Gå til innhold

Ringe nødetater når du ikke vet hvor du er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et teit spørsmål, men ikke noe jeg har tenkt over før nå:P Om jeg ikke kan si nærmere enn hvilken by jeg er i, hvordan skal nødetater finne meg? Var ute på joggetur i går(nyinnflytta, ante ikke navnet på området en gang) og en person kollapset forran meg. Gikk helt fint med ham, men om det ikke hadde gått bra så hadde jeg jo ikke vært i stand til å fortelle annet enn at det ikke går an å komme helt frem med bil:P

Anonymkode: 84f2a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nødetater har gjerne en applikasjon som kan lokalisere deg via GPS'en på telefonen din. Jeg vet bl.a. Viking bruker dette hvis noen med biltrøbbel ikke vet hvor de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et teit spørsmål, men ikke noe jeg har tenkt over før nå:P Om jeg ikke kan si nærmere enn hvilken by jeg er i, hvordan skal nødetater finne meg? Var ute på joggetur i går(nyinnflytta, ante ikke navnet på området en gang) og en person kollapset forran meg. Gikk helt fint med ham, men om det ikke hadde gått bra så hadde jeg jo ikke vært i stand til å fortelle annet enn at det ikke går an å komme helt frem med bil:P

Anonymkode: 84f2a...b19

Svaret er at du bør alltid vite hvor du er. Begynn med å bruke GPS-en i telefonen din. Så kan du i det minste oppgi tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du messenger finnes det også en mulighet til å finne din posisjon med den. 

Anonymkode: 3c452...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringe ambulanse visste de hvor jeg var. Når jeg var ung og kjørte bil fikk jeg noen andre til å ringe (dritflaut å ringe å si jeg er mellom Bodø og Alta, vet ikke hvor lenge jeg har kjørt, eller hvor jeg er) og det var også en grei løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Appen Hjelp 113-GPS har jeg hvertfall. 

Anonymkode: 6f462...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Når jeg ringe ambulanse visste de hvor jeg var. Når jeg var ung og kjørte bil fikk jeg noen andre til å ringe (dritflaut å ringe å si jeg er mellom Bodø og Alta, vet ikke hvor lenge jeg har kjørt, eller hvor jeg er) og det var også en grei løsning. 

Hva skjedde her? Er rimelig langt mellom Bodø og Alta :sjenert:

Anonymkode: 626ae...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Google play(evt. App Store) og last ned Norsk Luftambulanse sin Hjelp113-app.

Når du har behov for å ringe nødetatene, går du inn på appen og bare ringer derfra. Appen vil da hente inn GPS-koordinatene dine, som skal umiddelbart bli synlige for sentralen mens som du snakker med dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Appen Hjelp 113-GPS har jeg hvertfall. 

Anonymkode: 6f462...d59

Samme her,bra app å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt nødanrop en gang, fikk opp på sjermen: vent et øyeblikk mens vi søker din posisjon, så dette skjer nok automatisk

Anonymkode: 7fb34...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle sammen:) Kjekkeste hadde nok vært om de kan spore gps(nå som jeg omsider har fått meg det :fnise: ), men lurer på om den må være påslått? Men, men, blir nå vel kjent rundt om kring her jeg nå har flyttet etterhvert da:)

Anonymkode: 84f2a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et teit spørsmål, men ikke noe jeg har tenkt over før nå:P Om jeg ikke kan si nærmere enn hvilken by jeg er i, hvordan skal nødetater finne meg? Var ute på joggetur i går(nyinnflytta, ante ikke navnet på området en gang) og en person kollapset forran meg. Gikk helt fint med ham, men om det ikke hadde gått bra så hadde jeg jo ikke vært i stand til å fortelle annet enn at det ikke går an å komme helt frem med bil:P

Anonymkode: 84f2a...b19

Da sporer de telefonen det ringes fra. Uansett er der gateskilt de fleste steder, eller andre biler eller folk å stanse for hjelp.

Anonymkode: 680a1...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sporer de telefonen det ringes fra. Uansett er der gateskilt de fleste steder, eller andre biler eller folk å stanse for hjelp.

Anonymkode: 680a1...506

På gater ja, på naturstier, not so much:P

Anonymkode: 84f2a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding alle sammen:) Kjekkeste hadde nok vært om de kan spore gps(nå som jeg omsider har fått meg det :fnise: ), men lurer på om den må være påslått? Men, men, blir nå vel kjent rundt om kring her jeg nå har flyttet etterhvert da:)

Anonymkode: 84f2a...b19

De gjør det hvis du bruker appen som flere har nevnt her. 113 Hjelp fra Norsk Luftambulanse. 

Anonymkode: 6f462...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...