Gå til innhold

Hva synes dere om at barn blir brukt som "støttekontakter" for andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som tydeligvis oppfattes som sterk og grei å ha med å gjøre, for hun ender alltid opp i en "støttekontaktrolle" for medelever som av en eller annen grunn sliter, ikke har venner eller ikke mestrer like godt som gjennomsnittet. Dette skjer i alt fra gruppearbeider til rominndelinger på leirskole. Til sommeren skal laget hennes på en fem netters tur og igjen får hun tildelt den personen hun selv liker aller minst til å dele rom med, fordi vedkommende hadde valgt henne. I går kveld gråt hun til meg og har nå ikke lyst til å dra på tur, selv om hun denne gangen også får ei hun likergodt  på rommet. Hun er rett og slett drittlei av å være den det tas minst hensyn til og hun spurte meg om treneren misliker henne. :(  Jeg kjenner at jeg begynner å få nok av at hennes ønsker alltid skal komme sist.

 

Hva tenker andre om dette?

Anonymkode: c951d...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At å tåle ufyselige personer er en del av livet og at det bygger karakter. Å la ungene slippe unna er en bjørnetjeneste. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var støttekontakt som barn for den/de som var minst likt. Jeg ble ALLTID plassert sammen med de svakere fra barneskole til VGS. 

På barneskolen lærte jeg mer empati og syntes mye synd på personen, og "ofret" egen glede for den jeg havnet på gruppe med... 

På ungdomsskolen og VGS ble det derimot et helvete, fordi det trakk meg ned i karakterer. På VGS havnet jeg på gruppe med en som hadde autisme. Læreren tok meg til side ofte og forklarte hvorfor jeg ble plassert med han (ALLTID) og at jeg var så flink til å inkludere han. Det endte opp med at ingen av vennene mine ønsket å være med meg på gruppe, fordi de ikke taklet at han alltid ble plassert som ekstra hos oss.... 

Si fra til lærer om at dette ikke er ok! For det blir ikke bedre. Kanskje det bygger karakter, men det ødela mye av min livsglede gjennom skolen og jeg unner ingen andre barn dette. Det er ikke riktig av lærere å dele inn slik. 

"Byrden" burde ikke falle på et barn! 

Anonymkode: 8c57c...98b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med de om at det ikke er greit at hun alltid skal være støttekontakten til de svakere og minn om at innimellom trenger hun også å være sammen med sine nære...! :)

Det å være en støttekontakt er i utgangspunktet en fin ting og jeg er FOR at man bruker de sterke elevene på den måten for å inkludere. Likevel er jeg også enig i at hvis det går ut over den sterke eleven såpass mye så har de misbrukt hennes status litt for mye og da må man si ifra.

Min datter er også støttekontakt og inkluderer alltid de svake elevene på godt og vondt. Det pleier ikke å være et problem fordi hun ikke ser forskjell og fra før inkluderer alt og alle i alt.

Anonymkode: 401ce...de7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg hatt det, gjør meg ingenting. Lært meg mye, blitt reflektert og ydmyk.

Anonymkode: 9ba0c...963

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å sørge for at alle blir inkludert, og det er like viktig å sørge for at jobben med inkludering blir fordelt på alle ressurspersonene. Ingen barn skal ha "hovedbyrden" for å inkludere et annet, det faller på oss voksne. Om man ikke fordeler det, blir ressurspersonene slitne, og lite villige til å inkludere på en oppriktig måte. Alle taper på at ressurspersonene blir utbrent!

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble også bedt av lærer om å ta meg av et par elever som strevde med forskjellige ting. Jeg synes dette er en fin måte å inkludere dem som ellers faller utenfor. MEN det som skal kreves av en slik støttekontakt, er bare å dytte den andre eleven litt inn i klassemiljøet, inkludere vedkommede, til han/hun er klar for å stå på egne bein sosialt sett.

Dersom det er tunge diagnoser inne i bildet, eller at eleven blir helt avhengig av støttekontakten, blir det for mye ansvar på en skoleelev som først og fremst må tenke på seg selv og sin egen hverdag.

Ta det opp med lærer, slik at de ikke driver rovdrift på din datter.

Anonymkode: 681fb...ee0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Møremor
52 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

At å tåle ufyselige personer er en del av livet og at det bygger karakter. Å la ungene slippe unna er en bjørnetjeneste. 

Ikke HVER gang, da... Synes det er trist for jenta at HUN ikke skal tas hensyn til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Møremor skrev:

Ikke HVER gang, da... Synes det er trist for jenta at HUN ikke skal tas hensyn til.

 

Noen må jobbe hver dag med folk de ikke kan fordra. Heldigvis for meg er jeg sjarmerende og liker alle, så jeg har ikke det problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en slik støttekontakt som barn. Jeg ble alltid plassert med denne personen "fordi jeg var så rolig". Dette endte med at jeg som var en av de flinkeste i klassen og elsket skole begynte å grue meg til skolen. Jeg ble trukket ned og forstyrret fremfor at jeg dro denne andre opp. Ingen ville være med meg fordi denne personen alltid kom med på kjøpet. 

Tilslutt så mistet jeg skolegleden og fra midten av ungdomsskolen gadd jeg ikke følge med mer, det ble for tungt.

Anonymkode: cca60...17b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ble plassert på rom med én hun ønsket å være på rom med ble jo hennes ønske hørt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Møremor skrev:

Ikke HVER gang, da... Synes det er trist for jenta at HUN ikke skal tas hensyn til.

 

Kaller du barn som trenger litt ekstra ufyselige personer????

Anonymkode: 9ba0c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres at alle som blir tildelt samme rom faktisk liker hverandre. Sånn er det bare. Vi må alle forholde oss til folk vi ikke nødvendigvis er bestiser med. Så lenge hun har fått én person hun ville valgt selv, synes jeg ikke du kan klage. 

Og hva om INGEN vil bo på rom med stakkaren som din datter ikke liker..? Du vet vel ikke med sikkerhet at din datter blir brukt som støttekontakt? 

Anonymkode: 111b7...3a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du barn som trenger litt ekstra ufyselige personer????

Anonymkode: 9ba0c...963

Kan du lese?

Anonymkode: e213d...a5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver så skjer dette både på skolen og på fritidsaktiviteter. Da begynner belastningen å bli stor. Jeg ville sagt i fra et av stedene. 

Anonymkode: 61291...f3d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CårderBålli
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som tydeligvis oppfattes som sterk og grei å ha med å gjøre, for hun ender alltid opp i en "støttekontaktrolle" for medelever som av en eller annen grunn sliter, ikke har venner eller ikke mestrer like godt som gjennomsnittet. Dette skjer i alt fra gruppearbeider til rominndelinger på leirskole. Til sommeren skal laget hennes på en fem netters tur og igjen får hun tildelt den personen hun selv liker aller minst til å dele rom med, fordi vedkommende hadde valgt henne. I går kveld gråt hun til meg og har nå ikke lyst til å dra på tur, selv om hun denne gangen også får ei hun likergodt  på rommet. Hun er rett og slett drittlei av å være den det tas minst hensyn til og hun spurte meg om treneren misliker henne. :(  Jeg kjenner at jeg begynner å få nok av at hennes ønsker alltid skal komme sist.

 

Hva tenker andre om dette?

Anonymkode: c951d...b91

Dette har gått for langt! Det sliter henne ut å skulle være den som tar seg av de som av en eller annen grunn faller litt utenom.

Det er ikke elevens jobb å påse at andre elever henger med i skolehverdagen, fagene og trening. Det er helt absurd og utnytting av din datters styrke og "greihet". 

Ta det opp med både lærer og trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uholdbart. Jeg var flink på skolen, men datt utenfor sosialt. Det var ei jente som alltid ble plassert med meg for at jeg skulle bli inkludert. Hun gjorde en kjempejobb, men det var ubehagelig for oss begge. Det lyst jo lang vei hva som var planen. 

Anonymkode: 3c5f7...634

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du barn som trenger litt ekstra ufyselige personer????

Anonymkode: 9ba0c...963

Jeg har møtt mange barn jeg ville karakterisere som ufyselig, jeg er usikker på om jeg ville kalt dem personer da de ikke ennå er autonome vesen.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lese?

Anonymkode: e213d...a5b

Tror hen skulle sitere meg, og så trykket feil.

Men TS: Kan du ikke bare få barnet ditt til å oppføre seg dårlig mot det barnet hen ikke liker? Spesielt foran lærere/ansvarspersoner. Hun vil få litt kjeft, men da vil hun fort slippe maset. Du kan forklare barnet ditt at det er sånn i livet, noen ganger må man velge mellom to onder (holde ut med en ufyselig person eller få kjeft) og at man da bare må velge det som er minst ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS ikke ta det siste rådet, Please!

Anonymkode: ca4af...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, CårderBålli skrev:

Dette har gått for langt! Det sliter henne ut å skulle være den som tar seg av de som av en eller annen grunn faller litt utenom.

Det er ikke elevens jobb å påse at andre elever henger med i skolehverdagen, fagene og trening. Det er helt absurd og utnytting av din datters styrke og "greihet". 

Ta det opp med både lærer og trener. 

Enig.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uholdbart. Jeg var flink på skolen, men datt utenfor sosialt. Det var ei jente som alltid ble plassert med meg for at jeg skulle bli inkludert. Hun gjorde en kjempejobb, men det var ubehagelig for oss begge. Det lyst jo lang vei hva som var planen. 

Anonymkode: 3c5f7...634

 

Anonymkode: ca4af...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...