Gå til innhold

Vask av puter og dyner


Venka

Anbefalte innlegg

Beklager om dette er noe som er diskutert før. I så fall kan jeg fjerne det.

Men det jeg lurte på er hvordan man best vasker puter og dyner ( både fiber og dun ) når man ikke har tørketrommel? I tillegg har jeg en sånn tempurpute ( en sånn hard en som skal være så god for nakken ) Ønsker bare noen tips fra noen som har bedre husmorskills enn meg :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker de og tørker de på et tørkestativ?

 

Anonymkode: e27ae...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke bli "klumpete" ? Hadde tørketrommel før, å den harde puta er ny, så har ikke helt peiling på hvordan den best vaskes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk tørketrommel vasket jeg de i maskin, og lufttørket. Dun blir det gjerne litt lukt av så de måtte luftes i tilleg en stund. Også var de mye, mye banking og risting for at de skulle bli fluffy igjen :P 

Anonymkode: 09be4...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Venka skrev:

Men vil det ikke bli "klumpete" ? Hadde tørketrommel før, å den harde puta er ny, så har ikke helt peiling på hvordan den best vaskes. 

Nei, aldri opplevd at de klumper seg. 

Tempurputa ville jeg nok vasket for hånd eller på ullprogrammet.

Anonymkode: e27ae...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har par tre tennisballer sammen med dunputer og dyner i vaskemaskinen. Bruker tørketrommel, men de tørker selv om du ikke har det, de snus og bankes litt, men skal visst ikke tørke i direkte sol har jeg hørt. Ville heller ikke vasket hvis det var fuktig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skal ikke vaske tempurputa!! Bare trekket, det vaskes på 60 grader :) Ta av trekket, inni er det lapp med vaskeanvisning ;) Regner med det er ekte Tempur? 

Anonymkode: 7a61e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 14.31, Atea skrev:

Har par tre tennisballer sammen med dunputer og dyner i vaskemaskinen. Bruker tørketrommel, men de tørker selv om du ikke har det, de snus og bankes litt, men skal visst ikke tørke i direkte sol har jeg hørt. Ville heller ikke vasket hvis det var fuktig vær.

Hva er poenget med tennisballer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arabella skrev:

Hva er poenget med tennisballer?

I tørketrommelen skal de visst være med på å gi mer luft. I vaskemaskinen vet jeg ikke faktisk, har kanskje misforstått men er en "elendig" husmor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arabella skrev:

Hva er poenget med tennisballer?

Dun klumper seg når det vaskes. For å hindre at dunene tørker (eller ikke tørker) i klumper i puter og dyner så hiver man inn 2-3 tennisballer i tørketrommelen sammen med dunputen/-dynen/-jakken slik at tennisballene løser opp klumpene under tørkeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, May 02, 2016 at 22.41, Venka skrev:

Beklager om dette er noe som er diskutert før. I så fall kan jeg fjerne det.

Men det jeg lurte på er hvordan man best vasker puter og dyner ( både fiber og dun ) når man ikke har tørketrommel? I tillegg har jeg en sånn tempurpute ( en sånn hard en som skal være så god for nakken ) Ønsker bare noen tips fra noen som har bedre husmorskills enn meg :-) 

Tempur kan du ikke vaske, men trekket kan du ta av og vaske. Vi bruker doble putevar for å beskytte tempurputene og har tempurtrekk på madrassene. 

Dyner som ikke er for store/tykke kan du ha i maskinen hjemme. Ellers må de levwres inn på vaskeri. Etter vask og god sentrifugering på høy omdreining, henger du dyna over et tørkestativ. I begynnelsen rister du hele dyna godt opp, flere ganger i timen.  Finnes spesialmidler til å vaske dyner med, eller bruk lite Milo. Dyner trenger minst 60 grader for å få drept sengemidd, men se på vaskeanvisningen. Dun dyner kan og vaskes. Vanlige hodeputer til seng er vanskelig å vaske på grunn av fasongen vil de legge seg ugunstig i vaskemaskintrommelen. 

Anonymkode: 2f394...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Alt av dun og syntetiske (tempur veit eg ikkje), som er kjøpt i Noreg, kan vaskast i vaskemaskina og tørketrommelen. Husk tennisballar dom fleire av dykk seoer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Dun klumper seg når det vaskes. For å hindre at dunene tørker (eller ikke tørker) i klumper i puter og dyner så hiver man inn 2-3 tennisballer i tørketrommelen sammen med dunputen/-dynen/-jakken slik at tennisballene løser opp klumpene under tørkeprosessen.

Ja, men her var vel spørsmålet om hvorfor tennisballer i vaskemaskinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Ja, men her var vel spørsmålet om hvorfor tennisballer i vaskemaskinen?

De kan selvsagt gjerne brukes i vaskemaskinen for å 'slå ut luften' og dermed etter sigende sikre bedre vasking av dyner/puter.

- men, jeg er ikke så helt sikker på at jeg ville brukt dem i vaskemaskinen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

De kan selvsagt gjerne brukes i vaskemaskinen for å 'slå ut luften' og dermed etter sigende sikre bedre vasking av dyner/puter.

- men, jeg er ikke så helt sikker på at jeg ville brukt dem i vaskemaskinen.

 

En voksen dyne fyller så mye opp i en vanlig hjemmevaskemaskin at tennisballe blir liggende inne i dynen uten noen effekt. Har dere som kommer med dette rådet prøvd å dytte en dyne inn i en vaskemaskin? 

Anonymkode: 2f394...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En voksen dyne fyller så mye opp i en vanlig hjemmevaskemaskin at tennisballe blir liggende inne i dynen uten noen effekt. Har dere som kommer med dette rådet prøvd å dytte en dyne inn i en vaskemaskin? 

Anonymkode: 2f394...40b

Hvorfor siterer du meg som jo sier at jeg ikke er så sikker på om jeg ville brukt tennisballene i vaskemaskinen?

Bruker mine i tørketrommelen, og der gjør de nøyaktig den jobben de skal gjøre for dunputer, -jakker og -kåper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, May 02, 2016 at 22.41, Venka skrev:

Beklager om dette er noe som er diskutert før. I så fall kan jeg fjerne det.

Men det jeg lurte på er hvordan man best vasker puter og dyner ( både fiber og dun ) når man ikke har tørketrommel? I tillegg har jeg en sånn tempurpute ( en sånn hard en som skal være så god for nakken ) Ønsker bare noen tips fra noen som har bedre husmorskills enn meg :-) 

Har bare fiberdyner og puter. Bytter på vinter og sommerdyner. Legger de utover stativ eller henger de på snor. Vasker de på solskinnsdag.

Anonymkode: 2276a...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...