Gå til innhold

Pavlova meg her og Pavlova meg der.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er heller ikke vant med pavlova på 17 mai, men det er jo en ganske enkel og god kake da. 

Endret av Hjarte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe,  de ligner ikke? Det er vel ikke helt korrekt.

Anonymkode: d9dac...6ee

Om man ser dem utenfra: Pavlovaen er dekket med frukt/bær. Det er ikke kvæfjordkaken. Den har bare marengs og hakkede mandler/nøtter på toppen. De ser helt ulike ut. Ellers er eneste fellesnevneren marengs og krem. Men selve utseendet er helt ulikt. Så ja, jeg synes det er snodig å forveksle dem. 

Anonymkode: 6d7fa...1d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om man ser dem utenfra: Pavlovaen er dekket med frukt/bær. Det er ikke kvæfjordkaken. Den har bare marengs og hakkede mandler/nøtter på toppen. De ser helt ulike ut. Ellers er eneste fellesnevneren marengs og krem. Men selve utseendet er helt ulikt. Så ja, jeg synes det er snodig å forveksle dem. 

 

Med unntak av hva som er på toppen er de jo prikk like!

Anonymkode: d9dac...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe,  de ligner ikke? Det er vel ikke helt korrekt.

Anonymkode: d9dac...6ee

Jeg synes ikke de ligner!

pavlova-den-beste-17-mai-kaken16.jpg

kvaefjordkake_0.jpg

Anonymkode: 7240a...568

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke de ligner!

 

Har du smakt dem?

Anonymkode: d9dac...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak av hva som er på toppen er de jo prikk like!

Anonymkode: d9dac...6ee

Du har hvertfall ikke peiling på baking. Du får lese oppskriftene på dem så ser du. 

Anonymkode: 7240a...568

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gidder du bry deg? Hva oppnår du med å skulle arrestere dem på den måten? Og selv om noen brukere på kg sier at det er nytt for dem med pavolva har vel ikke de oversikt over hele Norges kakebord 17.mai? Kg er ingen sikker kilde. 

Og når noen sier de har en tradisjon betyr ikke det nødvendigvis at de har gjort det hele livet. 

Get a life :)

Anonymkode: f57b5...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak av hva som er på toppen er de jo prikk like!

Anonymkode: d9dac...6ee

Men "verdens beste " har jo ikke bare marengsen og krem. Les framgangsmåten så ser du. Eller bedre prøvesmak dem og se forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har hvertfall ikke peiling på baking. Du får lese oppskriftene på dem så ser du. 

 

Gud bedre. Du skjønner vel selv at mange forveksler dem mtp marengsen?

Anonymkode: d9dac...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker pavlova! Det er vel en 5-6 år siden jeg smakte pavlova for første gang, og det var venninna mi som laget den etter inspirasjon fra en utenlandsk matserie eller noe. Kan ikke huske at vi hadde den kaken i selskaper når jeg var barn/ungdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gud bedre. Du skjønner vel selv at mange forveksler dem mtp marengsen?

Anonymkode: d9dac...6ee

Nei det skjønner jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: 7240a...568

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på samme måte med de som elsker bunad. Jeg lar bare være å diskutere temaet.

Anonymkode: d9dac...6ee

TS her: Disse kollegaene elsker seff også bunader, men DER holder jeg min munn lukket. Jeg vet de synes jeg er 2. rangs borger/ feilsortering el noe, siden jeg ikke har bunad, så jeg unngår akkurat det temaet. Men den der Pavlovaen snakker de om hele tiden nå, siden det snart er 17.mai.

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Takk for svar, da kan jeg klinke i bordet med det på jobb her, ikke jeg som er helt fjern. Jo, kanskje de tenker på marengsen, men to kvinnelige kollegaer påstår selve Pavlova. Men de pleier å skryte på seg mye. Flotte familietradisjoner osv. Hun ene snakker også mye om at hun er 4. generasjons Osloborger. Hva er poenget med å fremheve det? og så den jævla Pavlovaen da......

Anonymkode: 75e05...1a3

He he totalavsporing, men fjerde generasjon Oslo borger.... Teiteste jeg har hørt.... Hun skulle vært på bygda, 4 generasjon= innflytter :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pavlova har vært en tradisjon på kakebordet hos oss i minst 15 år, selv om de fleste ikke kjente til den på den tiden.

Den er glutenfri, noe de fleste tradisjonsrike kakene på norske kakebord ikke er, og da vi ble introdusert for den av noen australske venner falt vi umiddelbart for den.

 

 

Anonymkode: 48576...dcd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du bry deg? Hva oppnår du med å skulle arrestere dem på den måten? Og selv om noen brukere på kg sier at det er nytt for dem med pavolva har vel ikke de oversikt over hele Norges kakebord 17.mai? Kg er ingen sikker kilde.

Og når noen sier de har en tradisjon betyr ikke det nødvendigvis at de har gjort det hele livet.

Get a life :)

Anonymkode: f57b5...0be

Det er jo egentlig de som arresterer meg hele tiden da, i lunchen på jobb, nå som de sa spydig at jeg burde følge med mer i timen fordi jeg mente at Pavlova var nytt.

Du, den der "Get a life" greia er utbrukt. Prøv å være litt grei her inne da, jeg ville jo bare lufte min frustrasjon her i forumet, er det ikke litt det et forum også kan være da?

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pavlova er jo så godt 😀 Mamma bakte den ett par år før jeg flytta ut hjemmefra iallefall, og det er snart 13 år siden. Nå er det som regel jeg som baker den hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Pavlova nå har blitt så populær fordi at det er en kake alle kan bake. Den krever ingen bakekunnskaper og krever liten innsats når det kommer til pynting. 

Anonymkode: 92362...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pavlova har vært en tradisjon på kakebordet hos oss i minst 15 år, selv om de fleste ikke kjente til den på den tiden.

Den er glutenfri, noe de fleste tradisjonsrike kakene på norske kakebord ikke er, og da vi ble introdusert for den av noen australske venner falt vi umiddelbart for den.

 

 

Anonymkode: 48576...dcd

og med litt triksing er den laktosefri også, så hele familien kan spise samme kaka. Bare det faktum at den eliminerer behovet for å to-tre forskjellige kaker er grunn nok til å servere denne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes Pavlova er helt nydelig, dersom man får marengsen seig inni. Men den er ganske ny i Norge. Sikkert flere som har hatt lange tradisjoner på den, men det er de siste fem-seks årene den har blitt hypet opp. Er enig i at den kaka ser du overalt i blader, og man kan få inntrykk av at det alltid har vært en særnorsk tradisjon, selv om den er russisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...