Gå til innhold

Hva slags oppførsel godtar du ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... av dine barn, som andre foreldre synes er greit?

 

Min datter på 13 år har en jevngammel venninne som er ekstremt ærlig. Har en venn et plagg hun synes er stygt, sier hun det rett ut. Foreldrene hennes synes dette er ok, jeg synes ikke noe om det, fordi det kan såre, særlig barn.

Av mer grove ting, ser jeg at enkelte godtar at barnet er voldelig mot dem selv og ikke stopper slag og spark. Det hadde jeg aldri godtatt av mine barn.

 

Kunne selvsagt gitt mange eksempler, men tenker dere kan komme med flere :)

Anonymkode: 025cd...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg, vi godtar heller ikke slag og spark, ei heller at de sårer andre med å til enhver tid skal være hundre prosent ærlige. De må lære seg sosiale koder hvor det å ikke såre andre betyr mer enn ærlighet i den vektskåla der.

Vi er også opptatt av at barna våre skal takke når de får noe, det har de blitt kjempegode til, og de får alltid gode tilbakemeldinger av lærere og foreldre til venner at de er så høflige. Jeg har vært i mange mange barnebursdager, hvor barnet bare flekker opp gaver uten å takke, og foreldrene sier ingenting....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnet sier "æsj" eller på andre måter omtaler mat i negative ordelag

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

- Som Patton sier, så snakker vi ikke stygt om maten. Er det noe vi ikke liker så legges det på siden av egen asjetten og spises ikke, men så sitter vi ikke med grimaser og hyler æsj. 

- Takk når vi får noe. Takke for oss når vi har vært på besøk eller i selskap, spiller ingen rolle hvor sliten man er men man skal takke for seg. Takke for maten når man har blitt med noen hjem, og sette asjetten på benken eller i oppvaskmaskinen. Jeg hører min gjør det på besøk, men de syns det er litt rart og har stoppet han. Der syns jeg de voksne er teite :laugh:

- Å akseptere alle mennesker som de er. Det er ingenting som skiller og vi skal behandle alle med respekt, uansett.

- Å slå, sparke eller være voldelig mot andre er ikke akseptert. Her blir det en alvorlig samtale hjemme med sånn oppførsel og en form for konsekvens. Jeg har også stoppet min når jeg ser at leken har gått for lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slag/spark tolererer jeg ikke. Selvom vi er ute blant folk ;) 

Å være frekk er heller ikke greit. Det er heller ikke greit å være veldig voldsom inne, feks ballspill osv. Da får de gå ut og herje veldig.

Anonymkode: edd9f...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet er velkomment, de må bare lære hvordan å si det på en skikkelig måte. Så å si at et plagg er stygt er helt innenfor, de bør bare ordlegge seg bedre.

Ellers er sutring, skriking og frekke svar nulltoleranse for her. Og smatting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Silfen skrev:

Ærlighet er velkomment, de må bare lære hvordan å si det på en skikkelig måte. Så å si at et plagg er stygt er helt innenfor, de bør bare ordlegge seg bedre.

Ellers er sutring, skriking og frekke svar nulltoleranse for her. Og smatting.

Ja,det er jo mange måter man kan si ting på, men er det egentlig nødvendig for denne 13-åringen å formidle si hva man mener om andres klær? Jeg synes ofte andres klær er stygge, men jeg har ikke et behov for å formidle det. Foreldrene til barna det gjelder må lære henne at man ikke trenger å fortelle alt man tenker om andre til enhver tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sol87 skrev:

Ja,det er jo mange måter man kan si ting på, men er det egentlig nødvendig for denne 13-åringen å formidle si hva man mener om andres klær? Jeg synes ofte andres klær er stygge, men jeg har ikke et behov for å formidle det. Foreldrene til barna det gjelder må lære henne at man ikke trenger å fortelle alt man tenker om andre til enhver tid. 

Om spørsmål er stilt, så må man jo svare ærlig. Å randomly fortelle verden hva som er stygt er jo ikke ærlighet, men idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Silfen skrev:

Om spørsmål er stilt, så må man jo svare ærlig. Å randomly fortelle verden hva som er stygt er jo ikke ærlighet, men idioti.

Ja, det var det jeg mente. Men jeg tror faktisk ikke man "må" svare ærlig når spørsmålet stilles heller, men der er vel folk uenige. En venninne av meg hadde klippet håret sitt og jeg syntes ikke det var særlig fint. Selv virket hun innmari fornøyd. Da hadde nok ikke allverdens spørsmål fått meg til å gi min ærlige mening om det håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping innendørs. Og da gjelder alt av hus, kjøpesentre etc. Er så møkklei andres unger som raser rundt i butikker og tuller og fjaser og kommer borti andre kunder. 

Anonymkode: d35e5...d33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss er reglene sånn:

* Man takker for maten, ting man får og når man drar etter et besøk

*Ærlighet er viktig, men av og til er det lov å pynte litt på sannheten for ikke å såre andre

* Banning, slag, spark og andre ting er ikke lov

* Man kritiserer ikke mat høylytt. Liker man det ikke legges det pent til sides.

* I vårt hjem hjelper vi hverandre. Altså rydd av bordet etter deg, rydd opp i egne klær osv.

* Og det er lov å si nei! For vår datter har dette vært det viktigste faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakke stygt om maten.

Gå inn med sko

Skremme fugler (mulig jeg er sær her, men jeg syns ikke barna skal få ha det gøy med å skremme fugler)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det lov å være sur,sint og lei, men lar du det gå ut over de andre i huset er det rett inn på rommet. Kom ikke ut før du kan oppføre deg sivilisert. 

 

Anonymkode: 7061d...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, har ikke snakket så mye med andre foreldre om deres barn og oppdragelse..

Men det er mye adferd andres barn utviser, som jeg ikke godtar hos mine egne barn. Om foreldrene deres godtar oppførselen vet jeg heller lite om. 

Men en ting jeg absolutt ikke godtar, det er at barnet sier "nei" når jeg sier "nå skal vi gå" eller noe lignende. At barnet motsetter seg helt normale gjøremål, som å dra hjem fra barnehagen eller spise mat. Der er det jeg som bestemmer!

Anonymkode: 05a6b...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det lov å være sur,sint og lei, men lar du det gå ut over de andre i huset er det rett inn på rommet. Kom ikke ut før du kan oppføre deg sivilisert. 

 

Anonymkode: 7061d...955

Mao så skal man undertrykke følelser med mindre man er alene? Det høres ekstremt usunt ut.

Anonymkode: 05a6b...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mao så skal man undertrykke følelser med mindre man er alene? Det høres ekstremt usunt ut.

Anonymkode: 05a6b...879

Man kan vise at man er sint og lei seg uten at man lar det gå utover andre. Vil tro vedkommende mente med slag,spark eller å være stygg i munnen.

Anonymkode: a4e28...06f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mao så skal man undertrykke følelser med mindre man er alene? Det høres ekstremt usunt ut.

Anonymkode: 05a6b...879

Ikke snakk om å undertrykke følelser men det er ikke lov med munnbruk, slamring med dører eller gå til fysisk angrep. Ungen kan komme å snakke om det, eller bare sitte i stua å sture, men sure/sinte kommentarer ol er ikke lov. 

Anonymkode: 7061d...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vise at man er sint og lei seg uten at man lar det gå utover andre. Vil tro vedkommende mente med slag,spark eller å være stygg i munnen.

Anonymkode: a4e28...06f

Hvorfor vil du tro det? Følelser er følelser, og skal snakkes om. Det er noe av det aller, aller viktigste med hele oppveksten det at man skal og kan være åpen om følelser til sine foreldre. Ellers blir man ødelagt. 

Anonymkode: 05a6b...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk om å undertrykke følelser men det er ikke lov med munnbruk, slamring med dører eller gå til fysisk angrep. Ungen kan komme å snakke om det, eller bare sitte i stua å sture, men sure/sinte kommentarer ol er ikke lov. 

Anonymkode: 7061d...955

Og du straffer barnet, som tydeligvis ikke vet om andre måter å uttrykke følelser på enn ved å være voldelig eller "frekk", med å sende barnet vekk? Det mener jeg er feil, du må forstå barnet, ikke avvise det. 

Det er sant - det er ikke OK å slamre med dører, men du må roe ned barnet på en annen måte enn å avvise det. Det barnet føler når du gjør det er at mamma ikke forstår og ikke vil forstå, og at han/hun er helt alene og blir avvist når han/hun har det veldig vondt.

For det er det det handler om, smerte.. Men jeg forstår deg godt jeg. Når man er midt oppi det er det vanskelig.

Anonymkode: 05a6b...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...