Gå til innhold

Briard, noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på tanken om å skaffe meg en hund igjen, etter at min gikk bort i fjor. Det var en eldre gatemix, vi gikk litt tur, ellers var den rolig og lite interessert i trening (selv om jeg prøvde). Nå tenker jeg på å få meg en litt mer brukshund som kan brukes litt til froskjellige sporter (ikke høyt nivå) samt turkamerat og familiehund.

Hilste i helgen på en briard og den virket herlig, og tilfeldigvis skal oppdretteren ha valper i nærheten av meg. Dette kan jo passe veldig bra. Så lurer på om dere har erfaringer med rasen?

PS: jeg har lest internett rundt, men lurer på flere erfaringer enn bare generelle rasebeskrivelser

Anonymkode: b174a...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt 1 briard. Fantastisk skapning. Bare snill og god. Har ikke noe negativt å si om rasen. Fikk desverre ikke mer enn 1 år med han. Da ble han akutt syk og døde hos veterinær. Det viste seg at lever og nyrer ikke hadde vokst siden han var ca 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den ‎03‎.‎05‎.‎2016 at 19.23, Subtessa skrev:

Jeg har hatt 1 briard. Fantastisk skapning. Bare snill og god. Har ikke noe negativt å si om rasen. Fikk desverre ikke mer enn 1 år med han. Da ble han akutt syk og døde hos veterinær. Det viste seg at lever og nyrer ikke hadde vokst siden han var ca 2 mnd.

Jeg har også hatt Briard, og har et "hjerte" for denne hunderasen. Det er hunder å bli glad i :-)

Når det er sagt; dette er en hunderase for erfarne hundefolk og jeg vil ikke anbefale ukastrert hannhund som familiehund. Ikke fordi den er noe fare for familien, men den har sterke vakt instinkter. Det er også en veldig "skarp" hunderase, og har derfor blant annet blitt brukt som politihund.

De er mye energi i disse hundene, og de er ikke alltid like flinke til å "kanalisere" energien sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...