Gå til innhold

Rar oppførsel...pga alkoholen eller noe annet??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kjære dere her på forum!
Har et lite spørsmål i retning av å tolke og forstå kroppspråk, i dette tilfellet gjelder det kjæresten.

Han har for vane å stirre.
Jeg mener ikke av den arten som når du stirrer på noen litt og se bort, eller på noen måte koselig.
Det er mer slik:
Han har gjerne drukket noen pils fra morgenen av og begynner bli litt "tullete", gjøre rare ting som fakter og grimaser, som i hans lite edru tilstand kanskje virker helt normalt.
Så er det denne stirringen igjen, det skjer hver dag...
Han snur seg eller står bare stille i rommet, bruker ingen ansiktsbevegelser utenom et ganske sint utrykk, foldede hender over brystet og holder blikket stivt mot meg, gjerne i mer enn 30 sek, det har vel nesten vært et minutt en gang.
Jeg synes dette er fryktelig ubehagelig og jeg forstår ikke hva det betyr. Han kan om jeg ikke viker, presse seg fysisk på, helt utryksløs eller aggresiv slik det føles. Prøver på en måte dytte meg med kroppsvekten mot et sted i rommet. Så gir han seg plutselig og har helt annerledes, tuller eller sier noe helt annet..?!
Spurte han senest 10 min siden, men det er fremdeles ikke noe svar, annet at det betyr ingenting, tulle bort...

Noen erfaringer med slik type oppførsel? Hva skal jeg tolke dette som????
Håper noen vil hjelpe meg forstå litt mer, er takknemlig for alle svar!!

 

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Pga. alkoholen eller noe annet?"
 

Vel du får sammenlikne edru oppførsel og beruset oppførsel. 

Anonymkode: 717ca...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han drikker fra morgenen av, så har han vel en del indre problemer vil jeg anta? Som tydeligvis forsterkes når han drikker.

Anonymkode: 5d843...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han er overstadig beruset av alkohol eller noe annet rusmiddel. Dette må han gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er litt redd ja.
Forholdet slår jo sprekker på grunn av drikkinen og slik rus, det tar overhånd på personligheten. Men at det igjen kommer av noe annet, indre uro og problemer som ikke er kommet helt til overflaten. Det forsterkes ja, men hva betyr slik stirring? Er det ubehaget jeg kjenner når han holder på slik et tegn på at han er agressiv og truende? At han føler noe han ikke sier egentlig, men hva? Tegn på hva? Burde jeg ta dette som truende og løpe?
Jobben med å komme ut av rusen er hans, tør ikke ta ansvaret for hans helse, men jeg vil gjerne prøve forstå situasjonen her.
Det er sikkert rusen som gjør det, synes bare det er så trist, da det ellers er en veldig bra person. Men greien er at han kan ha alvorlige siineutbrudd, så må finne ut som dette er skjult agresjon.
Om noen har erfaring med dette, har vært borti slik oppførsel før? For jeg har ikke og derfor er det vanskelig å reagere riktig også.. :P Sikkert kronglete skrevet, men håper noen forstår hva jeg mener..

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg er litt redd ja.
Forholdet slår jo sprekker på grunn av drikkinen og slik rus, det tar overhånd på personligheten. Men at det igjen kommer av noe annet, indre uro og problemer som ikke er kommet helt til overflaten. Det forsterkes ja, men hva betyr slik stirring? Er det ubehaget jeg kjenner når han holder på slik et tegn på at han er agressiv og truende? At han føler noe han ikke sier egentlig, men hva? Tegn på hva? Burde jeg ta dette som truende og løpe?
Jobben med å komme ut av rusen er hans, tør ikke ta ansvaret for hans helse, men jeg vil gjerne prøve forstå situasjonen her.
Det er sikkert rusen som gjør det, synes bare det er så trist, da det ellers er en veldig bra person. Men greien er at han kan ha alvorlige siineutbrudd, så må finne ut som dette er skjult agresjon.
Om noen har erfaring med dette, har vært borti slik oppførsel før? For jeg har ikke og derfor er det vanskelig å reagere riktig også.. :P Sikkert kronglete skrevet, men håper noen forstår hva jeg mener..

Anonymkode: af284...e67

TS her forresten

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg nok ikke giddet å bruke så alt for mye tid på å analysere. "Pils fra morgenen av" er en dealbreaker som det så fint heter for min del.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt den type oppførsel, helt klart. Og hadde også sagt fra tydelig om det.

En samboer som drikker fra morgenen av er forøvrig noe jeg ikke kunne ha levd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må på rehab. Og du må ta vare på deg selv! Den stirringen blir det jo bare spekulativt å mene noe om her inne, annet enn at det er åpenbart rusrelatert. Du opplever det svært ubehaglig, og sånn skal jo ikke et godt kjæresteforhold være. Første rådet ruseksperter sier til de "medavhengige" er: ta vare på deg selv, tenk på deg selv, ta egne kloke valg.

Anonymkode: 5d843...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg visste ikke at han gjorde det heller før godt uti. Da hadde vi flyttet sammen, så jeg sitter jo i det..
Grunnen til at jeg gidder analysere er jo derfor, at jeg må følelsesmessig gidde gjøre en innsats om jeg er glad i en person. For jeg er en som er klar over og har hørt jeg skal bare gå. Men som sikkert mange også vet, fungerer det ikke slik om man er en person med følelser. Kanskje er det litt egoisme i det, at jeg vil føle jeg har prøvd. Han nok vet jeg ikke vil kunne bli i et slikt forhold skal jeg noensinne på en ordentlig familie, men så må han jobbe selv.
Imellom må jeg som sagt analysere litt, få biter inn i det stor bildet og gjøre meg opp en klar mening.
Det tar krefter ja, så er med en viss begrensning jeg gidder, derfor spør jeg også etter erfaringer fra folk som har sett eller opplevd slikt og de som har en mening. Tusen takk for svar så langt, dere har et godt poeng i at det er alkoholen som må tas tak i, men tør ikke håpe for mye.. Har man først blitt alkoholiker er veien tilbake ganske så tøff..  :(
-TS

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må på rehab. Og du må ta vare på deg selv! Den stirringen blir det jo bare spekulativt å mene noe om her inne, annet enn at det er åpenbart rusrelatert. Du opplever det svært ubehaglig, og sånn skal jo ikke et godt kjæresteforhold være. Første rådet ruseksperter sier til de "medavhengige" er: ta vare på deg selv, tenk på deg selv, ta egne kloke valg.

Anonymkode: 5d843...46d

Han gjør nok ikke det frivillig, ikke uten egen motivasjon. Derfor jeg har valgt ta vre på meg selv ja, gikk på en smell og ble sliten etter sist sommer, så har lært litt nå. Det å ta kloke valg er iblandt vanskelig, men å lære bli mer selvstendig har ejg godt av og jobber nå med. Såklart har jeg vært innestengt, mistet kontakt med venner og familie, men er på vei tilbake og tatt opp kontakt og vært ærlig om problemene, mine og hans. Så har fått god støtte nå, som gjør det enklere å stå i det.
På en annen side, det er grenser for hvor mye jeg vil belaste familie, så disse kloke valgene er også utrolig vanskelige å ta.
Men tusen takk for tips, det at ubehaget plager meg bør jeg nok ta alvorlig ja .. :/

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med stirringen høres kanskje ut som dissosiasjon? At hjernen liksom forlater kroppen og man tenker på noe helt annet enn det øynene ser foran seg. Det kan skyldes mange ting. Alkohol, narkotika, PTSD, schizofreni, misbruk og traumer... At han drikker alkohol på morgenen er jo i seg selv oppsiktsvekkende nok! Og at han driver å dytter deg rundt i rommet er jo bissart?

Kanskje han har dissosiativ identitetsforstyrrelse?  Schizofreni? Det er nok ikke BARE alkoholen som gjør at han oppfører seg merkelig? 

Endret av Hadley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er så lett å bare gå sin vei, men du er helt nødt til å ta noen tøffe valg. Hadley over her nevner dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Det kan jeg være enig i at det kan minne om. Det innebærer bl.a at rullgardina plutselig går ned. Når man "forsvinner" sånn inn i seg selv mister man også følelser, man stenger helt av. Før man "blir seg selv igjen". Uansett hva det er, så sliter han, og han må ta tak i problemene sine, både ifht. rus og ifth indre problemer. Rus og psykiatri henger nøye sammen.

Anbefaler deg også å lese deg opp på hva det innebærer å være en "medavhengig". Jeg ser av teksten din at du er det, men vil ikke leke hobbypsykolog her, så du må lese deg opp litt selv.

Sjekk også ut rehab.steder i Norge, nevn dette for ham, og be han snuse litt på det. Kanskje han vil bli gradvis motivert. Når man drikker om morgenen så er det ikke sånn at alarmklokkene bare lyser rødt, de er som hylende sirener.

Anonymkode: 5d843...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar!

Jeg skal sette meg litt mer inn i det å være medavhengig, må jo regne meg som det i denne relasjonen.
Ser et mønster jeg ikke liker ja, men som nærmeste pårørende føler jeg såklart at jeg må gjøre noe.
Skal ikke ta ansvar for hans handlinger, men skal hjelpe motivere så langt jeg føler jeg kan la meg gjøre det.
Det er det minste jeg kan gjøre ettersom han tar vare på meg ellers i livet, uansett om jeg blir boende eller ikke.
Prøver såklart sette meg inn i årsaken og ikke reaksjonen, så psykologi som du sier er veldig sentralt her.
Derfor denne analyseringen ja, haha :P

Men tusen takk, skal ta med rådene deres og se hva som venter i neste sving her, så får jeg si stopp når jeg ikke lenger føler jeg kan bidra eller om han ikke vil endre noe.
Det hjelper jo ikke bare gå for et forsøk er gjort, da skyver jeg problemet bare over på en annen uheldig sjel og stikker når noen jeg er glad i sliter, kanskje lærer jeg se mønstrene tidligere også etter dette ;) 

Anonymkode: af284...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hadley skrev:

Det med stirringen høres kanskje ut som dissosiasjon? At hjernen liksom forlater kroppen og man tenker på noe helt annet enn det øynene ser foran seg. Det kan skyldes mange ting. Alkohol, narkotika, PTSD, schizofreni, misbruk og traumer... At han drikker alkohol på morgenen er jo i seg selv oppsiktsvekkende nok! Og at han driver å dytter deg rundt i rommet er jo bissart?

Kanskje han har dissosiativ identitetsforstyrrelse?  Schizofreni? Det er nok ikke BARE alkoholen som gjør at han oppfører seg merkelig? 

Som om jeg skulle sagt det selv...

Er ikke så rart du reagerer på denne oppførselen hans Ts.  Har sett mange forskjellige mennesker drikke alkohol, men dette må jo være noe annet.. Aldri selv opplevd noen i edru eller ikke edru tilstand gjøre slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Hadley skrev:

Det med stirringen høres kanskje ut som dissosiasjon? At hjernen liksom forlater kroppen og man tenker på noe helt annet enn det øynene ser foran seg. Det kan skyldes mange ting. Alkohol, narkotika, PTSD, schizofreni, misbruk og traumer... At han drikker alkohol på morgenen er jo i seg selv oppsiktsvekkende nok! Og at han driver å dytter deg rundt i rommet er jo bissart?

Kanskje han har dissosiativ identitetsforstyrrelse?  Schizofreni? Det er nok ikke BARE alkoholen som gjør at han oppfører seg merkelig? 

Her mener jeg du tipper helt over i dine antakelser. Ingenting av det du nevner vil være borte et par timer etterpå.

Jeg antar at han får for seg noen merkelige ideer når han er beruset TS, kanskje tanker omkring egen styrke og tyngdekraft eller noe sånt, og at han derfor gjør slike rare ting.

For øvrig er jeg helt enig med dem som sier at du burde gå snarest. Alkohol mer enn en gang per uke er en dealbreaker for meg, og i hvert fall øl fra morgenen av..!

 

Anonymkode: 7e91c...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...