Gå til innhold

Resultat av hard styrke?


maddiie

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med fetttap og synligere muskler 

ved å bare trene hard styrke? da tenker jeg 8-10 rep

er det nødvendig med intervall/langkjøring utenom? 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendig med intervall eller langkjøring. Man kan miste fett ved styrketrening også, så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KaDust skrev:

Ikke nødvendig med intervall eller langkjøring. Man kan miste fett ved styrketrening også, så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner. :)

Har du klart det? :) eller prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maddiie skrev:

Har du klart det? :) eller prøvd

Ja, har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, maddiie skrev:

Har noen erfaring med fetttap og synligere muskler 

ved å bare trene hard styrke? da tenker jeg 8-10 rep

er det nødvendig med intervall/langkjøring utenom? 

:) 

Trente en periode 3 ganger i uka i to år der målet mitt var å gå ned noen kilo (er 165 cm og veide ca 82 kg).

Min erfaring med styrketrening var at jeg ble sterk (bla 110 kg markløft og 100 kg knebøy) men isteden for å gå ned i vekt gikk jeg opp 3 kg og klærne ble enda trangere. Mageflesket lå fortsatt utenpå. Spiste sunn mat, men telte ikke kalorier. Så for meg var det litt motløst.

Anonymkode: 8fb92...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trente en periode 3 ganger i uka i to år der målet mitt var å gå ned noen kilo (er 165 cm og veide ca 82 kg).

Min erfaring med styrketrening var at jeg ble sterk (bla 110 kg markløft og 100 kg knebøy) men isteden for å gå ned i vekt gikk jeg opp 3 kg og klærne ble enda trangere. Mageflesket lå fortsatt utenpå. Spiste sunn mat, men telte ikke kalorier. Så for meg var det litt motløst.

Anonymkode: 8fb92...040

Er du mann eller kvinne?

110kg markløft og 100kg knebøy kan man oppnå med tre måneders trening med Stronglift 5x5. Økte du vekten hver gang du trente? Hvor mange sett og repetisjoner?

Jeg trener SL 5x5, det er fem enkle øvelser (knebøy, benkpress, markløft, roing og overhead press) der man tar tre hver dag (knebøy hver dag, og så enten markløft og overhead press eller benkpress og roing). Man begynner med tom stang på alle øvelsene bortsett fra roing og markløft (fordi man må ha vektplater for å få stangen opp fra gulvet), og så legger man på 2.5 kilo hver gang (5kg på markløft fram til 100kg). Så knebøyen øker med 7.5 kil per uke, samme med markløft, og resten øker med 7.5 kilo på to uker.

Dette programmet tar mellom 30 og 45 minutter per gang, og man varmer kun opp med stangen (på knebøy er det i begynnelsen 2x tom stang, når det blir tyngre legger man til et sett med litt vekt). Dette forbrenner 300 kalorier, det sier seg selv at 300 kalorier tre ganger i uken ikke kommer til å gjøre meg tynn. Men etter et år med styrketrening vil jeg som nybegynner (jeg foretrekker kardio over vektløfting og har aldri løftet seriøst) ha lagt på meg 10 kilo med fettfri kroppsmasse (muskler, ben, og andre greier, en del vann). De 10 kiloene vil jo gjøre det mye lettere å se tynn ut (fordi RMR/BMR blir høyere), og gjøre det lettere å holde vekten. 

Hvis målet er å bli tynn er det bare å spise mindre. Hvis målet er å bygge muskler funker styrketrening, men man må huske på at man må legge til vekt hver eneste gang, hvis du klarer 5x5 (eller 3x5 eller 1x5) så løfter du tyngre neste gang, slik blir man sterkere.

Til TS: Jeg vil anbefale deg færre repetisjoner i begynnelsen, først når du ikke kan forbedre deg mer med 5x5 eller 3x5 bør du begynne med 8 repetisjoner for å øke volumet. Man blir ikke stor av å løfte 40 kilo 8 ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på det samme

Jeg har et kaloriinntak på 1300-1500 kommer an på trening. Trener styrke i 2-3 kroppsdeler om gangen med 6-8-10 reps. Jeg vil ikke bli "stor" men vil ha feminine muskler og en lett kropp. 

Hater å løpe derfor håper jeg at noen har gjort det samme å oppnådd vektnedgang uten løping

er det forresten veldig viktig å svette mye eller har det ingenting å si?

veier 62 å er 160 

Anonymkode: 12a46...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart det,  men hadde ikke mye fett på kroppen i utgangspunktet. Jeg trener kun tung styrke 4-5 ggr i uka i 30-40 min etter svangerskap og har på 6 mnd fått synlige muskler overalt, særlig på magen. Trodde aldri jeg ville få det til så fort siden jeg hadde NULL muskler etter andre svangerskap. Men med riktig kosthold og tung styrke kombinert med slyngetrening har gitt veldig gode resultater! 

Anonymkode: 724f9...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har klart det,  men hadde ikke mye fett på kroppen i utgangspunktet. Jeg trener kun tung styrke 4-5 ggr i uka i 30-40 min etter svangerskap og har på 6 mnd fått synlige muskler overalt, særlig på magen. Trodde aldri jeg ville få det til så fort siden jeg hadde NULL muskler etter andre svangerskap. Men med riktig kosthold og tung styrke kombinert med slyngetrening har gitt veldig gode resultater! 

Anonymkode: 724f9...1c5

trener du magen aktivt , siden du merket det særlig der? :)

Jeg legger bare inn pittelitt mageøvelser igjennom uken

Anonymkode: 12a46...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme

Jeg har et kaloriinntak på 1300-1500 kommer an på trening. Trener styrke i 2-3 kroppsdeler om gangen med 6-8-10 reps. Jeg vil ikke bli "stor" men vil ha feminine muskler og en lett kropp. 

Hater å løpe derfor håper jeg at noen har gjort det samme å oppnådd vektnedgang uten løping

er det forresten veldig viktig å svette mye eller har det ingenting å si?

veier 62 å er 160 

Anonymkode: 12a46...44d

Hvis du ikke vil bli stor trenger du mye færre repetisjoner. For å bli sterk bruker man fem repetisjoner, for å bli stor bruker man rundt 8. Spiller ingen rolle om du svetter. 

For å gå ned i vekt spiser man mindre, treningen utgjør så lite (med mindre du løper lange distanser, og IKKE spiser mer etterpå).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis du ikke vil bli stor trenger du mye færre repetisjoner. For å bli sterk bruker man fem repetisjoner, for å bli stor bruker man rundt 8. Spiller ingen rolle om du svetter. 

For å gå ned i vekt spiser man mindre, treningen utgjør så lite (med mindre du løper lange distanser, og IKKE spiser mer etterpå).

 

skal du ha fem harde reps da (tenker skjelvende å gjerne med hjelp på siste)  ? eller fem du klarer helt greit, alså alene ? i feks benkpress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, maddiie skrev:

skal du ha fem harde reps da (tenker skjelvende å gjerne med hjelp på siste)  ? eller fem du klarer helt greit, alså alene ? i feks benkpress

I begynnelsen tar du fem sett med fem repetisjoner, når du ikke klarer å øke vekten hver gang, så bytter du til tre ganger fem, og så når det ikke går, så bytter du til en gange fem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

trener du magen aktivt , siden du merket det særlig der? :)

Jeg legger bare inn pittelitt mageøvelser igjennom uken

Anonymkode: 12a46...44d

Jeg trener magen mer eller mindre hver treningsøkt. Både planken og øvelser med vekter. Det er viktig å både trene kjernemuskulatur og med vekter for å bygge muskler. Jeg spiser mye avocado og nøtter og generelt sunne matvarer. Veldig sjeldent sukker. Men fett har jeg aldri vært redd for så lenge det er sunt fett. Og havregrøt hver dag. Jeg tror kostholdet har veldig mye å si! 

Anonymkode: 724f9...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...