Gå til innhold

Jeg utvikler mer tics.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva som foregår. For et halvt år siden så begynte jeg ut av det blå å snakke ufrivillig. Det er korte, så og si meningløste utsagn som bare detter ut av munnen min før jeg rekker å stoppe det som skjer. Nå i det siste har jeg også begynt å gjøre grimaser, hoderykkninger, og hånd-åpninger, og kraftige sammentrekninger av kjeven(med fare for å bite av tungen hvis jeg er uheldig). Dette er ekstremt irriterende når det skjer fordi jeg er uforberedt og kan feks miste middagstallerkenen i bakken. Jeg sluttet å trene med frivekter på treningstudio av åpenbare grunner. Jeg har egentlig ikke ønsket å ta dette opp med noen fordi jeg føler en enorm skam knyttet til dette problemet.

Er det noen som har noen erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 4c0c7...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizofreni. Kom deg til legen.

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schizofreni. Kom deg til legen.

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Tenker mer på touretts jeg da,men ts du burde prate med lege og psykolog om dette. Vi kan nesten ikke sette en diagnose på deg ,men skjønner at du sliter med dette. Det er ingenting og skamme seg over.

Endret av lovedrug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorer AB over. 

Det er mange grunner til at tics kan utvikles, men ta deg en tur til legen. Jeg skjønner at det føles skamfullt, men da er det ekstra viktig at du får diskutert dette med en utenforstående person. Da kan dere også prøve å komme til bunns i problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lovedrug skrev:

Tenker mer på touretts jeg da,men ts du burde prate med lege og psykolog om dette. Vi kan nesten ikke sette en diagnose på deg ,men skjønner at du sliter med dette. Det er ingenting og skamme seg over.

Tourettes får man ikke i voksen alder.

1 minutt siden, drikkerbrushverdag skrev:

Ignorer AB over. 

 

Det kan være en type schizofreni. Det viktigste er vel at TS går til legen og får hjelp?

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan uansett ikke vite hva det er . Det er viktig og vite hva dette er ts,håper du prater med lege om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tourettes får man ikke i voksen alder.

Det kan være en type schizofreni. Det viktigste er vel at TS går til legen og får hjelp?

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Det er veldig stor forskjell på å si at det *kan* være det, og det å konstantere et worst case-scenario til en person som er engstelig og som skammer seg. Kjenn litt på rommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg mener jeg har sett en dokumentar om tourettes, der en av dem hadde "utviklet "det i voksen alder. Det ble farlig å kjøre bil og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, drikkerbrushverdag skrev:

Det er veldig stor forskjell på å si at det *kan* være det, og det å konstantere et worst case-scenario til en person som er engstelig og som skammer seg. Kjenn litt på rommet..

Så det er bedre at vedkommende går rundt med tics, unngår trening og isolerer seg?

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre at vedkommende går rundt med tics, unngår trening og isolerer seg?

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Eller så kan du prøve å lese hele innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.innsikt.org/index.asp?id=30842

 

Les litt på denne siden TS :) 
Det trenger absolutt ikke å være Tourette Syndrom, det kan være mye annet også.
Er viktig for deg å komme deg til legen for å finne ut hva dette skyldes.
Det er forsket veldig lite på ts som fremtrer i voksen alder, men de som har fått dette, har det ofte vært noe mer som ligger bak.

Ikke tenk på at dette er flaut, det er for ditt eget beste, ikke for andre.
Og husk det er mange som lever med tics :) 

En av mine gamle sjefer hadde tourettes syndrom. Han hadde bare motoriske tics, men ingen av oss som jobbet med ham ante at han hadde dette, før han fortalte om det. Han beskrev sin TS med en indre kløe som aldri forsvant og brukte å lage grimaser en gang i blant. Han fortalte at han hadde levd med tics og ts så lenge han kunne huske selv og hadde lært å leve med det.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Eller så kan du prøve å lese hele innlegget. 

Kutt ut.

Anonymkode: 8ae5a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekuler i vei folkens. Jeg setter egentlig bare pris på det. Hvis noen har noen erfaringer så hadde jeg likt å få høre dem.

Anonymkode: 4c0c7...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...