Gå til innhold

Bo ved sjø /havet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at mitt ønske om å bo ved vann er større enn å bo i Oslo. Opprinnelig kommer jeg fra et fiskestrøk, men det er ingen igjen av familien der så er litt usikker på om jeg ville flyttet akkurat dit igjen. Jeg er blitt ufør i fjor pga psyken, og føler meg fysisk frisk nok til å klare meg selv i et hus så langt borte fra byer. Nå har jeg riktignok bodd i Oslo i 20 år og er blitt dvask byborger, men det må vel være mulig å ta dette steget? Tror dere ikke?

Kan jeg ha mulighet til å kjøpe et lite og enkelt hus med uføretrygd? Jeg har 18-9000 før skatt. Lever allerede enkelt, shoppestopp og greier. Er også nevenyttig av meg. Ser ikke for meg å fortsette et byliv med kafe, kino, opera osv lenger. Kjenner på et så sterkt behov for å komme tilbake til naturen, med alle sesonger, regn, snø og vind. Nyte stillheten og være alene. Med hus kan jeg ha gjesterom. Det har jeg ikke i Oslo på min ettroms.

Og kanskje kan jeg ha en liten katt eller en hund.

Hvordan er det med vann og avløp på hus nå for tiden i utkantstrøk? Da tenker jeg på der det gjerne er ett godt stykke til nabo og gamle hus. Og internett? Det må jeg vel ha. Mobildekning er det vel så som så med? 

Tanker?

Anonymkode: f0cfb...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter og tenker nesten de samme tankene, har en liten leilighet og ønsker meg større med plass til for eksempel atelier, er fleksibel med jobb selv om jeg vil gå litt ned i inntekt, i alle fall i starten. Men jeg ville ikke bosatt meg langt all far vei. Og jeg er ikke nevenyttig (kan bytte sikringer, fyre med ved, male og sparkle og det er liksom det).

Vann og avløp (utgifter) varierer i kommunene. Om du kan få lån vet jeg ikke, men du kan søke startlån når du bestemmer deg for par, tre kommuner du kan tenke deg å bo i og søke startlån i samtlige. Da må du først ha avslag på lånesøknad fra banken din. Jeg har egenkapital hvis jeg selger i Oslo, men vil ha lite til vedlikehold og det begrenser seg selvsagt hvor mye jeg kan be familie og venner om hjelp. Vil egentlig vekk fra byen og naboer som pusser i det evinnelige. Tenker også hage, hund og idyll... Men samtidig har jeg familie her i byen så cirka en times reisetid er maks. Hvis ikke kunne jeg tenkt meg Sørlandet. Og siden jeg er lite nevenyttig vil en leilighet være det beste, men man kan ikke velge sine naboer så går kanskje fra asken til ilden siden det som regel er stille og rolig her jeg bor nå.

Er du en som er nevenyttig ser jeg ikke noen store problemer, men det kreves mye for å få et nettverk, spesielt om du er uføretrygdet, dessverre, og om du sliter med psyken kan det være enda verre.

Internetdekning tror jeg det er de fleste steder.

 

Anonymkode: 995ff...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket er allerede svært minimalt, tror derfor ikke det blir noe verre hvertfall. Familien har uttalt at det er ok hvor jeg bor så lenge det er i Norge. Står derfor ganske fritt egentlig. Ang startlån vil jeg nok få det uten å søke i ordinær bank. Hvertfall var det slik da jeg kjøpte denne leiligheten.

Det som overrasker mest er vel at jeg ønsker meg ut av by og massekonsumeringen. Det hadde jeg aldri sett ville skje.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettverket er allerede svært minimalt, tror derfor ikke det blir noe verre hvertfall.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Go for it sier jeg. Man lever bare en gang! Skal heller ikke se bort i fra at det er enklere å utvide nettverket på bygda enn i byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke bosetter deg i veldig populære (og dyre) kystkommuner ser jeg ikke bort fra at du kan få deg et lån og en bolig ved sjøen. Internett og mobildekning er vel ganske så bra de fleste steder nå, så det burde ikke være noe problem. Du kan jo sende en mail til ansvarlig i kommunen for å forhøre deg om kommunale avgifter, prisnivå, andre kommunale tilbud etc. 

Sier som mange andre her, go for it! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettverket er allerede svært minimalt, tror derfor ikke det blir noe verre hvertfall. Familien har uttalt at det er ok hvor jeg bor så lenge det er i Norge. Står derfor ganske fritt egentlig. Ang startlån vil jeg nok få det uten å søke i ordinær bank. Hvertfall var det slik da jeg kjøpte denne leiligheten.

Det som overrasker mest er vel at jeg ønsker meg ut av by og massekonsumeringen. Det hadde jeg aldri sett ville skje.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Hvis du sliter med angst kan det bli verre. Det var i alle fall det legen sa til meg for noen år siden, og angsten slo inn for fullt når jeg flyttet på landet. Derfor valgte jeg å flytte tilbake til byen igjen der jeg går mer i ett med mengden. Men likevel har jeg en drøm om å flytte mer landlig en dag. Den gangen var jeg sammen med en voldelig mann og det gjorde at jeg isolerte meg i større grad og ikke fikk lov å ha kontakt med andre, noe som også økte angstnivået.

 

Anonymkode: 995ff...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal gå fint å bo ved sjø eller vann med den inntekten - om du har litt egenkapital fra før?

Spørs om du vil ta vare på nettverket ditt? Det er mange nokså bynære steder rundt Bergen f.eks. hvor hus går råbillig. Sjekk ut denne:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74684849

Poenget er at folk ønsker en urban tilknytning og det har alt å si for prisen. Oslo er så tett at det blir vanskelig å finne en enebolig til rundt 1-1,5 mill som ikke krever at du må jobbe 24/7 for å få alt på plass.

Husk også at det på landet fort blir litt stygg snakk om uføre som tilsynelatende er "friske nok" (sic!) til å stå på med hus og grunn.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sliter med angst kan det bli verre. Det var i alle fall det legen sa til meg for noen år siden, og angsten slo inn for fullt når jeg flyttet på landet. Derfor valgte jeg å flytte tilbake til byen igjen der jeg går mer i ett med mengden. Men likevel har jeg en drøm om å flytte mer landlig en dag. Den gangen var jeg sammen med en voldelig mann og det gjorde at jeg isolerte meg i større grad og ikke fikk lov å ha kontakt med andre, noe som også økte angstnivået.

 

Anonymkode: 995ff...e92

Jeg isolerer meg så mye her at det kan ikke bli verre.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, catman skrev:

Det skal gå fint å bo ved sjø eller vann med den inntekten - om du har litt egenkapital fra før?

Spørs om du vil ta vare på nettverket ditt? Det er mange nokså bynære steder rundt Bergen f.eks. hvor hus går råbillig. Sjekk ut denne:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=74684849

Poenget er at folk ønsker en urban tilknytning og det har alt å si for prisen. Oslo er så tett at det blir vanskelig å finne en enebolig til rundt 1-1,5 mill som ikke krever at du må jobbe 24/7 for å få alt på plass.

Husk også at det på landet fort blir litt stygg snakk om uføre som tilsynelatende er "friske nok" (sic!) til å stå på med hus og grunn.

Lykke til!

Jeg tenker vel mest på å komme meg langt unna storbyer, men takk for tips og innspill. Sladder om uføre er det overalt, selv her.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men orker du å ta deg av et hus? På vinteren er det snømåking, så er det gressklipping, rake løv. Så skjer det ting med huset som må fikses. Skal du bo så langt ut på landet, må du ha bil. Og det krever jo sitt av utgifter og.

Jeg er selv på vei til å bli ufør, og bor i rekkehus, men har litt plen og litt snømåking. Og jeg skal flytte inn i leilighet i sentrum. Jeg vil ha det lite og enkelt. Orker ikke det som må gjøres nå. Bilen kvittet jeg meg med og, da det ble alt for store utgifter. Bor i byen, så bussen går ofte rett utenfor døren min nå.

Anonymkode: 99ee6...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, catman skrev:

 

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men orker du å ta deg av et hus? På vinteren er det snømåking, så er det gressklipping, rake løv. Så skjer det ting med huset som må fikses. Skal du bo så langt ut på landet, må du ha bil. Og det krever jo sitt av utgifter og.

Jeg er selv på vei til å bli ufør, og bor i rekkehus, men har litt plen og litt snømåking. Og jeg skal flytte inn i leilighet i sentrum. Jeg vil ha det lite og enkelt. Orker ikke det som må gjøres nå. Bilen kvittet jeg meg med og, da det ble alt for store utgifter. Bor i byen, så bussen går ofte rett utenfor døren min nå.

Anonymkode: 99ee6...e66

Ja si det, jeg orker hvertfall ikke å leve et liv slik jeg gjør nå. Null tiltakslyst og null interesse for noe som helst. Alt som skjer her involverer penger, shopping, forbruk. Det er så dødt å leve slik, selv om det er praktisk og lettvindt med leilighet sentralt og nært alle fasiliteter. Det er bare så tomt.

Nå tenker jeg ikke å kjøpe et stort hus, og om det er mulig ville jeg valgt ett som er lite. Noe hage må jeg klare, jeg har hatt noe hagearbeid på frivillig basis hos andre. Jeg må velge smart og tenke fremover. Veldig greit å få ulikt innspill her på kg.

Lykke til med bylivet ditt :)

Anonymkode: f0cfb...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vel mest på å komme meg langt unna storbyer, men takk for tips og innspill. Sladder om uføre er det overalt, selv her.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Er jeg på jordet når jeg tenker at de 20 årene i Oslo også har gitt deg opplevelsen av bygleder du ville komme til å savne om du bosatte deg i et sjarmerende fiskevær med vestlandsklima?

Jeg ville sjekket med banken først tror jeg, - slik at jeg hadde en formening om hva jeg kunne bruke og hvor langt jeg kunne strekke meg. Jeg vet ikke om du har gjort deg noen tanker om det selv? - om du har egenkapital så spiller jo det også inn positivt.

Jeg sier det sånn fordi jeg har tatt et lynraskt søk langs fjordlinjen på begge sider av Oslofjorden, og ser at små, eldre hus med behov for oppussing, ikke ligger noe særlig under 1 -1.2 mill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort omtrent det som du snakker om nå. Fikk tak i et lite, koselig hus på sørvestlandet, milde vintrer, omtrent null snømåking og en liten hage uten plen. Har utsikt over skipsleia.

. Boligen trenger litt oppussing, men er fullt brukbar og jeg fikk den for under millionen. Hvis jeg skal ha noe gjort, ringer jeg til en handymann jeg fikk jeg tak i på Finn. Når det gjelder internett, så har jeg mobilt trådløst internett og det funker veldig bra.

Og jeg har mitt eget pinnsvin og nå venter jeg straks å høre gjøken. :)

Det var et stort sprang fra det livet jeg levde, men jeg har ikke angret et sekund. Her er ca 7 km til nærmeste kjøpesenter, men jeg savner det ikke. Nå er jeg litt avhengig av bilen min da, men det går faktisk buss forbi her også. -Go for it, girl!

Anonymkode: a4aa1...db3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg isolerer meg så mye her at det kan ikke bli verre.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Jeg vil ikke svartmale, men for min del ble angsten verre. Jeg følte meg mer sett og mer isolert og hadde til og med problemer med å gå turer hvis det ikke var mørkt ute. Men håper du ikke er så ille plaget som jeg var. Har prøvd å bo på landet både ved kysten og på innlandet (Hedmark). Mitt inntrykk var at hedmarkinger ikke er så nysgjerrige som resten, men der har man bare Mjøsa, som er attraktivt i seg selv.

Anonymkode: 995ff...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja si det, jeg orker hvertfall ikke å leve et liv slik jeg gjør nå. Null tiltakslyst og null interesse for noe som helst. Alt som skjer her involverer penger, shopping, forbruk. Det er så dødt å leve slik, selv om det er praktisk og lettvindt med leilighet sentralt og nært alle fasiliteter. Det er bare så tomt.

Nå tenker jeg ikke å kjøpe et stort hus, og om det er mulig ville jeg valgt ett som er lite. Noe hage må jeg klare, jeg har hatt noe hagearbeid på frivillig basis hos andre. Jeg må velge smart og tenke fremover. Veldig greit å få ulikt innspill her på kg.

Lykke til med bylivet ditt :)

Anonymkode: f0cfb...7c2

Vi som er uføre (jeg jobber delvis) burde kanskje samarbeidet og kjøpt noe hver for oss innenfor samme området. En ønskedrøm, jeg vet. Men jeg er redd for bygdedyret hvis man bor for langt i utkanten. En venninne kjøpte seg et sted ved havet, men hun er sosial og er ikke uføretrygdet pga. psyken. Det som plager henne er alle utgiftene med vedlikehold av et hus.

Jeg har cirka en million i egenandel om jeg selger her i Oslo. Det som bekymrer meg er at et hus trenger oppgradering (taket, varmtvannsberederen, badet, nye vinduer, evt. fuktskader i vegg eller kjeller, drenering, vedlikehold av pipe, takrenner m.m.) For man får ikke et hus til litt over en mill. hvis det er strøkent. Jeg bryr meg ikke så mye om det interiørmessige, men resten kan bli et pengesluk. Likevel tror jeg man kan få ekstra lån fra husbanken til nødvendig vedlikehold, selv om min venninne ikke fikk det, men hun har høy trygd.

Mener ikke være negativ, men jeg har forsøkt å bo på landet hele to ganger. Hver gang har jeg endt opp tilbake i Oslo. Og sliter man med angst er det ikke lett å få kontakt med andre når man ikke kjenner noen fra før på et lite sted. Jeg tenker også at jeg er mye ensom her i byen, men likevel har jeg et valg. Jeg kan velge å ta kontakt og avtale noe med venner og familie. Men jeg har også en drøm om å bevege meg utenfor byen, men kanskje ikke helt landlig denne gangen. Ser for meg Fredrikstad, Halden, Larvik. Er også villig til å bevege meg mot innlandet, ved Mjøsa eller en innsjø.

Lykke til. Du klarer det om det er det du virkelig vil. Jeg vil likevel råde deg til å ikke flytte for langt unna.

 

Anonymkode: 995ff...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle innspill! :)

Jeg tenkte jeg skulle notere ned alt sammen, deretter lage meg en for og imot liste på 3 mulige steder. Dvs by, utkantstrøk og noe midt i mellom. 

Skal bruke tid på å vurdere grundig for det blir kjedelig å måtte flytte igjen om det blir helt bomskudd. 

Er det noe mer jeg bør tenke på? 

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle innspill! :)

Jeg tenkte jeg skulle notere ned alt sammen, deretter lage meg en for og imot liste på 3 mulige steder. Dvs by, utkantstrøk og noe midt i mellom. 

Skal bruke tid på å vurdere grundig for det blir kjedelig å måtte flytte igjen om det blir helt bomskudd. 

Er det noe mer jeg bør tenke på? 

Anonymkode: f0cfb...7c2

Ja. Du må tenke på at det koster ekstra å ha et hus. Fellesutgiftene her jeg bor er 2500 inkl. varme og varmt vann, vaktmester, tv, internet.

Og hvor hendig er du? Alle kan måke snø og male litt.

Anonymkode: 995ff...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Du må tenke på at det koster ekstra å ha et hus. Fellesutgiftene her jeg bor er 2500 inkl. varme og varmt vann, vaktmester, tv, internet.

Og hvor hendig er du? Alle kan måke snø og male litt.

Anonymkode: 995ff...e92

Det punktet er notert. Når jeg søker på finn ser jeg og at kommunale utgifter varierer enormt. Tv abbonement har vi her og det er en utgift jeg ergrer meg over da jeg ikke har og ikke vil ha tv.

Jeg kan litt av hvert faktisk. Derfor mener jeg at jeg skal klare grunnleggende vedlikehold og småreparasjoner. Større ting må uansett settes bort og tas etter alvorlighetsgrad og prioritering.

Anonymkode: f0cfb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en interessant mulighet til en TOTAL ny start, om du er hverken avhengig av folk, har arbeidskapasitet og litt praktiske evner, og kan bo hvor som helst. Om sjøen er tingen, og åpne landskap gjør deg godt...300000 er en kjempedeal for denne vakre eneboligen, potensielt med mere slingringsmonn:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=64085747

Det er skikkelig blanke ark, der du kan bestemme det meste selv. Med fjøs som kan bli et lite kunstverksted eller hva som måtte falle deg inn... :D Uansett, en enkel måte å finne slike boliger på er å velge eneboliger på FINN, og så bare gå inn i "kart"-modus. Det er i alle fall slik jeg surfer etter bortgjemte, billige, idylliske boliger langt unna allfarvei. Nokså regelmessig...

Eller så har du dette her da...mer sjelero skal man lete lenge etter, synes jeg:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=52848235

Hadde ikke jeg måttet jobbe på et kontor, og kone og barn var litt mindre avhengig av samfunnet rundt oss...ja, da hadde dette vært av interesse!

Endret av catman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...