Gå til innhold

Bursdagskostnader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To kompiser av kjæresten min har planlagt en overraskelsesbursdag for han (rundt tall). 

Kjæresten min har bursdag om ikke lenge, og jeg hadde egentlig bare tenkt å gå ut og spise. Jeg fikk en melding fra to av vennene hans om at de ville overraske han, og de lurte på om jeg kunne alliere meg med dem, og om vi kunne ha det hjemme hos meg/oss. Det sa jeg såklart ja til, og vi lagde en oversikt over hvordan vi skulle gjøre det.

Invitasjoner ble sendt, og det var i boks. Nå nylig har den ene kompisen blitt sykemeldt, og kommer ikke til å komme i bursdagen, den andre kan heller ikke komme.. Det er fremdeles 20 andre som kommer, men avtalen var at vi tre skulle spleise på kaker, fingermat, pynt osv, og nå blir det bare meg. Jeg synes kjæresten min fortjener det, og ønsker at han skal kose seg med sine venner på bursdagen sin, men jeg er fulltidsstudent uten jobb og har ikke råd til å bruke så mye penger.. 

Har noen tips til hvordan jeg kan gjøre det mest mulig rimelig? 

Anonymkode: 8782c...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korgefest eller Tapas kanskje? Alle kan ta med seg en liten ting hver, på den måten så blir det ikke store kostnadene. Vet om flere som har hatt det som gave til bursdagsbarnet. Noen tar med mat, andre kake eller noe i glasset. Bare hør med folk hva de vil ta med, så unngår du 7 av samme ting 😜 

 

Anonymkode: b3987...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg faktisk at de to kompisene kunne ha bidratt litt selv om de ikke lengre kan komme. 

Det var jo kompisene sin plan som du føyde deg etter, og dere ble da tre i planleggingen/bestemmelsen av bursdagen. Ergo synes jeg ikke det er riktig at du nå skal ta kostnadene alene. Du kan jo iallefall nevne det for de, at du ikke har økonomi til å fullføre den opprinnelige planen alene. 

Alternativt er som nevnt over av en annen bruker: kontakt de inviterte og forklar de situasjonen. Hør om de kan ta med seg en rett hver, ha spleiselag. 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så pynt minimalt, rydd og ordne det koselig med noe av det du alt har i hus.

Hør om noen kan lage en eller flere kaker, selv baker du en eller flere langpanner. Sjokoladekake kan feks pyntes ganske stilig i et eller annet tema. (Og er det fest er kanskje ikke kaker viktigst...)

Angående mat og drikke, er det sagt at dere holder dette? Hva med at folk tar med eget drikke og evt litt snacks, dvs droppe maten? Ellers ville jeg gått for en stor gryterett, salat og brød (og det må jo være noen av de andre som kan hjelpe deg da disse to droppa ut).

Anonymkode: 8e91a...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde disse kompisene gjort om de hadde bestilt lokale for å arrangere fest et anent sted? 

Jeg synes det er helt innafor å forvente at de stiller opp med hver sin tredjedel, uavhengig av om de kommer selv eller ikke. De skal ikke bruke deg som en lettvind måte ut av situasjonen på! 

Du hadde et budsjett for feiring av bursdagen til kjæresten din, og det handler ikke om hva han fortjener, det handler like mye om hva du har muligheten til! 

Jeg synes det er helt fair å si at "Beklager, Per og Pål har backa ut, og jeg har faktisk ikke mulighet til dette alene, så den festen må avlyses og jeg går tilbake til min opprinnelige plan". Det er ikke rimelig at to av de som skal være vertskap bare skal få ombestemme seg! Dvs hvis de ikke på eget initiativ betaler sine tredjedeler. 

Men har du snakket med dem? Hva tenker de om det at de trekker seg fra festen og overlater alt til deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...