Gå til innhold

Er så sliten og føler ingen framgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent mye hele livet, og alltid følt en slags framgang og "ny giv" som følge av treningen. I det siste har jeg likevel følt meg mye sliten, og synes treningen er mer et ork enn glede, og jeg kjenner ofte det svir i beina under treningen, samt at jeg er slapp og har av og til hodepine i hverdagen. Likevel vil jeg jo opprettholde treningsmengden min, siden jeg er vant til dette og ikke vil bli "dårligere" enn jeg har vært. En typsik treningsuke kan se slik ut: 

Mandag: Jogge 30 min på morgen + jogge 30 min, og styrke på bein og core på ettermiddagen. 

Tirsdag: Jogge 50 min + styrke core. 

Onsdag: Jogge 45 min + styrke bryst, rygg og skuldre. 

Torsdag: Jogge 30 min på morgen + spinning 45 min, og styrke bein og core på ettermiddagen. 

Fredag: Jogge 45 min + lett styrke helkropp. 

Lørdag: Fri (gåtur). 

Søndag: Jogge 45 min + styrke bryst, rygg og skuldre. 

Er dette for mye trening for ei jente på 22 år som er student? Med "jogg" så er det i moderat tempo, slik at jeg blir passe sliten. Styrke er også av moderat intensitet. Tar meg altså ikke ut på hver økt, siden jeg heller trener ofte. 

Vet liksom ikke om det er treningen, eller om det er noe annet, som gjør at jeg blir så sliten i hverdagen. 

Anonymkode: 71481...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der virker noget overdrevet, ihvertfall med all joggingen, og flere økter om dagen noen av dagene Jeg trener 6-7 dager i uken, men jeg trener mer variert enn deg, og ikke både jogging og styrke på en og samme dag. 

Det kan høres ut som om kroppen din har lyst på hvile. Om du ikke har fremgang sånn du holder på nå, hvorfor fortsette med det, da? Hør på kroppen din. Trapp ned på treningen, øk hvilen, sov mer, pass på at du spiser sunt og NOK, ikke minst..

Anonymkode: 2c9a9...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der virker noget overdrevet, ihvertfall med all joggingen, og flere økter om dagen noen av dagene Jeg trener 6-7 dager i uken, men jeg trener mer variert enn deg, og ikke både jogging og styrke på en og samme dag. 

Det kan høres ut som om kroppen din har lyst på hvile. Om du ikke har fremgang sånn du holder på nå, hvorfor fortsette med det, da? Hør på kroppen din. Trapp ned på treningen, øk hvilen, sov mer, pass på at du spiser sunt og NOK, ikke minst..

Anonymkode: 2c9a9...864

Jeg vet jo innerst inne at jeg bør endre treningsplanen, eventuelt kutte ned på mengden for å gi kroppen mer hvile. Men jeg klarer liksom ikke å innse at det må gjøres, siden jeg har trent slik som dette i en god stund, og jeg ikke vil bli "dårligere" på treningsfronten enn jeg har vært. Jeg spiser ganske mye (elsker mat) og føler jeg må kutte ned på denne mengden hvis jeg ikke trener like mye som før. Og det er kjipt å tenke på at jeg må kutte ned matmengden, siden jeg er så glad i mat :P Da blir det heller slik at jeg opprettholder treningsmengden, slik at jeg kan spise like mye som jeg er vant til. 

Anonymkode: 71481...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva prøver du å oppnå med all denne treningen? hva er målet ditt? 

Dette høres mye ut, og i grunn kjedelig ut. Hadde jeg følt at jeg måtte trent 7 dager i uka så hadde jeg blitt gal. Hadde helt klart nøyd meg med 2-3 dager i uka og heller litt hardere trening sånn at du kanskje får progresjon, og ikke bare går på autopilot. 

Eventuelt trent noe som var gøy.. spille håndball, fotball, padle kajakk ++  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, icom skrev:

hva prøver du å oppnå med all denne treningen? hva er målet ditt? 

Dette høres mye ut, og i grunn kjedelig ut. Hadde jeg følt at jeg måtte trent 7 dager i uka så hadde jeg blitt gal. Hadde helt klart nøyd meg med 2-3 dager i uka og heller litt hardere trening sånn at du kanskje får progresjon, og ikke bare går på autopilot. 

Eventuelt trent noe som var gøy.. spille håndball, fotball, padle kajakk ++  

Det er jo forskjellig hva man synes er gøy. Jeg synes ikke ballspill og padle kajakk er gøy, jeg liker heller mine treningsformer :) I tillegg liker jeg å trene lett og ofte, istedet for hardt og sjeldent. Det er smak og behag!

Anonymkode: 71481...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjellig hva man synes er gøy. Jeg synes ikke ballspill og padle kajakk er gøy, jeg liker heller mine treningsformer :) I tillegg liker jeg å trene lett og ofte, istedet for hardt og sjeldent. Det er smak og behag!

Anonymkode: 71481...39c

Klart det, men derfor jeg spør hva målet med treningen din er? Alle som trener må ha et mål.. Eller har du glemt hvorfor du trener? :P 

men helt klart alt for mye trening som garantert ikke gir de resultatene du trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo innerst inne at jeg bør endre treningsplanen, eventuelt kutte ned på mengden for å gi kroppen mer hvile. Men jeg klarer liksom ikke å innse at det må gjøres, siden jeg har trent slik som dette i en god stund, og jeg ikke vil bli "dårligere" på treningsfronten enn jeg har vært. Jeg spiser ganske mye (elsker mat) og føler jeg må kutte ned på denne mengden hvis jeg ikke trener like mye som før. Og det er kjipt å tenke på at jeg må kutte ned matmengden, siden jeg er så glad i mat :P Da blir det heller slik at jeg opprettholder treningsmengden, slik at jeg kan spise like mye som jeg er vant til. 

Anonymkode: 71481...39c

Slik som du trener noen av dagene, kan det faktisk hende at du mister effekten av treningen fordi det blir i hardeste laget for kroppen. Du bør f.eks. ikke trene styrke og utholdenhet i samme muskelgrupper i samme økt, så på torsdager bør du droppe jogging og spinning og heller trene f.eks. romaskin med lett belastning og høyt tempo. Da trener du utholdenhet uten å belaste de samme muskelgruppene som du belaster i styrkedelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være slik at du må spise mindre om du trener mindre. Det kan være at for lite mat er en av grunnene til at kroppen din tydeligvis ikke klarer restituere seg mellom hver økt. 

Du sier du ikke vil bli dårligere, og derfor ikke kutte ned. Men her vil jeg si det ser ut til at det er selve treningen som gjør deg dårligere. 

Det er overhodet ikke slik at jo mer trening, jo bedre. Det er fullt mulig å trene seg i dårlig form. Om du overdriver treningen får ikke kroppen sjangs til å restituere seg. Når du trener bryter du kroppen ned. Det er først når kroppen får restituert seg at du opplever fremgangen - det er når kroppen bygger seg opp igjen du blir sterkere. Det du gjør er å bare bryte ned og bryte ned, uten å gi kroppen mulighet til å bygge seg opp. Da får du ikke fremgang, tvert imot vil du bli svakere og i dårligere form. 

Anonymkode: 2c9a9...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer og på hva målet med treningen din er.. Jeg har en toppidrettsutøver i familien, og han er den eneste jeg kjenner som trener flere ganger om dagen (men da forskjellige økter, og en av øktene er rimeligvis idretten har driver med). Hva har du tenkt til å oppnå med to joggeturer om dagen? Virker helt meningsløst spør du meg. Ville heller kjørt to-tre løpeøkter i uka og to styrkeøkter i uka (jeg er ikke noen ekspert på styrketrening, så dette er bare et eksempel for å få frem hva jeg mener), f.eks overkropp en dag og "underkropp" en dag. Løpeøktene ville jeg variert mellom intervaller og langkjøring. Ellers ville jeg hatt to gåturer i uka istedenfor enda en dag med trening og bare én dag hvor du går tur. Viktig å være i bevegelse hver dag, men for deg er det hverken viktig eller nødvendig med to økter om dagen :) 

Anonymkode: 1f7b2...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det samme som AB over, bortsett fra å dele opp kroppen på de to styrkeøktene. Med moderat belastning er det bedre å ha to helkroppsøkter i uka, spesielt hvis målet er å ha noe styrkeøkning/muskelvekst. Da er det også et poeng å ikke trene styrke rett etter jogging eller spinning. Legg inn to pausedager der du gjør noe annet. 

Du kan ha mye å hente på å redusere treningen litt. Det er vanlig, og ikke minst nødvendig, med en "deload" innimellom. Både for styrke og utholdenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zzyzx skrev:

Jeg mener det samme som AB over, bortsett fra å dele opp kroppen på de to styrkeøktene. Med moderat belastning er det bedre å ha to helkroppsøkter i uka, spesielt hvis målet er å ha noe styrkeøkning/muskelvekst. Da er det også et poeng å ikke trene styrke rett etter jogging eller spinning. Legg inn to pausedager der du gjør noe annet. 

Du kan ha mye å hente på å redusere treningen litt. Det er vanlig, og ikke minst nødvendig, med en "deload" innimellom. Både for styrke og utholdenhet. 

Jeg er veldig klar over dette, men pga. at jeg er vant til å trene hver dag, opptil to ganger noen dager, så er det veldig vanskelig å bare slutte. Jeg kan overhodet ikke se for meg å ikke trene en dag, siden dette er noe jeg er vant med. Da kommer jeg til å nekte meg selv like mye mat som jeg spiser per i dag, siden jeg reduserer treningsmengden.

I tillegg er det slik at dersom jeg feks. jogger på morgenen, så blir jeg utrolig rastløs hvis jeg ikke trener igjen på ettermiddagen/kvelden, siden det er "så lenge siden morgenens treningsøkt". Det ideelle hadde jo vært å trene ca. midt på dagen alle dager, men pga. skole og jobb så er ikke dette mulig. Trener jeg feks. kl 12 en dag, så føler jeg for å ta en økt til rundt kl 20-21, fordi jeg liker følelsen av å ha trent, og har nesten glemt denne følelsen litt siden det er så mange timer siden sist. 

Det er også slik at jeg liker å trene ofte, fordi hvis jeg trener sjeldent føler jeg at jeg MÅ gi på skikkelig og ta meg helt ut, siden jeg trener så sjeldent. Når jeg trener oftere er jeg "snillere" med meg selv. Hvis jeg vet at jeg må trene hardt en økt fordi jeg feks. har kun to styrkeøkter i uka, så gruer jeg meg til treningen, og da blir det helt feil fokus for meg, i tillegg til at det er fare for at jeg dropper hele greia. 

Vet dette høres rart ut, men jeg er på en måte inn i en ond sirkel, som jeg bør bryte siden kroppen sier ifra, men som er veldig vanskelig å gjøre noe med :(

Anonymkode: 71481...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg er veldig klar over dette, men pga. at jeg er vant til å trene hver dag, opptil to ganger noen dager, så er det veldig vanskelig å bare slutte. Jeg kan overhodet ikke se for meg å ikke trene en dag, siden dette er noe jeg er vant med. Da kommer jeg til å nekte meg selv like mye mat som jeg spiser per i dag, siden jeg reduserer treningsmengden.

I tillegg er det slik at dersom jeg feks. jogger på morgenen, så blir jeg utrolig rastløs hvis jeg ikke trener igjen på ettermiddagen/kvelden, siden det er "så lenge siden morgenens treningsøkt". Det ideelle hadde jo vært å trene ca. midt på dagen alle dager, men pga. skole og jobb så er ikke dette mulig. Trener jeg feks. kl 12 en dag, så føler jeg for å ta en økt til rundt kl 20-21, fordi jeg liker følelsen av å ha trent, og har nesten glemt denne følelsen litt siden det er så mange timer siden sist. 

Det er også slik at jeg liker å trene ofte, fordi hvis jeg trener sjeldent føler jeg at jeg MÅ gi på skikkelig og ta meg helt ut, siden jeg trener så sjeldent. Når jeg trener oftere er jeg "snillere" med meg selv. Hvis jeg vet at jeg må trene hardt en økt fordi jeg feks. har kun to styrkeøkter i uka, så gruer jeg meg til treningen, og da blir det helt feil fokus for meg, i tillegg til at det er fare for at jeg dropper hele greia. 

Vet dette høres rart ut, men jeg er på en måte inn i en ond sirkel, som jeg bør bryte siden kroppen sier ifra, men som er veldig vanskelig å gjøre noe med :(

Anonymkode: 71481...39c

Dette er en skummel tankegang som jeg ville snakket med noen kompetente om. Du sier jo selv at det er en ond sirkel, og at treningen er mer ork for tiden. Det hjelper ikke å trene mer når du får hodepine og vondt i beina på den måten du beskriver! Tror egentlig du vet dette selv, men trenger hjelp til å bryte mønstret ditt.

Det er helt greit å til en viss grad være "avhengig" av trening- i den grad at det er noe du liker å drive med og faktisk har lyst til å gjøre ofte. Det bikker over når du får tvangstanker i forhold til det (noe det virker som om du beskriver) og faktisk skal nekte deg selv å spise pga endringer i treningsmengde. gjør deg selv en tjeneste og prøv å få en time med noen som kan hjelpe deg med disse tingene! Dette er ikke sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene en gang om dagen fem dager i uka er ikke å trene sjeldent. Det er faktisk mye mer enn de aller fleste "hobbymosjonister". Jeg tviler jo på at det vi sier her vil ha noen innvirkning på hva du faktisk gjør, men du skjønner uansett selv at det er et problem. Ikke bare avhengigheten av trening, men også det å bevisst straffe seg selv ved å ikke spise (like mye) hvis du trener mindre. Med et stort forbehold, og det er at jeg ikke aner noe om hva du spiser til vanlig, og hvor mye mat du nekter deg hvis du ikke får trent.

Kroppen din trenger mer hvile enn den får akkurat nå, og det må du ta på alvor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...