Gå til innhold

Spørsmål feber og febernedsettende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en jente på 4 år som i natt fikk veldig høy feber. Ga henne flytene Ibux (har gjort det alle gangene tidligere hun har hatt feber) gikk Max 5 minutter så kastet hun opp. Jeg tørte ikke gi henne mer da, selv om feberen var høy(39.4) Til morgen i dag prøvde jeg igjen, å hun kastet opp igjen. Etter en stund prøvde jeg smeltetablett, dette spytter hun bare ut igjen. Stikkpille kommer også raskt ut igjen med avføring. Er det farlig å la henne ha feber (mellom 39-39.5) eller bør hun få i seg febernedsettende? Hun har stort sett sovet i hele dag. Drukket litt 

Anonymkode: 5a2f3...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo ikke noe legesvar du får her på KG, men feber mellom 39-39,5 er ikke farlig for barn, det er veldig vanlig at barn har høy feber, og gjerne enda høyere enn dette. Om feberen stiger videre forbi 40 bør man vurdere febernedsettende

Anonymkode: bb1dd...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har en jente på 4 år som i natt fikk veldig høy feber. Ga henne flytene Ibux (har gjort det alle gangene tidligere hun har hatt feber) gikk Max 5 minutter så kastet hun opp. Jeg tørte ikke gi henne mer da, selv om feberen var høy(39.4) Til morgen i dag prøvde jeg igjen, å hun kastet opp igjen. Etter en stund prøvde jeg smeltetablett, dette spytter hun bare ut igjen. Stikkpille kommer også raskt ut igjen med avføring. Er det farlig å la henne ha feber (mellom 39-39.5) eller bør hun få i seg febernedsettende? Hun har stort sett sovet i hele dag. Drukket litt 

Anonymkode: 5a2f3...91f

Har du ringt legekontoret ditt? Hvis ikke kontakt lege. 

Anonymkode: 19cc8...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd igjen med stikk pille om hun fremdeles har høy feber. Hold rumpeballene og press dem sammen 2 min etter at du har dyttet stikk pillen inn! God bedring i heimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik feber i seg selv er ikke farlig, og kan også gå ned av seg selv. Febernedsettende gis hvis feber påvirker i stor grad allmenntilstand og mat/drikke inntaket. I tillegg kan den gi kroppslig uro og muskulære smerter. Da er det viktig i form av smertestillende og ikke i form av Febernedsettende. 

Hvis barnet med den feberen leker, og spiser og drikker nok, så trenger du strengt talt ikke gjøre noe, med mindre den går enda høyere. 

Andre ting du kan gjøre : la henne gå i trusa, vindu på vid gap,  våte kluter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...