Gå til innhold

Hva skulle du ønske du visste som 20-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ikke lenge fyller jeg 20, og trenger gjerne tips til dere som allerede har vært i 20årene! hva skulle du ønske at du visste i den alderen? som du "angrer" på nå i ettertid at du ikke tenkte over. Jeg synes dette er en dritt alder om jeg skal være ærlig, usikkerheten om fremtiden og bekymringene for om det blir noe av meg til slutt.. jeg stresser som en gal om få livet på stell.

Bare å kommentere under om du har noen inspill :)

Anonymkode: 23a63...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye jeg kom til å angre på at jeg ikke brukte tid på å utdanne meg.

Anonymkode: 36b3a...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkkurat som deg da jeg var 20 (er 30 nå) - og skulle ønske at noen hadde sagt til meg at tjueåra er en fantastisk tid. Det er så mye som skjer, du blir kjent med så mange flotte folk og du får opplevelser for livet! Så mitt råd er; NYT! Dropp stresset til du må betale boliglån og barnehage og studielån, og reis mer enn lommeboka tilsier. Det er nå du tåler å bo på crappy hostels og spise mat på gata i Bangkok og fly 14 timer i strekk med nada plass til beina. Så rett og slett; Lev som om du skal dø imorra! (Og når det viser seg at det ikke stemmer, så blir du eldre, får deg en jobb og kan betale på studielånet med glede hver mnd fordi du veit at det lånet var så verdt det!)

Anonymkode: 5488e...bbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønsket jeg visste at jeg ikke behøvde ha alle svarene med en gang.
Jeg skulle ønsket jeg forsto at de fleste bekymringene jeg hadde ikke kom.

Og jeg skulle ønske at jeg hadde lært meg at det var helt greit å prøve og feile.
:)

Anonymkode: 8bf6b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha noen klare retningslinjer for hva du vil gjøre og i hvilken retning du vil, men glem den konkrete steg-for-steg planen.

Ting kommer ikke til å gå helt etter planen, og det er greit. Som regel ender man opp riktig sted etterhvert, og da er man egentlig glad for at det gikk den veien. 

Anonymkode: 7dc71...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar allerede :hjerte: Skal definitivt ta med meg dette videre..

Anonymkode: 23a63...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man bør ta vare på kroppen. Trene og spise sunt. Den forbrenningen man har i tyveårene varer ikke lenge....

Ta utdanningen mens du er ung. Noe dritt å ta den i 30-40 årene.

Følg drømmene. En dag er det for sent. Ikke utsett noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg skulle ønske jeg visste hva jeg egentlig hadde lyst til å arbeide med / studere.

I steden for å kaste bort så mange år på å studere ting som jeg egentlig  hadde absolutt null og niks interesse for - bare fordi foreldrene mine mente at jeg absolutt  burde gjøre det, og jeg overhodet ikke hadde peiling på hva jeg EGENTLIG hadde lyst til å drive med...

Anonymkode: 06bcb...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At du har god tid til å drite deg ut og begynne på nytt mange ganger. Det er sunt å drite seg ut så lenge man lærer av det.
2. At med mindre du vet nøyaktig hva du vil bli når du blir stor så er det helt greit å gjøre noe annet enn studier noen år. Ikke studer fordi du føler du må uten mål og mening.
3. Du vil lære mest om deg selv ved å gå utenfor komfortsonen og gjøre de skumle tingene.
4. Ingen har dreisen på livet i den alderen. Ikke forvent av deg selv å være verdensmester i adulting ennå.
5. Ha et budsjett og en buffer.

Anonymkode: 0b4ed...08e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg visste at selvskading skulle ødelegge 11 år av livet mitt.

Selv om du ikke skulle gjøre det bra på eksamen, går ikke jorden under av den grunn. Det kommer flere sjanser.

:blomst:

Anonymkode: 143c9...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste hvor umoden jeg egentlig var så jeg hadde tatt til meg rådene til de med mer livserfaring enn meg.

Anonymkode: 07c7f...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Et godt spørsmål. Jeg skulle ønske at jeg visste følende:

-festing og vorspiel og nachspiel er ikke noe man MÅ være med på selv om man er ung.

-Skulle ikke fokusert på det å få kjæreste. Heller skulle jeg ha koset meg med hundene mine og ventet til jeg ble nærmere 30 med åf okusere på det.

-Jeg skulle utdannet meg og spart penger

-Jeg skulle reist mere

-Kuttet ut folk som ikke var bra for meg

-ha mere respekt og tid til å gjøre noe koselig foreldrene mine

-skulle brukt mer tid og energi påhobbyer istedet for venner og festing.disse vennene forsvinner ofte senere i livet.

-jeg skulel lest og lært mere.

-slappet av og gledet meg over tiden som ung og frisk.

lykke til

 

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

1. Du er ikke nødt til å leve livet som alle andre mener

2. Ikke bli sammen med menn som er så mye eldre enn deg. De er ferdig med å utforske livet, og vil bare sette hindringer for deg

3. Vær mer spontan, mange ting får man bare sjangs til en gang

4. Ikke la deg tråkke på, du er kanskje ikke eldst i rommet men har forsatt samme menneskeverdi

5. Spar mer penger fornuftig

6. Slutt å tro at du kan alt og vet alt om livet. Ingen gjør det. Tål at andre stiller spørsmål med hva du gjør med livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler det ikke så mye om hva jeg kunne tenkt meg å vite, men heller hvordan jeg vet ting. Når når jeg er 28 forstår jeg ting på et dypere og bredere nivå, denne måten å forstå ting på gjør meg bedre rustet til å takle mennesker, ulykker og verden for øvrig. Men når jeg ser tilbake ser jeg at jeg kanskje utviklet hodet mitt i passelig tempo og at alt skjedde slik det burde for at jeg skulle bli den jeg er blitt idag.

Men når jeg ser andre mennesker, så virker det som om de stresser mye med utseende, finne kjæreste, få toppkarakterer osv. Det er bare mye unødvendig stress, spesielt med tanke på at vi lever i et omtrentlig trygt land og ting ordner seg. Fikk man ikke 6 på alt og kan ikke bli lege? Jobb ett år på et lager, møt nye personer og tjen penger. Dersom man jobber med bra kolleger kan det være en fin jobb. Man må ikke ha 100 år med utdanning, topp utseende osv for å ha et bra og spennende liv. Alt handler om hvordan man velger å se på det. Man kan se på en ufaglært jobb som en skuffelse fordi man ville bli lege, eller man kan bruke det som en anledning til å lære et nytt yrke, bli kjent med nye mennesker og trene opp en jobbrutine.

En ting som kan være bra å ta meg seg er å huske å se mulighetene. Føler du at du er stuck og ikke kommer videre, skriv ned 10 ting du kunne gjort. Det kan være alt fra å hoppe i fallskjerm til å flytte utenlands eller jobbe et år i utlandet og lære et nytt språk. Noen av disse er kanskje skumle, men det viser at der er mange valg som du kanskje aldri kommer på en gang, som du kan gjøre selv om du føler deg stuck.

Anonymkode: c6eef...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde kjøpt uføreforsikring. 

Anonymkode: 16fca...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke kan forandre på mennesker/at mennesker ikke forandrer seg inkludert meg selv.

Anonymkode: fe698...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg burde ha visst at jeg ikke har godt av å ha troa på at alle mennesker er gode og fine. Alle er snille med hverandre og er omsorgsfulle. 

Jeg burde ha visst at jeg ikke har godt av å ikke være egoist av og til. Ikke prøve å gjøre alle til lags. 

Anonymkode: b23d9...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingenting kom til å være bedre om ti år, man er stuck der man er. 

Anonymkode: 019e4...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Angrer meg faktisk ikke på noe :) Men et supert tips som jeg fikk av min bestemor, og fulgte: Følg drømmene dine! Ikke la andre ta knekken på deg, om du så skiller deg ut litt, det gjør ikke noe. For du er fantastisk akkurat som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg ikke hastet sånn med å bli voksen! Skulle øsnke jeg ikke begyntre rett på studier og fikk fast voksenjobb. Jeg skulle ønske jeg tok et år i utlandet under studier, og at jeg reiste masse. 

Anonymkode: 4969e...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...