Gå til innhold

Hvor lenge varer en pute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på standard pute til å ha i senga. Jeg kjøpte nye puter for 6 år siden ca, og ser nå at de begynner å bli slarkete og slappe. Har vasket de mange ganger. Hvor ofte er det vanlig å bytte? Vet jo at jeg så klart kan bytte når jeg vil, jeg bare lurer på hva som er vanlig :) 

Anonymkode: a9043...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annenhvert år her ca. Bytter ut puter etterhvert som de slites, men vil anta at en pute lever ca to år. Vasker dem jevnlig på 90 grader, men det er jo noe man gnir på i 9 timer i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke for å være ærlig. Mine er fortsatt fine etter nærmere 10 år. Har ha vasket og hatt de i tørketrommel for å få de re-fluffied :) 

Anonymkode: 8ba9c...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dunputer helt siden jeg flyttet ut fra barndomshjemmet og kjøpte mine første puter, så nå snakker jeg om dunputer av bra kvalitet:

Om de vaskes med jevne mellomrom med f.eks. Milo, og tørkes i tørketrommel, så varer en pute gjerne +10 år.

- så synes jeg ikke at 6 år er en urimelig tid for å bytte puter, for de mister litt av langtidsspensten når de har vært igjennom en mengde vaskeprosesser gjennom en perioden på 6 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere skriver dere bruker tørketrommel.. er det normalt for å fluffe putene? Jeg skjønner ikke åssen tørketrommelen min funker.. eier ikke teknisk sans.. jeg har bare latt de lufttørke og fluffet naturlig. Er ikke dunputer jeg har, er det sånn at de er av bedre kvalitet? Jeg hadde det før og minns fjær overalt.. tynne puter! 

Anonymkode: a9043...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8-10 år

Jeg vasker vel dyne og pute 1 gang i året

 

Anonymkode: 65a75...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes to år, og det er ofte det som blir anbefalt og. (Ikke bare av de som selger puter) Det er noe annet enn dyne som man har over oss synes jeg. Selv om de ser og føles rene ut så er det mye dritt inni de. Det er også en god måte å forhindre allergi på, å bytte dem. Jeg ville nok byttet mine vanlige hodeputer i senga vår som vi ligger på hver eneste natt etter 2-3 år. Tenk, det kan komme svette, suggel og i verste fall snue i puta. Itillegg fett og hårvoks/hårprodukter (som ofte lager gule flekker).

Anonymkode: 474d6...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser dere skriver dere bruker tørketrommel.. er det normalt for å fluffe putene? Jeg skjønner ikke åssen tørketrommelen min funker.. eier ikke teknisk sans.. jeg har bare latt de lufttørke og fluffet naturlig. Er ikke dunputer jeg har, er det sånn at de er av bedre kvalitet? Jeg hadde det før og minns fjær overalt.. tynne puter! 

Anonymkode: a9043...939

All du skal tørketrommles, dunjakker og puter, tas ut innimellom og fluffes litt, for så å tørketrommles mer.

Sjekk de dyrere putene på f.eks jysk, de er kjempegode. Dunputer skal ikke miste fjær.

Anonymkode: 65a75...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser dere skriver dere bruker tørketrommel.. er det normalt for å fluffe putene? Jeg skjønner ikke åssen tørketrommelen min funker.. eier ikke teknisk sans.. jeg har bare latt de lufttørke og fluffet naturlig. Er ikke dunputer jeg har, er det sånn at de er av bedre kvalitet? Jeg hadde det før og minns fjær overalt.. tynne puter! 

Anonymkode: a9043...939

Min tørketrommel har et eget dyneprogram, så jeg bruker det. Da blir de fine og fluffy. Pluss at jeg synes det blir mindre lukt. :) 

Anonymkode: 8ba9c...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...