Gå til innhold

Norsk eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har norsk eksamen i enden av mai. Hvet ikke hva jeg hva jeg må lese for å forberede meg på. 

Anonymkode: 92963...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På vgs-nivå? Isåfall kan du finne gamle eksamensoppgaver på Udir og se hva du bør jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig eller skriftlig? 

Anonymkode: d14d9...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Afaf skrev:

Skriftlig. 

Da er det vel stiloppgave? På disse er det nå tillatt med alle hjelpemidler, bortsett fra internett og annen kommunikasjon. Så det hjelper veldig på. Det er lurt å lese på analysering av tekster og bilder. Det er ofte minst en analyserings oppgave. Også les opp om hvordan en tekst skal bygges opp. Med innledning, hoveddel og avslutning. Forskjell på essay, kåseri, artikkel osv.

Det beste du kan gjøre er egentlig å skrive masse :) Øve deg på språket ditt. Oppbygning av setninger, avsnitt, tegnsetting osv.

Anonymkode: d14d9...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lag gode maler for kortsvar, essay, kåseri, retorisk analyse, reklameanalyse, diktanalyse, osv

-Lag egne dokumenter med egnede ord og uttrykk som du burde flette inn i tekstene dine, f.eks. aptum i retorisk analyse 

-Last ned tidligere 6-er oppgaver med kommentarer slik at du har dem tilgjengelig til eksamen. Veldig fine å lese igjennom dersom du har litt ekstra tid slik at du kan redigere egen tekst for å få den enda bedre

-Ha gode notater til ca. hver eneste tekst/reklame/dikt dere har hatt om siden vg1 

-Ha med eget leksikon dersom internett ikke er lov 

-Spør norsklæreren din om hva du burde jobbe med for å forbedre karakteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...