har ikke fått noe brev enda. 

Anonymkode: 2fed7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er mer enn 60% arbeidsfør vil du ikke få AAP. 

Samtidig er du 60% arbeidsfør, og vil derfor også falle utenfor uføretrygd-ordningen.

De som er bare "litt" syke, altså at de klarer å jobbe så mye som 60%, er ment å kunne klare seg på den inntekten. Uføretrygd er for de som har fått inntektsevnen nedsatt minst 50%. Dvs passer du ikke der. Og resten av tiden på AAP kan du ikke jobbe mer enn 60% fordi du da også vil miste rettigheter til AAP (opprinnelig også kun for de med 50% nedsatt inntektsevne). 

Det er et latterlig system sånn sett, fordi det gjør at folk heller melder seg 50% arbeidsføre istedet fo 60%, nettopp for å få rettigheter. Ingen vil jo leve på kun 60% lønn. 

Anonymkode: 72dd7...aaf

Arbeidsevnen min har vært nedsatt med minst 50% i flere år. Jeg har vært på aap i 4 år nå i mai og får 3 måneder til med aap som en overgang. I arbeidstrening så jobbet jeg tre dager i uken (ca 60%), men det er fremdeles et par "komplikasjoner" som jeg har i forbindelse med angst og jobbing. Å finne den perfekte jobben for meg med fast arbeid/så mye som jeg kan klare å arbeide blir vanskelig, for hvem vil ansette en som kun kan jobbe noen timer noen dager i uken?

Jeg litt i villrede, men får sikkert tilsendt informasjon fra NAV om sluttrapporten. Men jeg må jo også gå til behandling og se hva behandleren mener. Jeg sliter med å være fulltid og tør ikke være alene på jobben. Dette har også påvirket hverdagslivet mitt mye de siste årene. Kanskje psykologen kommer med noe annet enn det NAV har kommet med, hvem vet? Men det gjenstår å se. Vil jo helst klare meg selv enn å være avhengig av staten. Føler det er en skam å måtte bli forsørget av staten når jeg er en voksen person med barn i tillegg....

 

Anonymkode: 2fed7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrie_
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsevnen min har vært nedsatt med minst 50% i flere år. Jeg har vært på aap i 4 år nå i mai og får 3 måneder til med aap som en overgang. I arbeidstrening så jobbet jeg tre dager i uken (ca 60%), men det er fremdeles et par "komplikasjoner" som jeg har i forbindelse med angst og jobbing. Å finne den perfekte jobben for meg med fast arbeid/så mye som jeg kan klare å arbeide blir vanskelig, for hvem vil ansette en som kun kan jobbe noen timer noen dager i uken?

Jeg litt i villrede, men får sikkert tilsendt informasjon fra NAV om sluttrapporten. Men jeg må jo også gå til behandling og se hva behandleren mener. Jeg sliter med å være fulltid og tør ikke være alene på jobben. Dette har også påvirket hverdagslivet mitt mye de siste årene. Kanskje psykologen kommer med noe annet enn det NAV har kommet med, hvem vet? Men det gjenstår å se. Vil jo helst klare meg selv enn å være avhengig av staten. Føler det er en skam å måtte bli forsørget av staten når jeg er en voksen person med barn i tillegg....

 

Anonymkode: 2fed7...f22

Her ville jeg snakket med behandleren min. Dessverre oppfører noen Nav ansatte seg som om de er leger og vet alt, det er fort å bli overkjørt og ikke hørt. Da er det viktig å ha en profesjonell person ved din side som har satt seg inn i hvordan du har det, sliter og alt om sykdommen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du må jo ha fått et vedtak? Hva står det i brevet? 

Man får vel ikke noe vedtak når AAP-perioden er over. Man får et vedtak på hvor lenge perioden varer, ikke et nytt et når den er over.

TS: Som det skrives over her; kan du jobbe 60% regner man med at du kan leve av den inntekten. Det blir som med dagpenger; jobber du mer enn 50% får du ikke utbetalt dagpenger, men må klare deg av inntekten, selv om det bare er en halvtime over 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, applestories skrev:

Man får vel ikke noe vedtak når AAP-perioden er over. Man får et vedtak på hvor lenge perioden varer, ikke et nytt et når den er over.

TS: Som det skrives over her; kan du jobbe 60% regner man med at du kan leve av den inntekten. Det blir som med dagpenger; jobber du mer enn 50% får du ikke utbetalt dagpenger, men må klare deg av inntekten, selv om det bare er en halvtime over 50%.

Men hvis den er over uten et nytt vedtak har man vel ikke lengre noen ytelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Men hvis den er over uten et nytt vedtak har man vel ikke lengre noen ytelser? 

Nei, man må ha et vedtak på at man har en rettighet eller ytelse, og hva denne går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, applestories skrev:

Nei, man må ha et vedtak på at man har en rettighet eller ytelse, og hva denne går ut på.

Det var det jeg tenkte, at han ville fått vedtak på at AAP forlenges, eller at han får innvilget uføretrygd dersom han skulle fortsette på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Det var det jeg tenkte, at han ville fått vedtak på at AAP forlenges, eller at han får innvilget uføretrygd dersom han skulle fortsette på noe.

Det står i åpningsinnlegget at TS får utbetaling i tre måneder mens h*n søker jobber. Når man er ferdig utredet/behandlet/utdannet er det vanlig at man får disse tre månedene, og det høres derfor ut som at AAP ikke vil bli videreført etter dette. Det er jo meningen at AAP er en ytelse man har mens man blir utredet og avklart, det er ikke ren inntektssikring mens man leter etter jobb - da er man over på sosial.

Dersom det er snakk om uføretrygd må man selv søke om dette. Men med en restarbeidsevne på 60% (eller deromkring) vil jo ikke dette være aktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...